Vilken skärm rekommenderas? 1000-2000kr

Permalänk
Medlem

Vilken skärm rekommenderas? 1000-2000kr

OBS: Om ni är nya till tråden, läs sista inlägget för skärmen som kom ut som vinnare.

Hej,

Jag är mycket tacksam om någon orkar ta sig tid och svara på min fråga. Även om den är lik många andra men det skulle betyda mycket för mig.

Jag har ett litet problem gällande inköp utav datorskärm. Mitt problem är att det finns otroligt många datorskärmar att välja bland och tänkte därför fråga vilka datorskärmar ni tycker är riktiga fynd. Budget: 1000-2000kr, kan överskridas men då ska det vara en riktig bang for the buck som t.ex Intel Core i5 2500k är, bara ett exempel :).
Det jag vill att den ska ha:
60hz-120hz, bryr mig egentligen inte.
DVI-anslutning
1920x1080 i upplösning
minst 21"

I och med att jag sitter på en gammal 1024x720 skärm kan ni nog ana att jag inte vet ett skit om bildskärmar och skulle därför uppskatta hjälp enormt mycket!

God fortsättning!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Skärm...

Tjoo!

om du ska lira fetta spel som BF3, MW3 mm borde du ju ha max upplösning, så jag rekomenderar at du köper denna:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

den ligger på 1700:- så om du har budget på 1k-2k så blir den perffa! + att den är 23" tum och har 50 000 000 i dynamisk kontrast så dina spel och allt annat kommer se episkt ut

kan inte allt om just skärmar men det är den jag kmr köpa om ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hej,

Jag har ett litet problem gällande inköp utav datorskärm. Mitt problem är att det finns otroligt många datorskärmar att välja bland och tänkte därför fråga vilka datorskärmar ni tycker är riktiga fynd. Budget: 1000-2000kr, kan överskridas men då ska det vara en riktig bang for the buck som t.ex Intel Core i5 2500k är, bara ett exempel :).

I och med att jag sitter på en gammal 1024x720 skärm kan ni nog ana att jag inte vet ett skit om bildskärmar och skulle därför uppskatta hjälp enormt mycket!

God fortsättning!

jag letar också efter en ny skärm i den prisklassen och hitta den här på komplett för ett ganska rimligt pris men vet ej om den e bra, eftersom man kanske ska köpa en LED istället.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

säger samma till dej om ni har 1-2k i budget
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...
ps den är Full HD 1920 x 1080p, stört prisvärd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullerom:

säger samma till dej om ni har 1-2k i budget
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...
ps den är Full HD 1920 x 1080p, stört prisvärd!

Satan den verkar fet, men den har VGA och HDMI anslutning... Men HDMI kanske är lika bra som DVI? har ingen aning hehe

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=946255
24", IPS, 1920x1200. Det skulle jag köpa ifall jag skulle köpa en skärm för din budget idag.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=946255
24", IPS, 1920x1200. Det skulle jag köpa ifall jag skulle köpa en skärm för din budget idag.

Den verkar jävligt fet, men en responstid på 8ms, det är ju nästan en tiondelssekund som den släntrar efter då?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

TITTA PÅ MIN FÖRSTA LÄNK...........

den har 2ms responstid och maxuplösning 50 000 000 dynamisk kontrast och den är 23"tum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

jag letar också efter en ny skärm i den prisklassen och hitta den här på komplett för ett ganska rimligt pris men vet ej om den e bra, eftersom man kanske ska köpa en LED istället.

en LED behöver inte nödvändigtvis vara bra, LED är ofta refererat till som bra eftersom det drar så lite ström annars har den ingen speciell förbättring över något annat.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Den verkar jävligt fet, men en responstid på 8ms, det är ju nästan en tiondelssekund som den släntrar efter då?

Jag kan inte hitta källa just nu, men jag har för mig att ms inte spelar någon roll, du kommer antagligen inte se skillnad på 2ms och 8 ms.
Låg ms och hög dynamisk kontrast är bara marknadsföringsknep, precis som 16GB ram och 2GB Vram i en dator från elgiganten.
Det ser bra ut på papper så folk tror att det är bra.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

gå in och titta på specifikationerna för din budget är det en bra skärm men jag tvingar dej inte bara ger förslag :/

Permalänk
Medlem

responstiden spelar mycket MYCKET! roll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Jag kan inte hitta källa just nu, men jag har för mig att ms inte spelar någon roll, du kommer antagligen inte se skillnad på 2ms och 8 ms.
Låg ms och hög dynamisk kontrast är bara marknadsföringsknep, precis som 16GB ram och 2GB Vram i en dator från elgiganten.
Det ser bra ut på papper så folk tror att det är bra.

