Permalänk
Medlem

Temp problem, Bättre flöde? Idér?

Som titeln säger,

Har lite problem me tempen i min låda..
Ritade liten snabb skiss hur fläktar sitter i den å dylikt..
Sitter på jobbet nu å kommer inte ihåg namnet på fläkar å sånt..
Cpu kylare är inte stock, utan en therma 212?
Chassiet är ett corsair t600..

Får inte bilden att funka, men här är länken..
http://www.ladda-upp.com/bilder/61326/flakt
Tryck på bilden för större bild

Som beskrivet på bilden är dom gröna ställen jag funderat på kasta in fläktarna på.. Tror ni de kan förbättra mina temp problem?
Lila är vars jag har fläktar nu...

Har ni nå andra idér?

Finns som inga andra "färdiga ställen" man kan sätta fläktar för att få in mer luft i den..

Är bägge cpu å gpu som går varma vid belastning..

Permalänk
Medlem

tyder det som att 200mm fläktarna går förbi moderkortet. Så det ända som kyler det är processorkylarn. Vet inte om det går på din dator med sätt frontfläkten i ett annat läge. Längre ner för kylning undertill eller högreupp för kylning direkt på

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippah:

tyder det som att 200mm fläktarna går förbi moderkortet. Så det ända som kyler det är processorkylarn. Vet inte om det går på din dator med sätt frontfläkten i ett annat läge. Längre ner för kylning undertill eller högreupp för kylning direkt på

Så här ser ju lådan ut i verkligheten "tomt chassi"

så 200mm borde ju kyla lite iaf.. Håller på testar å montera som ja beskrev.. återkommer med resultat sen.. Andra tips e välkommna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Så här ser ju lådan ut i verkligheten "tomt chassi"

http://images.bit-tech.net/content_images/2010/09/corsair-gra...

så 200mm borde ju kyla lite iaf.. Håller på testar å montera som ja beskrev.. återkommer med resultat sen.. Andra tips e välkommna..

Fick ner tempen på cpu till 73 grader. (med att montera som jag ritat). När den e stress testas...
Kör i7 2600k.. klockat till 4.7ghz.. idle ligger den på 34-36grader...

Edit: Vill dock ha ner den lite till i temp, så beställde ny sida till chassit med plats för 4x120mm fläktar...
beställde även 2 nya 200mm fläktar som e bättre än dom som följer med chassit...
Å så avsluta jag ordern me å lägga till en H80 så med de borde ja få ner graderna lite

Permalänk
Medlem

Vet förresten inte hur mycke skillnad de blev med extra fläktarna, Före jag montera dom låg jag på 4.3.ghz... Å hade idle temp på 34-36grader..
Å vid stress test 74-75grader.. Tänkte ifall någon undrade om de blev skillnad med fläktarna monterat så..

Permalänk
Medlem

Verkar inte som du har speciellt stora problem med temperaturen i min mening. Fett luftflöde i det chassit ju. Det jag kan tänka mig är att du får skaffa vattenkylning till CPU, typ ANtec Kuhler eller liknande. Vad har du för kylare på garfikkortet? Om du har turbinfläkt sänker det ju lufttemperaturen i chassit (vilket påverkar CPU temp om du har luftkyl). Om du däremot har radialfläkt dvs "öppen kylning" på GPU höjer du temp i chassi men får lägre temp på GPU.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Verkar inte som du har speciellt stora problem med temperaturen i min mening. Fett luftflöde i det chassit ju. Det jag kan tänka mig är att du får skaffa vattenkylning till CPU, typ ANtec Kuhler eller liknande. Vad har du för kylare på garfikkortet? Om du har turbinfläkt sänker det ju lufttemperaturen i chassit (vilket påverkar CPU temp om du har luftkyl). Om du däremot har radialfläkt dvs "öppen kylning" på GPU höjer du temp i chassi men får lägre temp på GPU.

Okej, Problem å problem.. Men är ju alltid bra med svallare.. Å har blivit lite av en hobby å fixa å dona å försöka få chassit så svallt som möjligt.. Luftflödet kommer nog bli ännu bättre med dom nya 200mm fläktarna som jag beställt, som ja skrev några inlägg tidigare.. Sen beställde jag även en Corsair H80 Hydro Kylare... Så Vattenkylning till cpu är pågång.. Har öppen kylning på grafikkortet..
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Okej, Problem å problem.. Men är ju alltid bra med svallare.. Å har blivit lite av en hobby å fixa å dona å försöka få chassit så svallt som möjligt.. Luftflödet kommer nog bli ännu bättre med dom nya 200mm fläktarna som jag beställt, som ja skrev några inlägg tidigare.. Sen beställde jag även en Corsair H80 Hydro Kylare... Så Vattenkylning till cpu är pågång.. Har öppen kylning på grafikkortet..
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II..

