Permalänk
Medlem

Ev överhettning av SSD-disk

Har en ny Asus K53SV. Den får blåskärm ungef varannan timme. Firman jag köpte av fick byta ut originalhårddisken till en ssd-dito (Corsair Force 3). Nu har jag hört att SSD-diskarna har problem. Någon som vet vilka fabrikat man kan lita på resp välja bort? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Intel är väl de som är stabilast, men de är ju inte snabbast. Har haft Corsairs Force i min bärbara och det gick ju sådär.. den hittade inte SSD:n ibland. Men i min stationära har det inte varit några problem. Har nu två stycken från Corsair och de fungerar bra, men inte i laptopen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårris:

Har en ny Asus K53SV. Den får blåskärm ungef varannan timme. Firman jag köpte av fick byta ut originalhårddisken till en ssd-dito (Corsair Force 3). Nu har jag hört att SSD-diskarna har problem. Någon som vet vilka fabrikat man kan lita på resp välja bort? Tacksam för svar.

Precis själv beställt en Intel 320 120GB på rean på Cdon.com (Dock inte fått den än. Verkar vara den stabilaste av alla och även om den inte är snabbast så är den inte sölig heller. Tror inte läs/skriv-prestandan är direkt märkbar om man inte håller på med väldigt stora filer. Utvecklingen går fort nu dessutom, köper det billigaste nu och om ett år är det säkert mycket högre hastigheter till en ännu lägre peng, då kan man uppgradera då med

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Det är sandforce som har haft problem, det har kommit ny firmware och sånt men en del har fortfarande problem. De alternativen som inte är sandforce är crucial m4, intel 320 och samsungs. De är ungefär samma prisklass och prestanda så det går på ett ut vilken du väljer. http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/... här är sweclockers test på ssder. Som jag har förstått det så presterar m4 lite bättre än intel men det är antagligen inte märkbart vid normal användning. Samsungen vet jag inte men den har i stort sett samma hårdvara så det borde prestara samma:P

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Många tack för era svar. Jag har uppdaterat firmware och än så länge har blåskärmen lyst med sin frånvaro. Var lite skeptisk till att börja med, alltså till Asus men jag måste säga att den imponerar nu. Hoppas det håller i sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårris:

Har en ny Asus K53SV. Den får blåskärm ungef varannan timme. Firman jag köpte av fick byta ut originalhårddisken till en ssd-dito (Corsair Force 3). Nu har jag hört att SSD-diskarna har problem. Någon som vet vilka fabrikat man kan lita på resp välja bort? Tacksam för svar.

Som tidigare har sagt så är intel stabilast då de inte har problem med sina kontroller, efter dom så kommer marvel-kontroller och sist kommer sandforce-kontrollern som har haft mycket problem. (Rätta mig om jag har fel)

Ett tips till dig för framtiden är dock att tänka på rubrikerna. Tråden handlar inte om det rubriken beskriver.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)