Kan du hitta några källor skulle jag bli glad för då skulle jag direkt slå till på denna skärmen!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullerom:

gå in och titta på specifikationerna för din budget är det en bra skärm men jag tvingar dej inte bara ger förslag :/

Jo den verkar bra, men är inte DVI bättre än HDMI och VGA? Någon som kanske kan svara på det?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

vet inte så mkt om DVI och VGA men HDMI är bäst titta på Flashback eller andra trådar på "SC" så satsa på hdmi är bäst om du inte tror mej titta Google. men nu kan inte jag svara på mer frågor trött som fan och drar till åre imn hitta nån annan tråd om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullerom:

vet inte så mkt om DVI och VGA men HDMI är bäst titta på Flashback eller andra trådar på "SC" så satsa på hdmi är bäst om du inte tror mej titta Google. men nu kan inte jag svara på mer frågor trött som fan och drar till åre imn hitta nån annan tråd om detta

FAAN va sweet med Åre, får nöja mig med Branäs iår

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt så är låg inputlag viktigare än ms.

Skulle råda dig att invänta svar ifrån Dreas89, han är expert inom detta område!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullerom:

säger samma till dej om ni har 1-2k i budget
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...
ps den är Full HD 1920 x 1080p, stört prisvärd!

Hmm läste lite om VGA vs HDMI vs DVI och enda skillnaden mellan DVi och HDMI verkar vara att HDMI kan transportera ljud också. Kör nog på den skärmen du länka, den verkar vara grymt prisvärd.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Dell U2412HM - mer bang for the buck blir det bara inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Kan du hitta några källor skulle jag bli glad för då skulle jag direkt slå till på denna skärmen!

http://www.maximumpc.com/article/features/display_myths_shatt...

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwanto:

Om jag har förstått det rätt så är låg inputlag viktigare än ms.

Skulle råda dig att invänta svar ifrån Dreas89, han är expert inom detta område!

Jaså? Det skulle vara fett najs att ha någon expert svara på ens tråd... Om han ser detta så vill jag att han ska veta att jag vill veta HDMI vs DVI vs VGA. Jag vill veta ms vs inputlag osv. Jag vill också gjärna veta vilken skärm han skulle rekommendera
OT: Fetaste och mest epica nålen som finns. Spränga titankärnan sen springa ut och landa på marken like a baws.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Dell U2412HM - mer bang for the buck blir det bara inte!

2st som rekommenderat denna nu... Det står mellan denna och http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/... . Den som är billigare verka ha mera dynamisk kontrast men det kanske inte väger ut faktat att den andra skärmen är IPS?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Satan vad mycket info att ta in... Får läsa igenom denna när jag är så pigg att jag faktiskt lägger något av det som står på minnet.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

2st som rekommenderat denna nu... Det står mellan denna och http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/... . Den som är billigare verka ha mera dynamisk kontrast men det kanske inte väger ut faktat att den andra skärmen är IPS?

Som sagt, dynamisk kontrast är bara ett billigt marknadsföringsknep.

"Contrast-ratio specs are tremendously inflated. For the best LCDs, scientifically measured contrast ratios are actually between 1,500 and 2,000. But manufacturers almost never publish real contrast ratios anymore. You’ll only find these true values in a small number of articles and publications. Yes, contrast-ratio values have been steadily improving over the years, but the year-to-year change is relatively small, which isn’t good for marketing.

In their quest to quote ever-larger numbers, some manufacturers invented a completely meaningless spec called “dynamic contrast ratio,” which is what’s being prominently advertised now. Sometimes they don’t even bother mentioning the “dynamic” part. Sadly, all manufacturers are now forced to play this game, as consumers wouldn’t be interested in monitors and TVs that tout the true values. Meaningless contrast-ratio specs help substandard manufacturers by making their displays appear to be just as good as those from the best manufacturers, or even better, because the biggest liar wins. This not only hurts consumers, but it also hurts the better manufacturers because they’re unable to publicize their superior technology."

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullerom:

responstiden spelar mycket MYCKET! roll!

Responstiden spelar ingen roll alls då den redan är tillräckligt låt att inte märkas. Det är viktigare med en låg inputlag. Skärmen du rekommenderade är en vanlig TN skärm = dålig betraktningsvinkel, ej korrekta färger. Jag rekommenderar Dell skärmen som tidigare länkats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Som sagt, dynamisk kontrast är bara ett billigt marknadsföringsknep.

"Contrast-ratio specs are tremendously inflated. For the best LCDs, scientifically measured contrast ratios are actually between 1,500 and 2,000. But manufacturers almost never publish real contrast ratios anymore. You’ll only find these true values in a small number of articles and publications. Yes, contrast-ratio values have been steadily improving over the years, but the year-to-year change is relatively small, which isn’t good for marketing.