Jaha, missuppfattade, trodde du redan hade 200 mm fläktarna. Men då blir det nog fint ser du, samma grafikkort som jag ju Den kylningen i samarbete med vatten på CPU kommer nog göra skillnad, helt klart.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jaha, missuppfattade, trodde du redan hade 200 mm fläktarna. Men då blir det nog fint ser du, samma grafikkort som jag ju Den kylningen i samarbete med vatten på CPU kommer nog göra skillnad, helt klart.

Nå har ju en 200mm i fronten nu, och en i taket, dom som följde med chassit original.. Men dom är inte så bra enligt mej..

Dom nya jag beställt som jag borde få på fredag heter:
Cooler Master MegaFlow 200 Blå LED Fläkt
200 x 200 x 30mm, 700 RPM, 110 CFM, 19 dBA
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488294

Stock fläktarna är dock 20mm tjocka.. å dom nya 30mm,, Men nog ska dom gå å pressa in med lite vilja..
Stock 200mm fläktarna har ju följande spec. 76CFM, 800 RPM, and 24.2 dBa

Sen kommer de ju även en ny sida av chassit, där ja eventuellt tänkt hänga någon 120mm på låg fart som suger in luft..

Återkommer snart me en bild på min burk

Edit:
Så såg den ut först:

Sen med extra fläktar, Å lite flyttande av hårddiskar

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har exakt samma chassi och har läst väldigt mycket om det på corsairs egna forum.

Det finns ett par säkra sätt att öka draget/kylningen i det chassit baserat på eget meckande + vad som står på corsair-forumen:

1: Busenkelt:Ta bort dom två nedre hårddiskburarna som sitter och blockerar framför insuget i fronten. Vill du ha kvar dom, ha bara en och flytta den till platsen bredvid nätagget. Dom är riktigt lätta och smidiga att flytta på så inga problem där.

2: Lite tyngre jobb: Gallret som sitter framför insugsfläkten är antagligen enbart en sak så att Corsair inte ska bli stämda i staterna (min baby/katt/penis fastnade i fläkten!!). Skär/såga/klipp hål i det. Ganska jobbig operation. Klipp är det jag rekommenderar, om du sågar eller borrar måste du nog ta bort alla komponenter först så du inte får spån i datorn.
Detta galler skapar onödiga ljud också.

3: Den absolut största skillnaden, kostar lite men hyfsat enkelt: Skaffa en sidoplåt med nät och skruva dit upp till 4st 120mm som insug. Då kan du sluta tänka på gpu-temp. Ska följa med ett nät man kan sätta istället för plexisidan.

4: Jag använder nedre hårdiskburen bredvid nätagget, vilket gett mig plats att ful-hänga upp en 120mm med buntband på 5,25-platserna (serisöst, DVD är så år 2000). Man får säkert plats med en 140mm där också.

En del på corsair-forumen har en teori om att detta chassi suger ut alldeles för mycket luft och därför sabbar tänkta luftströmmar. Det beror väl på om du tänker att övertryck är bra eller inte. 200mm i toppen + processorkylningen blåser ut så det räcker gott och väl. En extra utsug i toppen är nog onödigt.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem

Såg att du köpt 30mm tjock fläkt, flytta verkligen tillbaka hårddiskburarna där nere då (och den andra tar du ur helt), då bör det gå finfint med en 30mm tjock.

Corsair case forum Där har du corsairs chassiforum om du fixar engelskan.

Edit: Ser ju på din andra bild att du fixat det. Du kan ju omöjligt ha problem med temperaturen i det chassit väl?

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem

vänd datorn upp och ner! kör insåg på bak och "topp" och ut i fronten

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Såg att du köpt 30mm tjock fläkt, flytta verkligen tillbaka hårddiskburarna där nere då (och den andra tar du ur helt), då bör det gå finfint med en 30mm tjock.

Corsair case forum Där har du corsairs chassiforum om du fixar engelskan.

