Permalänk
Medlem

prime95 höga temps.

Setup:

P8Z68V-PRO
I5 2500k stock kylare
Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz
Idle klocks 26C Nedklockad..

Körde autotuning i AI SUITE 2
Tänkte börja med multipli på 35X och gå uppåt.
Men det tog slut redan där.

3500Mhz
Temp full load prime95 68C

3600Mhz steg över 73C och då varnade AI SUITE för hög temp.

http://i42.tinypic.com/wv7gx1.png

Är inte detta extremt dåliga klocks?

Visa signatur

xrl

Permalänk

köp ny kylare så kommer du högre

Permalänk

och klocka manuellt i bios

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimMy2003:

köp ny kylare så kommer du högre

Fast det är fortfarande något skumt.

Har fått upp en 2500K till över 4Ghz med stock-kylaren med ungefär samma temperaturer utan något mer än multipeländring.

Men ja, tredjepartskylare är rekommenderat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

blir nog att införskaffa sig en Noctua och klocka ordentligt.
Trodde 3.7Ghz turbo inte var några som helst problem..

Körde 4,4Ghz ett tag kom aldrig högre än 65C i spel... men nu vågar man ju inte testa det igen...

Visa signatur

xrl

Permalänk
Skrivet av xrl:

blir nog att införskaffa sig en Noctua och klocka ordentligt.
Trodde 3.7Ghz turbo inte var några som helst problem..

Körde 4,4Ghz ett tag kom aldrig högre än 65C i spel... men nu vågar man ju inte testa det igen...

Ett bra beslut.
Stock-kylare kan ibland vara så pass bra att man kan överklocka lite - men vill man ha en vettig överklockning utan jävligt kassa temperaturer så är det bättre och köpa en märkeskylare.

Ett tips:
Köper du en noctua så skippa att köpa kylpasta separat som jag gjorde. När jag öppnade paketet till min noctua så såg jag att dom redan inkluderat bra kylpasta. Det är ju inte så hemskt mycket pengar men det är pengar som lika väl kan gå till en hamburgare eller en pizza

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Är lite orolig för att den ska vara alldeles för stor.

Fractal design R3
2x DDR3 port 2,4

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrl:

Är lite orolig för att den ska vara alldeles för stor.

Fractal design R3
2x DDR3 port 2,4

Köp en HR-02 Macho då, som bara är stor åt porthållet till, inte minnesplatserna. Eller vilken som helst av enkeltornen, finns ju ett gäng att välja på som alla är ett steg upp från standard, beroende på vad du vill ha för ljudnivå.

Bild på Define R3 med en HR-02 (modellen innan Macho, är samma storlek ungefär på dem)

http://img864.imageshack.us/img864/1111/img3702v.jpg

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

SB processorers max rekommenderade temperatur är 75c (och då har dom nog en buffertzon också) så 73c är inget att vara orolig för.

//tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

SB processorers max rekommenderade temperatur är 75c (och då har dom nog en buffertzon också) så 73c är inget att vara orolig för.

//tråd.

Sant, fast om han redan har den tempen på 3,6GHz så finns det ju inget spelrum för mer överklockning, det är därför vi pratar större kylare

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Sant, fast om han redan har den tempen på 3,6GHz så finns det ju inget spelrum för mer överklockning, det är därför vi pratar större kylare

Jag självklart så ska man inte överklocka mer om man redan når max rekommenderar temperatur.

Permalänk
Medlem

När datorn levererades var den inställd på 3,7 Ghz slog igång prime95 och på cirka 25 sek var processorn uppe i 95C
Hade inte använt programmet så tog några sekunder från att jag såg varningen 73 grader från AI suite tills jag hann stänga av..

Hoppas inte cpun tog skada dom sekundrarna...

Visa signatur

xrl

Permalänk
Skrivet av xrl:

När datorn levererades var den inställd på 3,7 Ghz slog igång prime95 och på cirka 25 sek var processorn uppe i 95C
Hade inte använt programmet så tog några sekunder från att jag såg varningen 73 grader från AI suite tills jag hann stänga av..

Hoppas inte cpun tog skada dom sekundrarna...

Den tar knappast skada av detta.

Permalänk
Medlem

sänk Volten till vcore.

Permalänk
Medlem

När dem testar brickorna på intel så bakar dem chipparna i en ugn i 140 grader celsius så det finns en ordentlig buffertzon innan det skadar prollen. När jag körde prime95 i 12tim så gick en av kärnorna upp i 80c i ett par minuter annars höll dem sig mellan 65-75 i 100% load, vilket du aldrig kommer använda i något annat sammanhang i vilket fall. När man stabilitets testar är det inte ovanligt att dem kommer upp i högre temperaturer, själv använder jag en Antec Kuhler H20 620, funkar fint för mig

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)