Permalänk

Ny cpu kylare. Vatten eller luft?

Hejsan!
Jag kollade upp tempen på min cpu när jag spelade bf3, den kom upp i högts 80C,men låg på 75C.
Jag börja nu fundera på om jag behöver en ny cpu kylare eftersom jag kör på stock kylare.
Jag kommer inte överklocka. Jag kan inte ha en för stor kylare då jag har vengeance minnen.
Så om jag skulle behöva en ny kylare, ska det vara vatten eller luft?
Finns det risk med att vattenkylningen kan läcka?

Den kylaren jag har funderat över är denna:
https://www.inet.se/produkt/5321950/corsair-cooling-hydro-h70...

Permalänk
Medlem

Smakfråga, de kyler lika bra om du köper rätt produkt.

Har hänt att det läcker, en av anledningarna jag inte kör med vattenkylning, vatten och elektronik hör inte ihop

Permalänk
Medlem

Budget? Antecs 620 slutna vattenkylning skulle jag hålla långt ifrån min dator, så allt under ~6-700 är garanterat luft enligt mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Budget? Antecs 620 slutna vattenkylning skulle jag hålla långt ifrån min dator, så allt under ~6-700 är garanterat luft enligt mig.

Jag kan ge max 700kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Jag kan ge max 700kr.

En H60 kanske hade varit något för dig
Vet dock inte riktigt hur pass bra den presterar så du får kolla någon review.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Permalänk

Jag har redan kollat in den.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

En H60 kanske hade varit något för dig
Vet dock inte riktigt hur pass bra den presterar så du får kolla någon review.

Men om jag skulle vilja ha luft, vilken kylare rekommenderas med vengeanes minnen?
Eller är det bättre om jag kör med stockkylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

En H60 kanske hade varit något för dig
Vet dock inte riktigt hur pass bra den presterar så du får kolla någon review.

Vänta nu, du skulle hålla dig undan Antec h2o 620 som presterar lika bra eller bättre, kostar mindre och som fått bra reviews och testat bättre på typ alla jag läst men rekommenderar h60?

Är det så att du har någon länk som visar att Antec h2o 620 går sönder lätt eller något för det är enda tanken jag kan komma på som anledning?
Med tanke på att både Antecs och Corsair H40 och H70 tillverkas av samma företag (asetek) känns det inte så troligt heller, h2o 620's pump är mer eller mindre identisk med den som sitter på H70 Core.

För att ge en källa som jag hoppas de flesta här ser som pålitlig
SweClockers.com review Antec h2o 620 vs Corsair H60

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

vad har du för processor?

jag har en H80 och är supernöjd, alla dagar i veckan .. kör full fart på pumpen, och sänker fläktarna till min mha. en zalman fanmate, och det är så tyst man kan önska när man trots allt har fläktar i burken ...

ska du köpa den du länkade till får du ju lägga 2-400 på fläktar (om du inte har förståss..)

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

vad har du för processor?

jag har en H80 och är supernöjd, alla dagar i veckan .. kör full fart på pumpen, och sänker fläktarna till min mha. en zalman fanmate, och det är så tyst man kan önska när man trots allt har fläktar i burken ...

ska du köpa den du länkade till får du ju lägga 2-400 på fläktar (om du inte har förståss..)

Intel core i5 2500k. Så risken att det kan börja läcka är minimal?
Hur länge kan man använda samma vatten kylare innan bör byta?

Permalänk
Medlem

Vill du ha luft är det ju många som gillar Noctua nh-u12p, bra och tyst enligt reviews jag sett

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Intel core i5 2500k. Så risken att det kan börja läcka är minimal?
Hur länge kan man använda samma vatten kylare innan bör byta?

Både ANtec och Corsairs varianter är helt slutna system, du fyller inte på, de ska inte läcka och iaf Antecs är garanti 3 år och 50000 uppskaddate pump timmar (lite mer än 5½år non-stp med pumpen på).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Intel core i5 2500k. Så risken att det kan börja läcka är minimal?
Hur länge kan man använda samma vatten kylare innan bör byta?

som nån skrev över, det är ju rätt bra garanti på dem .. radiatorn håller ju en livstid, och skulle pumpen ge sig efter garantin gått ut så är det ju bara att ta bort slangarna, köpa en lös pump, vattenblock och tank och köra vidare ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vänta nu, du skulle hålla dig undan Antec h2o 620 som presterar lika bra eller bättre, kostar mindre och som fått bra reviews och testat bättre på typ alla jag läst men rekommenderar h60?

Är det så att du har någon länk som visar att Antec h2o 620 går sönder lätt eller något för det är enda tanken jag kan komma på som anledning?
Med tanke på att både Antecs och Corsair H40 och H70 tillverkas av samma företag (asetek) känns det inte så troligt heller, h2o 620's pump är mer eller mindre identisk med den som sitter på H70 Core.

För att ge en källa som jag hoppas de flesta här ser som pålitlig
SweClockers.com review Antec h2o 620 vs Corsair H60

Det tar emot att tipsa om någon vattenkylare egentligen, men jag har nog inte sett en enda tråd med H60 som har gått sönder, har däremot sett ett antal trådar om 620 som får skickas tillbaka eller att de har sprungit läck.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Både ANtec och Corsairs varianter är helt slutna system, du fyller inte på, de ska inte läcka och iaf Antecs är garanti 3 år och 50000 uppskaddate pump timmar (lite mer än 5½år non-stp med pumpen på).

Det jag undra över är ifall den kunde börja läcka och förstöra t.ex mitt grafikkort eller någon annan komponent.