Varför ska man flytta tillbaka dom? Dom ifall orsaken är värmerelaterat så stiger dom ju inte över 40grader, Iaf inte då jag flyttat grejer å sånt..

Permalänk
Medlem

För att orginalfläkten i chassit är 20mm och ska du få in en tjockare fläkt tar den i hårddiskburarna.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

För att orginalfläkten i chassit är 20mm och ska du få in en tjockare fläkt tar den i hårddiskburarna.

Jao men kollat bilden? hårddiskarna är ju uppe vid 5.25" platserna.. la in bilder på min burk i ett tidigare inlägg lite högre upp.. en som den var.. å en när
jag flyttat hårddiskarna å satt i några fläktar...

Permalänk
Medlem

Visst är det härligt att prata via text, då missförstår man varandra så bra

Javisst har du hårddiskarna där. Hårddiskburarna är en annan femma. Vi har pratat om samma sak Du har ju fixat det klockrent på din bild.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Visst är det härligt att prata via text, då missförstår man varandra så bra

Javisst har du hårddiskarna där. Hårddiskburarna är en annan femma. Vi har pratat om samma sak Du har ju fixat det klockrent på din bild.

hehe är ju de med text å forum Aja blir nog svin bra när nya cpu kylaren kommer å dom nya 200mm fläktarna..
Inte helt bestämt om jag ska kasta på några fläktar på nya sido plåten..

Eller om jag ska köra me glaset.. Tror nya 200mm å H80 hydro cpu kylaren gör sitt..
Men å andra sidan, kastar man dit några fläktar lär de ju hjälpa å hålla grafikkortet svallare..

Hoppas verkligen dom kommer på fredag..
Då får man börja med nästa ändring av burken på mellandagarna.. Kapitel: Kablar å allmänt snygga till, Ta bort allt som är i vägen, Sleeva kablar. Eventuellt lite lack å sånt.. men de får man ta upp nån annanstans än här

Permalänk
Medlem

Uppdatering..

2 före bilder finns lite högre upp..

Före bild utsidan:

Nå så här blev det till slut iaf.. Har iaf inga temp problem längre

Fronten.. där de sitter 2x 200mm fläktar nu e bara tillfälligt.. ena ska upp i taket å blåsa ut luft...
Satt den mest där för skoj skull tills ja orkar slita ut allt igen.. å kapa lite med rondellen så man får dit den..
Sen ska öven kapa så det blir ett stort hål för fläkten fram, och uppe.. istället för massor med små hål..

Permalänk

Vad är det för vattenkylare du har? H100?
Och den stora frågan: hur mycket sänkte du CPU temp när du gick från luft till vatten?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niteshade:

Vad är det för vattenkylare du har? H100?
Och den stora frågan: hur mycket sänkte du CPU temp när du gick från luft till vatten?

H80 är de.. ungefär 10grader svalare nu (tvåans läge).. än tidigare, dock 4.9ghz tidigare körde jag 4.7...
Men ska ta ner cpu till 4.7ghz, å testa tempen då... Å ta upp hålen för 200mm fläktarna.. å byta ut den gamla 200mm 73cfm fläkten som är i taket,
till en ny 200mm på 110cfm.. så tror nästan jag får ner den några grader till... mot för tidigare luftkylt.. Även byta kylpasta, då de som satt på H80 färdigt såg inge vidare bra ut..

Permalänk

Okej good to know.
En grej jag inte gillar med dom där hydro-kylarna är sladdlängden. Pga sladdlängden så måste man hämta luft antingen från baksidan eller toppen - och har man då en fläkt (ut) alldeles bredvid så blir det kortslutet/rundgång och luften "snurrar" bara runt. Vad är det för längd på H80 sladdarna ungefär?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niteshade:

Okej good to know.
En grej jag inte gillar med dom där hydro-kylarna är sladdlängden. Pga sladdlängden så måste man hämta luft antingen från baksidan eller toppen - och har man då en fläkt (ut) alldeles bredvid så blir det kortslutet/rundgång och luften "snurrar" bara runt. Vad är det för längd på H80 sladdarna ungefär?

Inte bara att dom e korta.. dom e hårda oxå.. gick ju knappt å forma dom =(( Men jao, dom säger ju att man ska ta luft utifrån, men jag satt min så
att den tar luft från insidan å trycker ut.. Så tempen lär väl bli lite bättre av att jag får ännu bättre luftflöde i burken när ja kapat till hålen för 200mm fläktarna.. å monterat in nya fläkten till utblåset på toppen..

