Permalänk
Medlem

Har jag sabbat min NH-D14?

Tja!

Har nyligen införskaffat en luftkylare som skall kyla min i5 2500k och jag har en liten fundering om 30 grader C enligt bios (idle) är något att oroa sig för?
Jag har haft prime95 rullandes ett tag nu och ser då att den varmaste kärnan kommer upp till ca 49-56 grader på stock klocks, dvs 3.2 ghz eller dylikt, är detta bra eller anus :|? Fläktarna ligger på 1334 RPM för övrigt.
Ytterligare en fråga! Kan man i efterhand polera/slipa basen på kylaren då jag tror att jag har lyckats att skrapa den en aning med papper dumt nog?

Tacksam för svar eller tips på eventuell förbättring av kylningsförmåga. / Panikslagen datoranvändare.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att jag inte har applicerat antingen lite eller för mycket kylpasta, tog endast ett riskorn vilket kan anses som normalt enligt mig.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Du har väldigt bra temps.

Ja det går att slipa botten så att den blir plan/får bättre kontaktyta, men jag skulle inte oroa mig eftersom det inte är något fel på dina temperaturer.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Du har väldigt bra temps.

Ja det går att slipa botten så att den blir plan/får bättre kontaktyta, men jag skulle inte oroa mig eftersom det inte är något fel på dina temperaturer.

Tack för ett lite lugnande svar där jag känner mig dock fortfarande lite pirrig då jag har en H100 i mitt lite mindre bygge och ligger på ca 22C (idle) med samma processor vid uppstart, dock i ett helt annat rum så det kanske blir en liten dum jämförelse där

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

För övrigt, är "SpeedFan 4.45" pålitligt? Eller finns det något bättre program för real time temps? Vill gärna se tempsen på var och en av kärnorna.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

För övrigt, är "SpeedFan 4.45" pålitligt? Eller finns det något bättre program för real time temps? Vill gärna se tempsen på var och en av kärnorna.

hwmonitor

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

HWmonitor, är ett pålitligt program som visar temps på allt mellan himmel och jord, även de olika kärnorna

Jag tvivlar på att du har 22C i idle så länge det inte är snorkallt i rummet där datorn står, cpu tempen kan inte vara kallare än rums temp nämligen.
Sen så är idle egentligen ingen intressant siffra, utan det är under Load som det spelar roll.
Idle temp beror i många fall mer på hur bra processorns kärnor stänger ner sig i idle states och inte hur bra kylaren flyttar bort värme, det visar sig när processorn pressas och behöver jobba mer

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk

testa coretemp ist för speedfan

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Skrivet av FaatIII:

För övrigt, är "SpeedFan 4.45" pålitligt? Eller finns det något bättre program för real time temps? Vill gärna se tempsen på var och en av kärnorna.

jag kör HWmonitor fungerar bra enligt mig! har aldrig testat speedfan så vet ej du kan ju ladda ner HWmonitor och jämföra tempsen mot speedfan

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

HWmonitor, är ett pålitligt program som visar temps på allt mellan himmel och jord, även de olika kärnorna

Jag tvivlar på att du har 22C i idle så länge det inte är snorkallt i rummet där datorn står, cpu tempen kan inte vara kallare än rums temp nämligen.
Sen så är idle egentligen ingen intressant siffra, utan det är under Load som det spelar roll.
Idle temp beror i många fall mer på hur bra processorns kärnor stänger ner sig i idle states och inte hur bra kylaren flyttar bort värme, det visar sig när processorn pressas och behöver jobba mer

Tack för att mycket insiktsfullt svar Gipp3r! Jag hade inte detta i åtanke när jag läste av temperaturerna men paniken slog mig likt förbannat :/ Skäms lite nu, men jag har det ganska kallt i mitt sovrum då jag har en ventil öppen, även på vintern då jag vill att det skall bli renare luft så säga.
Som jag förstår det har du en liknande kylare själv, hur går det med överklockandet av processorn? Vilka värden kommer du upp till samt tempsen på det?

Peace

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är något mästare på att använda alla funktioner i forumet, men till crazymike o sannapulsen: skall bli nu, tack för tipsen med programvara :D!

