Windows Phone "Tango" och "Apollo" lanseras under 2012

Permalänk
Melding Plague

Windows Phone "Tango" och "Apollo" lanseras under 2012

Med uppdateringen "Mango" i backspegeln blickar Microsoft mot framtiden för Windows Phone. Under 2012 väntar två nya versioner, en för billigare telefoner och en för nästa generations superlurar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag förstår bara inte, vem vill ha en telefon som ser ut som de på bilden? Runda telefoner är så otroligt fult :S

Har en Omnia 7 själv, hoppas jag får några kul uppdateringar till den också.

Permalänk
Medlem

Apollo = Windows 8

Permalänk
Hedersmedlem

Så, kommer man kunna byta till svenska nu då, eller kommer det aldrig komma fler språk? Mango var ju en besvikelse på den punkten...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Jo men släpp 20 st OS till efter tango och apollo. Varför gör dom inte rätt från början? Värsta jag vet är en halvfärdig produkt.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Jag förstår bara inte, vem vill ha en telefon som ser ut som de på bilden? Runda telefoner är så otroligt fult :S

Har en Omnia 7 själv, hoppas jag får några kul uppdateringar till den också.

OT, Min bror har också Omnia 7, den är ett mycket trevligt sällskap

Permalänk
Medlem

Måste Microsoft vara ute i rymden och dansa...

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Så roligt ... för de som har Windows-telefoner ... vilket inte jag har ... dåligt.

Men kul ändå, hejar lite på Microsft där bara för att ge på nöten åt de som hatar allt som det står Microsft på utan att egentligen veta något om produkterna.

Minns en nyhetstråd för nåt halvår sedan där sådär en tre sidor var fulla med Windows Phone-hateri. Sedan kom någon och frågade hur många som egentligen hade använt systemet. Då blev det tyst. Tvärtom så kom det fram många som använde/hade använt det och faktiskt tyckte att det var riktigt bra.

EDIT: Noterade att jag missade "o"-et i Microsft på båda ställena.

EDIT 2: Helvete, samma sak igen! Det var inte ens med mening!

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Fick nyligen min Trophy stulen, som jag fortfarande betalar på i 1 år till. Blir en fin återförening med Wp7(8) nästa vinter när det är dags för smartphone igen, då med Apollo Hoppas på den tiden att tillverkarna lyckas pressa upp batteritiden någolunda, som är det jag stör mig mest på smartphones idag.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Grymt, ser fram emot att skaffa en WP under 2012!

Permalänk
Medlem

dom måste släppa Apollo innan nästa IOS och Android annars kommer dom ha det svårt.
Sen var det någon hos microsoft som sagt på twitter att detta är deras gamla planer

Permalänk
Medlem

Dom skiljer alltså oset åt lite. Det betyder ju bara att de börjar göra som Google. Fragmentering? Aldrig gillar Android pga av allt krångel och prestanda som det är lite si så där med trots fantastik hårdvara. Hela oset har varit ett betaprojekt i sig. Tills jag skaffade Galaxy Nexus. Nu fungerar det i alla fall till belåtenhet.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av muki91:

dom måste släppa Apollo innan nästa IOS och Android annars kommer dom ha det svårt.
Sen var det någon hos microsoft som sagt på twitter att detta är deras gamla planer

Microsoft borde kanske försöka släppa Apollo hyfsat långt från något större iOS eller Android release. Mango släpptes ju faktiskt först av de tre i höstas, men det känns som den releasen totalt glömdes bort när iOS5 maskineriet drogs igång och när Android 4 lanserades var det knappast någon som längre talade om Mango längre.

Är imponerad över hur mycket appar som skrivs för WP7 med tanke på att försäljningen av WP7 telefoner inte kan beskrivas som succé på något sätt. I senaste mätningen (Q3 2011) så låg väl WP7 marknadsandel på runt 1.5%... Frågan är hur länge utvecklarna orkar lägga tid på en plattform som inte ens har 10% av marknaden. Symbian stod för 17% av nyförsäljningen och det är en plattform som alla, inklusive Nokia själva, dömt ut (vilket är lite trist då senaste versionen av Symbian faktiskt ser riktigt bra ut).

Tog mina siffror från denna rapport.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jo men släpp 20 st OS till efter tango och apollo. Varför gör dom inte rätt från början? Värsta jag vet är en halvfärdig produkt.

