Gigabyte återkallar X79 UD3, UD5, och Assassin 2

Permalänk
Medlem

Suck, har ett x79 ud5 som jag tänkte koppla in imorrn, nu blir det av mot webhallen och byta ut det.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Computer Sweden testade väl ett moderkort från MSI nyligen som brann upp också. Lyckat. Verkar ju som det bara är ASUS man kan lita på nu för tiden. Synd att de är så satans dyra bara, men man får vad man betalar för antar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eftersom moderatorerna inte tar sitt ansvar och raderar meningslösa onliners i enlighet med forumreglerna så får vi stå ut med dessa ovidkommand inlägg som t.ex detta

Så olika man kan se på saker. Alla tillverkare har eller dras med problem från och till och så länge man tar sitt ansvar är det inget att gnälla över.

Ja! Radera alla inlägg/kommentarer som moderatorerna stör sig på, kan väl ta alla "meningslösa" trådar/frågor samtidigt. Samma sak med oliktänkande som inte tänker likadant som en moderator borde verkligen bli bannad, alla som skriver första kommentaren med!

-Bra där... fast nä....

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Glöm att du får en piratkopia om du beställer från svenska återförsäljare, och att marknaden "kryllar utav piratkopior och liknande" har jag inte sett många siffror på!

Har du källa på det ?

hehe jag menade inte den marknaden jag kanske skulle skriva elektronikkomponentmarknaden exempelvis transistorer kondesatorer mm, där har kan det tydligen vara stor risk att man får kopior. Jag har inget källa på det men där när jag praktikerade på en elektronikfabrik så sa dom det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

A big wooops

Klantigt får man lov att säga

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Moderkorten har fått nog av att pyntas med pistoler och liknande och därför väljer att begå kollektivt självmord?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Han fick ett G1.Assassin 2, en 3960X (istället för hans gamla 3930K) och 4 G.Skill moduler som kompensation.

Det är ju riktigt grym kompensation!!! Var får man tag i ett moderkort?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk

Med "komponenter av dålig kvalitet" menar de förstås att dessa komponenter inte motsvarar de krav som Gigabyte ställt på dem och som utlovats av tillverkaren. De hade väl knappast köpt in dem om de visste att kvaliteten var dålig. Bra av Gigabyte att ta sitt ansvar, som vissa andra inte gör (t.ex. Asus).

Skrivet av Uzor:

Usch, Gigabyte har varit väldigt konstiga för mig under den senaste tiden och jag har tappat förtroendet för de.
Vilket jävla misslyckande av de, tycker verkligen synd om alla som kommer vara utan moderkort i minst 1 vecka, det kan ju ta flera veckor innan de kommer tillbaka.

Håller mig till Asus bra produkter.

Tja, Asus hade en serie Am2-moderkort med urusel nätverkskrets som ständigt lade av. Det skrevs om det på Asus egna forum, men Asus höll tyst och inte drog de tillbaka korten. Jag skrev till deras support men har ännu flera år efteråt inte fått något svar. Gissa om jag tappade förtroendet för dem?

Permalänk
Entusiast

Ingen av dagens stora tillverkare av datorkomponenter använder "kvalitetskomponenter" längre.

Spänningsregulatorer, kondensatorer, spolar med mera är komponenter som tillverkare kan spara stora pengar på, även om det bara handlar om någon enstaka öre per komponent. Dem köper det billigaste som elektronikindustrin kan frambringa.
"Military Grade"... Yea right... dra dem om Bellman också
En annan har faktiskt pysslat med riktig "militärklassad elektronik" (o.k.s "MIL-klassning").

Detta resulterar i att kvaliten i överlag sjunker, och sådana här saker inträffar.

Hur många gånger har man inte snubblat över ostabil elektronik nuförtiden? :
* Generell ostabilitet orsakad av undermåliga spänningsregulatorer. (Dem orkar inte med)
* Tjutande/pipande komponenter på grund av usla spolar (s.k. "coil whine")
* Extremt kort livslängd, trots standard-inställningar. (Klena/dåliga kondensatorer som läcker)

Själv har jag en rätt duktig hög med elektronikskrot med fel beskrivet ovan.
Just nu leder MSI-högen, men dem andra ligger inte långt efter

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Computer Sweden testade väl ett moderkort från MSI nyligen som brann upp också. Lyckat. Verkar ju som det bara är ASUS man kan lita på nu för tiden. Synd att de är så satans dyra bara, men man får vad man betalar för antar jag.