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Tack för att mycket insiktsfullt svar Gipp3r! Jag hade inte detta i åtanke när jag läste av temperaturerna men paniken slog mig likt förbannat :/ Skäms lite nu, men jag har det ganska kallt i mitt sovrum då jag har en ventil öppen, även på vintern då jag vill att det skall bli renare luft så säga.
Som jag förstår det har du en liknande kylare själv, hur går det med överklockandet av processorn? Vilka värden kommer du upp till samt tempsen på det?

Peace

Skämmas för frågor ska man aldrig göra!
Det enda som är dumt är att göra misstag för att man varit för dum för att ta reda på svar!.

Det stämmer bra att jag har samma kylare och en intel 2600K, jag har ännu inte get mig på att överklocka än och jag har bytt ut de 2 medföljande fläktarna och istället sätt dit en Akasa Apache fläkt i mitten av kylaren, jag har alltså bara en fläkt för att få det lite tystare.
Det är en PWM fläkt som snurrar mellan 500-1300 varv.

I idle brukar processorn ligga mellan 38-40C och under Load 60C.
Jag har det inställt i bios att vid 60C går gränsen för temp, så där börjar fläkten snurra på full fräs, och då stannar tempen av där.
Den brukar till och med gå ner lite för gå upp igen, eftersom fläkten börjar snurra långsamre igen så fort processorn får lägre temp.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

testa coretemp ist för speedfan

Skrivet av Sannapulsen:

jag kör HWmonitor fungerar bra enligt mig! har aldrig testat speedfan så vet ej du kan ju ladda ner HWmonitor och jämföra tempsen mot speedfan

Skrivet av Gipp3r:

Skämmas för frågor ska man aldrig göra!
Det enda som är dumt är att göra misstag för att man varit för dum för att ta reda på svar!.

Det stämmer bra att jag har samma kylare och en intel 2600K, jag har ännu inte get mig på att överklocka än och jag har bytt ut de 2 medföljande fläktarna och istället sätt dit en Akasa Apache fläkt i mitten av kylaren, jag har alltså bara en fläkt för att få det lite tystare.
Det är en PWM fläkt som snurrar mellan 500-1300 varv.

I idle brukar processorn ligga mellan 38-40C och under Load 60C.
Jag har det inställt i bios att vid 60C går gränsen för temp, så där börjar fläkten snurra på full fräs, och då stannar tempen av där.
Den brukar till och med gå ner lite för gå upp igen, eftersom fläkten börjar snurra långsamre igen så fort processorn får lägre temp.

Då känns det som jag slipper oroa mig i alla fall! Men hur blir det med programvaran? Har du en länk till en gärna reklamfri nerladdningssajt för någon bra templäsare? Jag tenderar nämligen att få in virus och annan skadlig kod på min burk när jag skall hitta saker och ting...haha :/

EDIT: Så gjorde man för att citera flera tydligen.. Facepalm

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Då känns det som jag slipper oroa mig i alla fall! Men hur blir det med programvaran? Har du en länk till en gärna reklamfri nerladdningssajt för någon bra templäsare? Jag tenderar nämligen att få in virus och annan skadlig kod på min burk när jag skall hitta saker och ting...haha :/

EDIT: Så gjorde man för att citera flera tydligen.. Facepalm

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Medlem

tackar! Vill passa på att ge en eloge till inet för utmärkt kundservice! Rekommenderas varmt av mig till alla som är ute efter nya datorprylar.
Tack allesammans.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

använd core-temp

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

använd core-temp

Varför? Är HWmonitor också opålitligt helt plötsligt? Får nämligen lägre temps när jag använder HWmonitor än SpeedFan roligt nog ;p 50C på den varmaste kärnan under full load... hehe

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Vad tusan, gick tillbaks till Speedfan och den visar också lägre temps helt plötsligt, vad kan det bero på? Någon? Jag har en teori att kylpastan har "gått in sig" så säga, men jag vill höra med er lite mer kunniga på området om vad som kan ha hänt. Jag låg tidigare på 56C i prime95 under 50min belastning typ, nu ligger jag runt 50C istället

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Ja dom flesta kylpastor behöver lite tid på sig för att prestera optimalt.
Och vissa kan ta ganska lång tid på sig (alla pastor har olika tid för detta) men i stort så kan man säga att ju mindre värme desto längre tid tar det.
Benchar man inget och låter datorn stå på idle 99% av tiden så kan det nog ta väldigt lång tid innan pastan fungerar optimalt (men i idle så är det ju inte säkert man ser nån skillnad i grader).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det finns massa program för att mäta temperaturen på din dator.