Mobilindustrin rör sig för snabbt helt enkelt. När du lyckats fixa ihop en buggfri version är den redan föråldrad. De får jobba med många "mindre" uppdatering mer frekvent istället. Bästa sättet att se på det är att köpa telefonen/surfplattan för vad den är i dagsläget och ta alla uppdateringar som en bonus, med Win 7,5 är man i alla fall garanterad support ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Dom skiljer alltså oset åt lite. Det betyder ju bara att de börjar göra som Google. Fragmentering? Aldrig gillar Android pga av allt krångel och prestanda som det är lite si så där med trots fantastik hårdvara. Hela oset har varit ett betaprojekt i sig. Tills jag skaffade Galaxy Nexus. Nu fungerar det i alla fall till belåtenhet.

Är inte så bra på Android... Men att Fragmentera är väll inte fel, om man gör det på rätt sätt ? Är inte problemet med Android, att om man till exempel köper en Samsung Galaxy II S (heter väll så ?), så kommer man om kanske ett år inte kunna uppdatera till den senaste version, för att prestandan har blivit för dålig eller något ? Men om man har en version för lite sämre Mobiler, och uppdaterar den versionen ofta, så kommer detta problemet inte finnas.... Om jag inte tar fel, så kör väll Android samma version på deras sämsta mobiler, som deras bästa, eller ? Mycket av Android's problem är att, de inte har några krav på prestanda i mobilerna och att uppdateringerna inte görs av Google själva....

Permalänk
Medlem

Usch för Windows 7 Mobile. Det kommer snart dö ut, värdelöst som det är. Jämfört med Android och iOS har det inget chans.

(Använder just nu Android och Windows 7 Mobile parallelt)

Permalänk
Datavetare

Microsoft måste putsa lite på webbläsaren i WP7. Själva trycker Microsoft på att WP7.5 har en webbläsare som är jättesnabb, framförallt på HTML5. Som benchmark använder man sina egna IE-specifika benchmarks som förlitar sig på några enstaka funktioner som är HW-accelererade i IE9 och senare samt även i IE för WP7.5. I dessa benchmarks så framstår både IE och WP7.5 som extremt snabba jämfört med iOS och Android.

Men tittar man i stället på lite mer oberoende tester, som t.ex. BrowserMark så ser det ganska mörkt ut för WP7.5. WP7.5 telefonerna placerar sig på jumboplats när de jämfört med telefoner ur motsvarande prissegment från iOS och Android.

Dessa tester är till största del CPU-begränsade och kan mer eller mindre inte använda mer än en CPU-kärna. Lumia 800 har en Cortex A8 på 1.4GHz och får 31001 i detta test.Körde samma test på en HTC Desire (1GHz Cortex A8) med Android 2.3.7 och den får 39545. Även Lumia 800 kusin N9, som också har en 1GHz Cortex A8, prestera klart bättre med sina 35114 poäng.

Andra exempel är Samsung Galaxy S2 med Firefox som får 79387 poäng. iPhone 4S får hela 89567 med Safari från iOS5. Webbläsaren i Android 4 ska tydligen vara rejält mycket snabbare än tidigare versioner, så det är inte omöjligt att SG2 når över 100000 poäng när det väl uppgraderas.

Personligen ser jag webbläsaren som det överlägset viktigaste programmet i en "smart" telefon, så Microsoft måste jobbar hårdare på den fronten. Vill verkligen inte se Nokia gå helt i spillror och sannolikheten att de tar sitt förnuft tillfånga och fortsätter jobba med MeeGo/Hartmann är väl rätt nära noll (tycker dock att N9 är det bästa telefon som går att köpa just nu) så håller tummarna för att WP7.x inte ska totalt floppa i all fall!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Hevin:

Men att Fragmentera är väll inte fel, om man gör det på rätt sätt ?

Då ska det skötas jäkligt snyggt. Jag ställer mig tveksam till det.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på Tango tidigt 2012 (med 4g) och WP 8 i slutet av sommaren. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Usch för Windows 7 Mobile. Det kommer snart dö ut, värdelöst som det är. Jämfört med Android och iOS har det inget chans.

