Intel Ivy Bridge lanseras i början av april

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevioh:

har inte riktigt förstått detta men är de nån skillnad på den nya cpu'n som motsvarar i7 2600k förrutom lägre strömförbrukning och det som stod i aktikeln ? den ger nt bättre prestanda i spel t.ex än 2600k'an ?

22 nm och Trigate är väl de största nyheterna. Samt att det kommer en ny grafikdel inbyggd. Sen ska de väl klara PCI-E 3.0 osv. Så en helt vanlig main-stream uppdatering alltså

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevioh:

har inte riktigt förstått detta men är de nån skillnad på den nya cpu'n som motsvarar i7 2600k förrutom lägre strömförbrukning och det som stod i aktikeln ? den ger nt bättre prestanda i spel t.ex än 2600k'an ?

Den skillnaden är förmodligen extremt liten om vi tittar på vad som finns idag men om man tänker på kepler så blir det nog en prestanda höjning, ja. Sitter du på en dual core på 2.5ghz så är det värt att vänta, och angående om det är mainstream eller inte så beror ju det helt på vad du ska hitta på. Att lägga på 3k för sandy-bridge e känndes fruktansvärt onödigt för mig om man inte höll på med redigering och dylikt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Bläh... läste just att LGA1366-användare blir tvungna att uppgradera köret och inte bara cpu'n.
Nåväl, får väl bli en helt ny rigg då, gillar min nuvarande för mycket för att vilja slakta den.

Visa signatur

Stationär: ASUS P6X58D-E|i7-920-D0|HD4870|6GB Kingston|750W Seasonic|W7 Pro 64-bits|2x1,5TB WD Green|LTO-3|SB X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Mobil Ivy Bridge

Hoppas det kan komma några kompetenta laptops med större minnesmängd och kraftig beräkningskraft men utan grafikkort. Skulle passa oss som vill att datorn skall göra mycket samtidigt dock ej spel. Möjligen Harpan.

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att det är värt att vänta på dessa om man går i köptankar just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Skulle ni säga att det är värt att vänta på dessa om man går i köptankar just nu?

Framförallt är det kanske värt att vänta tills HDD priserna fallit till vettigare nivåer.
Och att 7xxx serien av AMD grafikkort kommit ut på marknaden, och kepler, och ivy bridge.

Om man går i köptankar idag, vänta ett par månader iaf, tycker jag.

Oftast tycker jag det är att bara köpa, men just nu känns det verkligen som läge att vänta pga många anledningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Framförallt är det kanske värt att vänta tills HDD priserna fallit till vettigare nivåer.
Och att 7xxx serien av AMD grafikkort kommit ut på marknaden, och kepler, och ivy bridge.

Om man går i köptankar idag, vänta ett par månader iaf, tycker jag.

Oftast tycker jag det är att bara köpa, men just nu känns det verkligen som läge att vänta pga många anledningar.

Håller helt med - du bör i vilket fall som vänta pga hårddiskpriser etc. varför lite extra tid för trevligare processor inte skadar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalleable:

Entusiaster är inte de som vill ha det som alltid har snabbaste farten eller mest av nånting.

En entusiast är någon (vem som helst) som tycker om något (vad som helst) med en entusiastisk nivå. Vad som anses entusiastiskt är ju personligt för var och en.

Man kan tex vara entusiast angående datorer med absolut högsta prestanda men man kan också vara entusiast till strömsnåla datorer. Man kan vara entusiast till att få sin Intel 990X att gå på så hög frekvens som möjligt samtidigt finns det kanske nån som vill få den att fungera lika bra men med så lite strömstyrka som möjligt. Exakt samma gäller LGA1155.

Därmed kan man vara entusiast till både LGA2011 och till LGA1155 eller vad man nu väljer att vara entusiastisk till.

Håller helt med, det är viktigt med definitionerna

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon | i5 8600K @5.0 GHz | GTX 3070 | 16GB 2666 Mhz | Noctua NH-U12A | Fractal Design Integra M 650W | 960 EVO 500 GB | 970 EVO 1 TB | Fractal Design Focus G Gunmetal Grey | Logitech G502 Wireless Lightspeed | Corsair K70 | ASUS 27" Predator | Razer Nari Essential