In their quest to quote ever-larger numbers, some manufacturers invented a completely meaningless spec called “dynamic contrast ratio,” which is what’s being prominently advertised now. Sometimes they don’t even bother mentioning the “dynamic” part. Sadly, all manufacturers are now forced to play this game, as consumers wouldn’t be interested in monitors and TVs that tout the true values. Meaningless contrast-ratio specs help substandard manufacturers by making their displays appear to be just as good as those from the best manufacturers, or even better, because the biggest liar wins. This not only hurts consumers, but it also hurts the better manufacturers because they’re unable to publicize their superior technology."

Då är det tur att forum som dessa finns så att experter kan svara och komma med ren fakta utan bullshit. Slår nog till på http://cdon.se/hemelektronik/22-24inch_dell_u2412m_ultrasharp... men vill se vad Dreas89 har att säga först.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Responstiden spelar ingen roll alls då den redan är tillräckligt låt att inte märkas. Det är viktigare med en låg inputlag. Skärmen du rekommenderade är en vanlig TN skärm = dålig betraktningsvinkel, ej korrekta färger. Jag rekommenderar Dell skärmen som tidigare länkats.

Att köpa skärmen kommer alltså inte leda till detta cenario? Jag går runt ett hörn, jag dör. Jag ser på fiendens killcam att jag vart runt hörnet en ordentlig stund redan och ser ut som en idiot på killcamen.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bildkvaliteten är på dessa men det är en e-IPS med rätt låg MS till ett lågt pris.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1020825

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1020826

Permalänk
Skrivet av jullerom:

Tjoo!

om du ska lira fetta spel som BF3, MW3 mm borde du ju ha max upplösning, så jag rekomenderar at du köper denna:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

den ligger på 1700:- så om du har budget på 1k-2k så blir den perffa! + att den är 23" tum och har 50 000 000 i dynamisk kontrast så dina spel och allt annat kommer se episkt ut

kan inte allt om just skärmar men det är den jag kmr köpa om ett tag

Ehm, 23 tums skärm för det priset är inte speciellt billigt. Aldrig hört talas om märket. 50 000 000:1 dynamisk kontrast är fantasisiffror som bara står där för att sälja. För att det ska vara möjligt ska du i princip kunna sätta skärmen med en svart skärm (alltså påslagen med en svart bild som täcker skärmen) i ett mörkt rum utan att kunna se skärmen alls. Sån svärta finns inte på den skärmen.

"kan inte allt om just skärmar men det är den jag kmr köpa om ett tag :D". Håller med om det.

Kan säga att köp antingen en billig BenQ TN för typ 1000-1300 (kan inte exakt modell men de som brukar rekommenderas) eller en billig IPS som t.ex. Dell U2312HM för 1800.

Skrivet av klemze:

Jaså? Det skulle vara fett najs att ha någon expert svara på ens tråd... Om han ser detta så vill jag att han ska veta att jag vill veta HDMI vs DVI vs VGA. Jag vill veta ms vs inputlag osv. Jag vill också gjärna veta vilken skärm han skulle rekommendera
OT: Fetaste och mest epica nålen som finns. Spränga titankärnan sen springa ut och landa på marken like a baws.

HDMI: Digitalt främst avsett för TV apparater. Har ljud vilket DVI, VGA, Displayport saknar.
Displayport: Nyare digital anslutning för datorskärmar. Har en smidigare kontakt än DVI.
DVI: Digitalt avsett för datorskärmar.
VGA: Analog gammal anslutning för datorskärmar.

Allt utom VGA är ger lika bra bild. Displayport eller DVI-DL (Dual Link) behövs för 120 Hz. Finns inte så mycket mer att veta. Jag hade kört på DVI eller DP.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Ehm, 23 tums skärm för det priset är inte speciellt billigt. Aldrig hört talas om märket. 50 000 000:1 dynamisk kontrast är fantasisiffror som bara står där för att sälja. För att det ska vara möjligt ska du i princip kunna sätta skärmen med en svart skärm (alltså påslagen med en svart bild som täcker skärmen) i ett mörkt rum utan att kunna se skärmen alls. Sån svärta finns inte på den skärmen.

"kan inte allt om just skärmar men det är den jag kmr köpa om ett tag :D". Håller med om det.

Kan säga att köp antingen en billig BenQ TN för typ 1000-1300 (kan inte exakt modell men de som brukar rekommenderas) eller en billig IPS som t.ex. Dell U2312HM för 1800.

Du rekommenderar alltså inte den ipsen som nämnts tidigare ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*