Permalänk
Medlem

4-5år Plasma Full HD 42tum

Tjena.

De är så här att jag blev precis av med min datorskärm och sitter nu helt utan, bor förtillfället på annan ort. På min hemadress, där har jag en 42tums Full HD plasma, Med HDMI och diverse. (LG TV)

Nu är min fråga. Kommer denna funka okej som en datorskärm? Jag spelar tex BF3,CS 1.6 och surfar, TV:n är ca 4-5år gammal det var en dunder TV när den kom ut, kostade mig 18000kr och TV bilden är fortfarande ok enligt mig med en digitalbox inkopplad.

Jag fråga pga jag har 30mil att åka för att hämta den och är de ens värt att köra så långt för att ha den som datorskärm och slippa lägga ut pengar på en ny skärm?

Jag har inga som helst problem med att den är stor även om jag kommer sitta vid ett skrivbord på normalt avstånd från en skärm.

I min dator har jag ett XfX 6950 2gb Om det gör någon skillnad.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tv som datorskärm brukar inte vara så bekvämt, ofta dålig upplösning till dator och det brukar var jobbigt att läsa text på en Tv. Så jag skulle hedre köpa en ny lr skaffa en beggad dator skärm.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

tänk på att det finns risk för inbränning med plasma, speciellt med dem äldre modellerna.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

En så "gammal" plasma skulle jag inte rekommendera som datorskärm, då det kan hända att stillastående objekt på skärmen kan brännas fast på tv-skärmen.

Att köra 30 mil tur och retur kostar ganska mycket pengar, så en av dom billigare LCD-skärmarna skulle inte bli mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog att funka, har själv en säkert mer än 5 år gammal 32" tv (HD-ready/720) med dator fungerar utmärkt till o browsa o spela 1.6 och LoL på, svårt att läsa texten men den står ju 2-3 meter från mig också

edit: är en plasma.... men jag har inte haft några problem med inbränningar, inte ens tänkt på det haha

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, Men om vi säger så här, min förra skärm klarade max 1920x1080 tror jag de var, och en full HD har väl samma upplösning eller har jag fattat detta fel? Min TV klarar 1080P står de iafl. Men jag antar att det ändå blir sämre bild när de gäller text m,m

Jo absolut lär de väl vara mer lönsamt/bättre att köpa en billig LCD skärm än att köra 30mil t&r, men frågan är hur bra skärm man får för runt 1000-1500 Vill helst inte ha under 24", jag vill ju ha så stor som möjligt samtidigt, och därför kom jag att tänka på min TV som bara står och dammar nu.

Och inbränningar är inget jag oroar mig över. jag har somnat ifrån TV så många gånger och när jag vaknat nästa dag så har samma bild stått och tuggat.Jag

Edit: Jag gör nog som ni säger ändå och investerar i en Skärm istället efter ett par minuters funderingar. så slipper jag kanske köpa ny TV med när jag flyttar ifall att den skulle lägga av under denna tiden

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

En bilfärd tur och retur 30 mil kostar ungefär 840 kronor för bara bensinen. Köp en 18,5" BenQ på mediamarkt för 699 istället eller en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499245

Permalänk
Skrivet av suppan:

Tack för svaren, Men om vi säger så här, min förra skärm klarade max 1920x1080 tror jag de var, och en full HD har väl samma upplösning eller har jag fattat detta fel? Min TV klarar 1080P står de iafl. Men jag antar att det ändå blir sämre bild när de gäller text m,m

Jo absolut lär de väl vara mer lönsamt/bättre att köpa en billig LCD skärm än att köra 30mil t&r, men frågan är hur bra skärm man får för runt 1000-1500 Vill helst inte ha under 24", jag vill ju ha så stor som möjligt samtidigt, och därför kom jag att tänka på min TV som bara står och dammar nu.

Och inbränningar är inget jag oroar mig över. jag har somnat ifrån TV så många gånger och när jag vaknat nästa dag så har samma bild stått och tuggat.Jag

Edit: Jag gör nog som ni säger ändå och investerar i en Skärm istället efter ett par minuters funderingar. så slipper jag kanske köpa ny TV med när jag flyttar ifall att den skulle lägga av under denna tiden

Tack för hjälpen!

Du kan få en suverän skärm för under 1500kr. Bara att kolla runt, t ex.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656424&cks=ASS&assoc=B99...

Skulle inte rekommendera att använda en plasma som surfskärm. Inte nog med inbränningar, text kommer att vara väldigt pixlig.

Permalänk
Medlem

Ja de var mest texten jag var orolig för. att man skulle få ont i huvudet efter ett tag.
Japp jag får leta reda på en skärm istället.
Även om 42" lockar mycket för spelen

Tack tack!