Permalänk
Medlem

Klocka professorn?

Jag vet inte hur man klockar CPUn och är inte (än) intresserad av att veta hur man gör.
Jag har en i7 2700k 3,5GHz med en bra nocua CPU kylare.
Jag har läst att 2700k kan klockas upp till hela 5GHz.

Vad är fördelarna och nackdelarna med klockning?

Jag kan börja med att nämna en nackdel:
Garantin går bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BVG196:

Jag vet inte hur man klockar CPUn och är inte (än) intresserad av att veta hur man gör.
Jag har en i7 2700k 3,5GHz med en bra nocua CPU kylare.
Jag har läst att 2700k kan klockas upp till hela 5GHz.

Vad är fördelarna och nackdelarna med klockning?

Jag kan börja med att nämna en nackdel:
Garantin går bort.

HAHA bästa trådnamnet ^^
Ta tiden från att professorn går från dörren till framför tavlan så har du klockat honom/henne

Nåja denna är inte om Intel men principerna är samma
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

HAHA bästa trådnamnet ^^
Ta tiden från att professorn går från dörren till framför tavlan så har du klockat honom/henne

Nåja denna är inte om Intel men principerna är samma
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7 - Bättre guide kanske?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

ah jo det är det nog, tog bara första som jag fick upp när jag sökte

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Hur ska de veta att du överklockat?

Permalänk
Medlem

Fördel:
Det går snabbare rent generellt
och det kan ge nått och skryta om till rätt "crowd" så att säga. Inget som kan hjälpa dig att ragga brudar som t.ex muskler kan göra!

Visst kan i7 2600-/2700k klockas till 5GHz i bästa fall. i vanligare fall så stannar de under 4.5GHz

Permalänk
Medlem

Fördel:
Prestanda i spel
skryta lite inför dina vänner xD

Nackdelar:
varmt (dock kan nog din kylare klara av det kanske)
drar mer el

Nåt jag har missat?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Nackdelar:
varmt (dock kan nog din kylare klara av det kanske)
drar mer el

Behöver inte bli varmare då i bra fall av överklockningar så kan man dra upp multipeln och fortfarande kunna sänka volten 0.05 eller mer

Permalänk
Medlem

jag tror det inte är lagligt att överklocka en professor. kolla med farbror blå först!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Behöver inte bli varmare då i bra fall av överklockningar så kan man dra upp multipeln och fortfarande kunna sänka volten 0.05 eller mer

oftast

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!