ASRock är nog det jag mest litar på. Har alltid varit nöjdast de 2 gånger jag haft moderkort från ASRock.

Permalänk
Medlem

Kommer han få någon ersättning av Gigabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kommer han få någon ersättning av Gigabyte?

Skrivet av AlbertMwugabi:

Han fick ett G1.Assassin 2, en 3960X (istället för hans gamla 3930K) och 4 G.Skill moduler som kompensation.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Ja! Radera alla inlägg/kommentarer som moderatorerna stör sig på, kan väl ta alla "meningslösa" trådar/frågor samtidigt.

Låter som en bra ide. Moderatorn kan väl börja med våra då?

Skrivet av Bordsvatten:

Samma sak med oliktänkande som inte tänker likadant som en moderator borde verkligen bli bannad, alla som skriver första kommentaren med!

Mindre bra idé. Försök tänka i större banor än vad dina förutfattade meningar sträcker sig till nästa gång. Bara ett tips i all välmening.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter som en bra ide. Moderatorn kan väl börja med våra då?

Mindre bra idé. Försök tänka i större banor än vad dina förutfattade meningar sträcker sig till nästa gång. Bara ett tips i all välmening.

Blev lite smått rädd när jag läste ditt svar... Du verkar ignorera ironin i mitt inlägg...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte helt ovanligt att komponenterna även i dyrare moderkort inte håller så hög kvalitet. Tillverkarna tror att bara man ger produkter ett "coolt" namn och bestyckar den med överdimensionerade kylflänsar och många blinkande lysen, samt ett BIOS med fler funktioner än 99% behöver så spelar det inte så stor roll vad det är för MOSFETs, kondensatorer och andra komponenter som gömmer sig under det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Undermålig kvalitet??
Ska inte Assassin 2 vara deras bästa kort med de bästa komponenterna?
Det var dåligt:/

ud7 är den värsta och därför den inte är påverkad.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Sweknockers

Kör man vatenkylare och skippar fläkten över vrm så får man fan skylla sig själv.
Nån som vet vad han matade på för vcore? vdim? vtt? imc? pll?
Bilden med blå lågor är fake, i videon kommer det rök från brädan men thats it.

Det är liksom inte svårt att döda ett moderkort om man är en komplett idiot.
F7 bios som släpptes efter det här har ju skydd mot just det, bara uppgradera och köra på.

Recall är ju för svensson som inte fattar bättre.

Att gigabyte ger livstids garanti för oss andra är ju bara ett pluss.

Snubben fick ju dessutom ett kit med prylar från det 3! gigabyte tekniker de skickade ut för att undersöka.

Otroligt att swec kör det här som en nyhet utan nån som helst koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

ASRock är nog det jag mest litar på. Har alltid varit nöjdast de 2 gånger jag haft moderkort från ASRock.

Aldrig haft något. Någon sa till mig en gång att det är ASUS budgetklasskort. Jag har inte reflekterat så mycket över det sedan dess, men det kanske är helt uppåt väggarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

asrock och asus är olika företag sedan några år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om deras produkt skulle orsaka att andra saker går sönder under normal användning har de enligt svensk lag ansvar att ersätta det.

Jo, jag vet. Men jag syftade mer på blufföretag och liknande. Kanske inte en vidare bra jämförelse. Och sen kan det ju också vara så att inget annat går sönder, då man kan sitta pyrt till som kund om företaget är oseriöst. T.ex. Pixmania, som jag anser vara, i praktiken, ett blufföretag.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

ASRock är nog det jag mest litar på. Har alltid varit nöjdast de 2 gånger jag haft moderkort från ASRock.

Asrock är ett undermärke(brist på bättre ord) till asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldyz:

Asrock är ett undermärke(brist på bättre ord) till asus

Nej. Asrock ägs av Pegatron som är ett bolag som avknoppat ifrån Asustek.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Ingen av dagens stora tillverkare av datorkomponenter använder "kvalitetskomponenter" längre.

Spänningsregulatorer, kondensatorer, spolar med mera är komponenter som tillverkare kan spara stora pengar på, även om det bara handlar om någon enstaka öre per komponent. Dem köper det billigaste som elektronikindustrin kan frambringa.
"Military Grade"... Yea right... dra dem om Bellman också
En annan har faktiskt pysslat med riktig "militärklassad elektronik" (o.k.s "MIL-klassning").

Detta resulterar i att kvaliten i överlag sjunker, och sådana här saker inträffar.