Kan mätta senare hur långa.. men uppskattar dom till 20-30cm långa...

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Äger samma chassie , ett corsair 600t Graphite White och tänker byta ut den frontfläkten mot en Coolermaster Megaflow som jag får imorgon. Har också tagit bort hårddiskburarna för att öka luftflödet.De medföljande 200mm fläktarna flyttar verkligen inte så mycket luft så det ska bli intressant att se vad det blir för skillnad mot original. Vad gäller cpu temeraturen så ger det ju i regel bättre kylning om du tar in kall luft och blåser in i chassit och på kylaren istället för att blåsa "varm" luft på den inifrån chassit. Har själv en H60 med en fläkt som blåser utifrån och in och den ligger på ca 53 grader @ 4.326 Mhz i BF3 efter en kväll.. Toknöjd ....
Däremot så går mitt grafikkort upp i ca 80 grader med fläktarna i 100% hela tiden, detta antagligen pga för dåligt med luft...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

Hejsan!
Äger samma chassie , ett corsair 600t Graphite White och tänker byta ut den frontfläkten mot en Coolermaster Megaflow som jag får imorgon. Har också tagit bort hårddiskburarna för att öka luftflödet.De medföljande 200mm fläktarna flyttar verkligen inte så mycket luft så det ska bli intressant att se vad det blir för skillnad mot original. Vad gäller cpu temeraturen så ger det ju i regel bättre kylning om du tar in kall luft och blåser in i chassit och på kylaren istället för att blåsa "varm" luft på den inifrån chassit. Har själv en H60 med en fläkt som blåser utifrån och in och den ligger på ca 53 grader @ 4.326 Mhz i BF3 efter en kväll.. Toknöjd ....
Däremot så går mitt grafikkort upp i ca 80 grader med fläktarna i 100% hela tiden, detta antagligen pga för dåligt med luft...

Jao, de sant, Men testade snabbt med att ta luft utifrån, å då gick grafikkorten upp i temp då den blåste in varmluft i burken.. Därför jag kyler ner cpu med luft från burken.. Och imorgon blir det å kapa upp framtill vid 200m fläkten.. så de blir ett stort hål istället för massa små i chassit.. som hindrar luft från att komma in, Kommer ju ändå inte synas att de är ett stort hål där sen då filtret kommer framför hålet.. samma sakt med taket, måste kapas lite.. å ta bort lite så man får in en 30mm tjock fläkt där uppe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Jao, de sant, Men testade snabbt med att ta luft utifrån, å då gick grafikkorten upp i temp då den blåste in varmluft i burken.. Därför jag kyler ner cpu med luft från burken.. Och imorgon blir det å kapa upp framtill vid 200m fläkten.. så de blir ett stort hål istället för massa små i chassit.. som hindrar luft från att komma in, Kommer ju ändå inte synas att de är ett stort hål där sen då filtret kommer framför hålet.. samma sakt med taket, måste kapas lite.. å ta bort lite så man får in en 30mm tjock fläkt där uppe...

Hejsan!
Det låter intressant. Väntar med spänning på resultatet.
Ska försöka lägga upp lite bilder när jag monterat min fläkt framtill, återkommer med resultat..

Lycka till ...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk

Jag hoppas att nästa design i hydro-serien är smartare:
långa, mjukare sladdar och med en radiator som lätt kan sättas i fronten. Är ju så himla bakvänt att man ska tvingas hämta luft från antingen inne i chassit eller från fläktplatser som normalt ska vara för utsug.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Fick min Coolermaster Megaflow 200mm och det gick ju smärtfritt att montera den i fronten.
När man tar av frontpanelen så är det viktigt att man är försiktig så att man inte har sönder clipsen som håller fronten på plats.
Jag gjorde som så att jag började med att trycka ut clipsen högst upp till höger och sedan höger mitt.
Sedan lika på vänster sida och till sist de nedre clipsen. fungerade jättebra och sen var det bara att byta ut fläkten.
Tror att det blir tajt om ni tänker byta ut toppfläkten då Coolermaster fläkten bygger ca 10mm extra jämfört mot original.
Lägger upp lite bilder och resultat från mina temperaturer senare när jag testat lite mer...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av völund:

