införskaffa projektor, tips och trix sökes

Permalänk

införskaffa projektor, tips och trix sökes

Tjena. Hade tänkt köpa en projektor men har ingen som helst koll på marknaden och vad jag behöver ens.
Finns det någon kunnig själ där ute som har några förslag. För att hjälpa er på traven så vill jag ha en full hd 3d projektor, avståndet från där den ska vara till väggen är 4 meter, vilken duk som lämpar sig har jag ingen aning om men kom med synpunkter. Har en budget mellan 15-18.000kr. Den kommer inte användas att kolla på tv på utan bara film Finns det billigare alternativ som ni tycker är mer prisvärt är det bara ett stort plus!

/nicklas

Visa signatur

uber3000

Permalänk

Tänkte du köpa både duk och projektor för den budgeten?
Jag har projektor hemma och kört det nu i några år.
Kör en motordriven euroscreen linea ReActII med HC4000 projektor. Duken kostade ny runt 20-24k och projektorn runt 13-15k. Projektorn ligger säkert billigare idag,

Att köpa en projektor över 20k är ganska onödigt för användning i vanliga rum då de flesta av dessa kräver ett riktigt biorum för att få ut sin fulla potential.
4m är gott mått för projektor. Kolla bara upp innan du köper projektor hur stor bilden blir på just ditt avstånd. Brukar finnas i manualerna. Finns min och max mått.
En projektor med hög ljusstyrka är värt att satsa på, med min kan jag utan problem kolla på film med tänt ljus och fönsterna ej fördragna.

En bra duk är mycket viktigare än en projektor. Välj en duk som passar i ditt rum. Ska den vara motordriven eller ramspänd? Motordriven är klart dyrare men man blir av med duken när den inte används och kan ha annat där, typ en tavla eller tunn tv.

En grå yta på duken är rekomenderat i vanliga rum(ljusa väggar), då den ger mer kontraster och svart blir "svartare".

läs om ytor på duken här: http://www.euroscreens.se/home-3/products-2/grupp/test.aspx

Kolla blocket för dukar, brukar dyka upp lite då och då.