Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning.

Hejsan, jag har en intel core i5 750 2,67 ghz.
Och nu skulle jag vilja överclocka den, hur högt kan jag göra det utan att byta fläkt?
Med tanke på hur varm den kan bli osv..

/ tack på förhand!

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk

Beror på vilken fläkt du har. Och du borde ju klocka minnet och VCore också

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Har orginalfläkten, vet inte vad den heter.

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tripletutorial:

Beror på vilken fläkt du har. Och du borde ju klocka minnet och VCore också

Hur skall du klocka din vcore lol? Samt, att klocka minnet ger nästintill ingenting alls.

Not sure if troll

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Vet du hur högt jag kan överklocka utan att byta från orginalfläkten?

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

Klocka var väl bara lite olyckligt uttryckt... Men trimma, justera, optimera vcore bör man ju göra för att hålla proppen sval...

Originalkylaren skulle jag byta ändå, pga ljud och kapacitet... Finns helt ok kylare för drygt 200:- som springer varv runt original... Men om du nu skall köra med original och börja klocka så ta bort den, gör rent och smeta på ny pasta och låt den sitta en vecka innan du börjar leka på allvar... Sen är det ju bara att se hur långt du kommer innan proppen blir för varm...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Men jag vill inte ta av min processor från moderkortet, därför vill jag klocka så pass mycket utan att byta kylare..

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte ta av processorn...? Pastan blir gammal och kylförmågan minskar gradvis med tiden och därför är det bra att smeta på lite ny innan man börjar leka...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ian9696:

Vet du hur högt jag kan överklocka utan att byta från orginalfläkten?

Läs ngn guide om klockning. Mkt finns här på forumet.

Permalänk
Medlem

Många pinnar & jag har aldrig gjort det förut.

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Hur skall du klocka din vcore lol? Samt, att klocka minnet ger nästintill ingenting alls.

Not sure if troll

Nä jag vet inte..... Jag är inte så bra på detta. Tycke jag lästa det i FAQ tråden.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Inte för att vara en av de andra tråkmånsarna här på SWEC, men om du inte har pillat med din hårdvara förr så ska du nog hålla dig undan från överklockning... Det kan inte hända så mkt, slå av strömmen på nätagget, vänta ett litet tag, ta tag i en omålad del av ett element och öppna burken... Om du inte är van vid hårdvara kan det vara svårt att förstå vad för delar som påverkas av överklockning och vad du ska hålla ögonen öppna för om det skulle gå snett...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Vet hur man överklockar, men jag har aldrig tagit av en processor från moderkortet tidigare. Därför vill jag överclocka utan Att byta fläkt.

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Skrivet av ian9696:

Vet hur man överklockar, men jag har aldrig tagit av en processor från moderkortet tidigare. Därför vill jag överclocka utan Att byta fläkt.

Ja det har du redan sagt några gånger nu.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Men fortfarande inget svar

Visa signatur

kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

Du har fått svar... Det är bara att köra... Men eftersom du vet hur man överklockar så förutsätter vi ju också att du vet vikten av att hålla koll på grejorna och att du vet att det är högst individuellt hur mycket du kan få upp hastigheten beroende på kylpasta, montering av kylaren, tillverkning av cpun, stabilitet på moderkortet mm. mm...

Alltså eftersom du vet hur man överklockar så vet du också att det inte finns något svar på din fråga...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk

Det är väldigt svårt att säga men skulle tippa på 2,9-3 ghz med stockkylaren.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

Det är väldigt svårt att säga men skulle tippa på 2,9-3 ghz med stockkylaren.

Tack!

Visa signatur

kan detta stämma?