Hejsan!
Fick min Coolermaster Megaflow 200mm och det gick ju smärtfritt att montera den i fronten.
När man tar av frontpanelen så är det viktigt att man är försiktig så att man inte har sönder clipsen som håller fronten på plats.
Jag gjorde som så att jag började med att trycka ut clipsen högst upp till höger och sedan höger mitt.
Sedan lika på vänster sida och till sist de nedre clipsen. fungerade jättebra och sen var det bara att byta ut fläkten.
Tror att det blir tajt om ni tänker byta ut toppfläkten då Coolermaster fläkten bygger ca 10mm extra jämfört mot original.
Lägger upp lite bilder och resultat från mina temperaturer senare när jag testat lite mer...

Fint, väntar med spänning på bilder

Jao fronten va enkel å byta, men jag ska ju kapa upp så det blir ett stort hål där fläkten är, så jag får bort plåten med massa småhål..
Filtret är ju ändå framför så går ju inte att sätta fingrarna i fläkten iaf.. å syns ju inte sen heller att de är ett stort hål för fläkten, istället för massa små..
Lär ju bli bättre flöde med stort hål oxå, då inge plåt e iväggen.. Samma sak ska jag göra uppe vid 200mm fläkten.. Där måste de även slippas lite till så
man får dit en 30mm tjock fläkt.. Sen blir de hjul under lådan, så den kommer upp lite från golvet.. ca 5cm.. Å under till skall ett en fläktplats kapas upp,
för en 120mm fläkt som ska blåsa in..

Just nu står de dock still, Har rivit ner hela chassit igen, för att kunna kapa upp de jag tänkt.. Sen har jag även rivit chassit i delar..
Borrat ut alla popnitar å så.. för all plåt invändigt skall lackas om.. å blir bättre resultat om man lackar dom i delar..

Så hur de går med mitt flödes förbättrande får ni veta först om 3-4dagar.. då ska nog allt vara kapat.. lackat å ihopmonterat..

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Äger samma chassie , ett corsair 600t Graphite White och tänker byta ut den frontfläkten mot en Coolermaster Megaflow som jag får imorgon. Har också tagit bort hårddiskburarna för att öka luftflödet.De medföljande 200mm fläktarna flyttar verkligen inte så mycket luft så det ska bli intressant att se vad det blir för skillnad mot original. Vad gäller cpu temeraturen så ger det ju i regel bättre kylning om du tar in kall luft och blåser in i chassit och på kylaren istället för att blåsa "varm" luft på den inifrån chassit. Har själv en H60 med en fläkt som blåser utifrån och in och den ligger på ca 53 grader @ 4.326 Mhz i BF3 efter en kväll.. Toknöjd ....
Däremot så går mitt grafikkort upp i ca 80 grader med fläktarna i 100% hela tiden, detta antagligen pga för dåligt med luft...[/QUOTE]

Hejsan!
Här är några bilder från mitt byte till en Coolermaster Megaflow 200 mm, blue led.
Originalfläkten leverarar 76 CFM och Megaflow 110 CFM. Resultaten är väl inte direkt imponerande men nu ligger fläkten på ca 88 % istället för 100% och temperaturen har sjunkit fyra grader från 80 till 76. Den automatiska fläktstyrningen reglerar ju fläktens hastighet beroende på temp men man kan ju alltid testa den manuellt i 100% för att se hur temperaturen reagerar. Sen har jag ju den tillhörande fläktfönstret att sätta i istället för det genomskinliga om man skulle behöva bättre kylning men tycker att det är snyggare med fönstret..

Vet inte hur man lägger upp bilder direkt så här är en länk ...

http://imageshack.us/g/685/201112291938123.jpg/

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Vart ju bra de där völund.. jag har ju dock flyttat upp även ssd disken upp till 5.25" platserna.. sen har jag tagit bort den svarta upphöjningen du har ssd disken fast skruvad i.. men var fin fint de där

jag har iaf kapat upp allt idag som ska kapas.. så imorgon blir det att slipa å lacka själva metall ramen invändigt.. kan lägga upp nå bilder imorgon om någob är sugen på se.. måste bara köpa en slipsten imorgon.. så jag kan fixa till fläkthålet jag gjort i golvet.. måste slipas lite bättre så de blir runt. ska även montera hjul under lådan så den kommer upp från backen lite så de blir lite utrymme å suga in luft från undersidan oxå..