De som är mest vanliga är
HWmonitor
Coretemp
AIDA64 föredetta Everest (Detta program kan du i mesta dels få reda på allt som handlar om din dator, senaste bios,drivrutiner mm)

Sen som många har redan sagt så tar det ett par dagar för kylpastan att appliceras ut till sitt bästa, så därför kan tempsen ändra sig.
Men absolut bra temps med den kylaren.

Permalänk

lånar tråden lite jag skulle vilja få ett par 120mm fläktar rekomenderade till en h80? ska finnas på cdon helst under 80kr, vill bara ersätta dom som följer med och fläktarna ska vara tysta och flytta bra med luft

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Det finns massa program för att mäta temperaturen på din dator.

De som är mest vanliga är
HWmonitor
Coretemp
AIDA64 föredetta Everest (Detta program kan du i mesta dels få reda på allt som handlar om din dator, senaste bios,drivrutiner mm)

Sen som många har redan sagt så tar det ett par dagar för kylpastan att appliceras ut till sitt bästa, så därför kan tempsen ändra sig.
Men absolut bra temps med den kylaren.

Hejsan! Tack för svaret, känner att jag har fått mer kött på bena nu angående all denna hysteri kring temperaturer. Min nya noctua lär oavsett eventuell skada klå min tidigare stockkylare ändå ^.^

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

lånar tråden lite jag skulle vilja få ett par 120mm fläktar rekomenderade till en h80? ska finnas på cdon helst under 80kr, vill bara ersätta dom som följer med och fläktarna ska vara tysta och flytta bra med luft

Vill du ha de mest kraftfullare fläktarna finns så har du Air Penetrator finns att köpa från Komplett för 98:- för den gröna.
Fråga mig varför färgerna kostar olika, har redan mejlat deras inköpsavdelning och fick till svar att de inte visste varför.
Sa han skulle undersöka det men det var 3 veckor sen.

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=Air+Penetrator

Om du vill köpa från cdon så vet jag inte om de säljer chassifläktar. Hittar iallafall inget på en sökning hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Vill du ha de mest kraftfullare fläktarna finns så har du Air Penetrator finns att köpa från Komplett för 98:- för den gröna.
Fråga mig varför färgerna kostar olika, har redan mejlat deras inköpsavdelning och fick till svar att de inte visste varför.
Sa han skulle undersöka det men det var 3 veckor sen.

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=Air+Penetrator

Om du vill köpa från cdon så vet jag inte om de säljer chassifläktar. Hittar iallafall inget på en sökning hos dem.

Det kan ju vara så att folk associerar färgen grönt med miljövänligt och därför undviker denna ---> lägre pris.
Air Penetrator har otroligt riktakt luftflöde har jag hört.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/datorkomponenter/kylning/fl%C3%A...
Dock funkar inte deras sektioner så bra så man får ju sitta och leta en massa i alla fall men dom har i alla fall chassi fläktar.
Tex http://cdon.se/hemelektronik/be_quiet!_silentwings_usc_140mm_...
Som jag köpt men inte monterat ännu (är ju upptagen av att äta )

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

http://cdon.se/hemelektronik/datorkomponenter/kylning/fl%C3%A...
Dock funkar inte deras sektioner så bra så man får ju sitta och leta en massa i alla fall men dom har i alla fall chassi fläktar.
Tex http://cdon.se/hemelektronik/be_quiet!_silentwings_usc_140mm_...
Som jag köpt men inte monterat ännu (är ju upptagen av att äta )

Har kollat på den andra du länka fast 120mm vadn tror du om 2 sånna på en h80 tror du det presterar bättre i kylning än standard fläktarna?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Har kollat på den andra du länka fast 120mm vadn tror du om 2 sånna på en h80 tror du det presterar bättre i kylning än standard fläktarna?

Jag kan själv intyga om att fläktarna som Corsair skickar med deras h-serie låter något enormt, om det är något corsair inte kan är det just fläktar, jag antar att dom köper in något billigt skräp.

Visa signatur

Uncoachable