Hur många gånger har man inte snubblat över ostabil elektronik nuförtiden? :
* Generell ostabilitet orsakad av undermåliga spänningsregulatorer. (Dem orkar inte med)
* Tjutande/pipande komponenter på grund av usla spolar (s.k. "coil whine")
* Extremt kort livslängd, trots standard-inställningar. (Klena/dåliga kondensatorer som läcker)

Själv har jag en rätt duktig hög med elektronikskrot med fel beskrivet ovan.
Just nu leder MSI-högen, men dem andra ligger inte långt efter

Jag har också fått denna uppfattning, dvs. att oavsett vad de skriver och gapar om (tuf - ultimate force, military bla bla etc.) så är det endast marknadsföring utan någon substans. Vill man ha ordentlig kvalité så får man nog köpa MIL. klassade saker men då kostar det onekligen absurt mycket och du lär inte direkt få tag på Sandy Bridge om man säger så.., core 2 duo kanske?

Mehh, trist att hobbyn skulle gå och bli så utomordentligt löjlig och urvattnad på sistone. Jag skyller det på den dumma fårskocken som inte efterfrågar kvalité (samt självklart konsollerna ).

Cthulu pneftang!

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ingen av dagens stora tillverkare av datorkomponenter använder "kvalitetskomponenter" längre.

Spänningsregulatorer, kondensatorer, spolar med mera är komponenter som tillverkare kan spara stora pengar på, även om det bara handlar om någon enstaka öre per komponent. Dem köper det billigaste som elektronikindustrin kan frambringa.
"Military Grade"... Yea right... dra dem om Bellman också
En annan har faktiskt pysslat med riktig "militärklassad elektronik" (o.k.s "MIL-klassning").

Detta resulterar i att kvaliten i överlag sjunker, och sådana här saker inträffar.

Hur många gånger har man inte snubblat över ostabil elektronik nuförtiden? :
* Generell ostabilitet orsakad av undermåliga spänningsregulatorer. (Dem orkar inte med)
* Tjutande/pipande komponenter på grund av usla spolar (s.k. "coil whine")
* Extremt kort livslängd, trots standard-inställningar. (Klena/dåliga kondensatorer som läcker)

Själv har jag en rätt duktig hög med elektronikskrot med fel beskrivet ovan.
Just nu leder MSI-högen, men dem andra ligger inte långt efter

Själv hör jag ett tjutande ljud på min bärbara MSI dator ibland när jag spelar utan VSYNC...

Permalänk
Medlem

jag själv har ju en UD3. får man bytta in den igen för man vill ju inte att hemmet står i eld och lågor en dag... eller är det bara intel korten som dras tilbaka, jag sj kör ju med bulldozer

Permalänk

"qoute" I think in the USA its mostly the same, but there is no recall. That word wasn't translated correctly through google translate and so it is kind of a hard mess to fix up, now all sites like TPU post in their headlines Recalled X79 boards! lol I mean that really isn't true.

But i guess it would fit if people read more carefully recall of BIOS, i guess in Chinese they have other words that also mean recall. "qoute"

Permalänk

De här korten har börjat dyka upp igen, har månne andra komponenter nu, eller är det "bara" biosuppdateringen på dem?

Permalänk

TUF och Military Class är MIL-certifierade. Lite oseriösa p12-namn på dem dock. Ett moderkort med vanliga kylflänsar, utan en massa färger och skräp + kvalitetscertifierade komponenter är win+win!

Gigabyte har legat på andra plats tillsammans med MSI för mig, vad jag läst iaf. Aldrig ägt något av dem, men som sagt, intrycken jag fått av dem är goda. Asus är på topp och kommer vara det ett bra tag framöver!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spajdermän:

Med "komponenter av dålig kvalitet" menar de förstås att dessa komponenter inte motsvarar de krav som Gigabyte ställt på dem och som utlovats av tillverkaren. De hade väl knappast köpt in dem om de visste att kvaliteten var dålig. Bra av Gigabyte att ta sitt ansvar, som vissa andra inte gör (t.ex. Asus).

Tja, Asus hade en serie Am2-moderkort med urusel nätverkskrets som ständigt lade av. Det skrevs om det på Asus egna forum, men Asus höll tyst och inte drog de tillbaka korten. Jag skrev till deras support men har ännu flera år efteråt inte fått något svar. Gissa om jag tappade förtroendet för dem?

Jag har haft ett antal Asuskort och samtliga har krånglat..
Och bara tillverkaren tar sitt ansvar och erkänner fel med en god ersättningsprodukt som Intel gör, så har inget av mitt förtroende för företaget försvunnit.