(Använder just nu Android och Windows 7 Mobile parallelt)

Windows Mobile är nerlagt sedan länge och var verkligen ingen höjdare, däremot är Windows Phone riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Fan va bra! Funderade häromdagen på att köpa en windows 7 phone, men nu blir det att vänta

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

massa siffror om browsern

Går du bara på siffrorna eller har du använd det själv och upplevt den kass? Själv kan jag inte påstå att jag upplever den slö osv jag skulle faktiskt påstå att den känns som konkurenterna. Det ända jag egentligen ogillar med den är nog att den saknar flash fast det blir ju mindre viktigt med tiden som tur är. Jag tror sådana program är lite som att avgöra vilken dator som är bäst baserat på 3dmark resultat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Går du bara på siffrorna eller har du använd det själv och upplevt den kass? Själv kan jag inte påstå att jag upplever den slö osv jag skulle faktiskt påstå att den känns som konkurenterna. Det ända jag egentligen ogillar med den är nog att den saknar flash fast det blir ju mindre viktigt med tiden som tur är. Jag tror sådana program är lite som att avgöra vilken dator som är bäst baserat på 3dmark resultat.

Vet inte om du är medveten.... Men Adobe ska ta bort Flash till Mobiler överhuvudtaget.... Så när det händer, kan inget OS använda Flash ändå.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Windows Mobile är nerlagt sedan länge och var verkligen ingen höjdare, däremot är Windows Phone riktigt trevligt.

Se där, jag har tom förträngt namnet

Men ärligt talat. Det enda som är bra är flytet. Resten är kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Vet inte om du är medveten.... Men Adobe ska ta bort Flash till Mobiler överhuvudtaget.... Så när det händer, kan inget OS använda Flash ändå.....

Självklart vet jag det just därför jag skrev "den saknar flash fast det blir ju mindre viktigt med tiden som tur är." Tycker fortfarande inte om att sakna det nu när det faktiskt kan göra nytta även om det går bra utan också:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Går du bara på siffrorna eller har du använd det själv och upplevt den kass? Själv kan jag inte påstå att jag upplever den slö osv jag skulle faktiskt påstå att den känns som konkurenterna. Det ända jag egentligen ogillar med den är nog att den saknar flash fast det blir ju mindre viktigt med tiden som tur är. Jag tror sådana program är lite som att avgöra vilken dator som är bäst baserat på 3dmark resultat.

Har bara kört WP7.5 som hastigast i affärer och då är det svårt att dra några stora slutsatser. Har också testat SDK och kört emulatorn en del, men från den kan man inte precis dra några slutsatser om prestanda på en telefon. De intryck jag ändå fick var att webbläsaren inte direkt verkade supersnabb, framförallt på ej mobilanpassade sidor. Tycker också att GUIt är ap-fult (och hört samma sak från många andra), men rätt lätt att sätta sig in i. Det var också lätt att förstå grunderna i hur man utvecklar WP7 appar, men det är inte speciellt svårt att förstå grunderna i app-utveckling för iOS eller Android heller. Kan inte påstå att jag tycker någon är speciellt mycket bättre eller sämre än de andra. Min personliga SDK favorit är Qt Creator som används till N9 samt Symbian, men det beror nog mest på att Qt är extremt väldesignat och jag föredrar C++ över ObjC, C# och Java.

Håller med om att benchmarks ofta inte säger jättemycket, men just för telefoner så är det extremt viktigt att ha en superoptimerad webbläsare då CPUn är riktigt långsam jämfört med vad vi har på våra datorer. Läs detta test som visar att en dual core Cortex A9 på 1.2 GHz (i.e. en CPU som är 50% snabbare än den CPU som sitter iPhone4S) inte ens klår en single core Atom på 1.6GHz! BrowersMark gör ändå ett hyfsat försök att verkligen testa de moment som är prestandakritiska vid "vanlig" surf, till skillnad mot t.ex. Sun Spider där resultatet säger extremt lite om vad du kan förvänta dig för surf-upplevelse.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det går framåt för Windows Phone då det i princip är den enda plattform jag i dagsläget ser potential nog i för att kunna bli bättre än Android. Microsofts idéer kring Windows 8 är högintressanta, men de måste skaffa bättre marknadsandelar för att plattformen ska frodas riktigt.

Skulle de lyckas charma Windows-användarna på bred front så har jag svårt att se resten att stå emot, men det är ju inte lätt att åstadkomma nu.

Permalänk

Ful som fan.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Ful som fan.

måste säga tvärtom, jävla snygg den var asså

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzay:

Mobilindustrin rör sig för snabbt helt enkelt. När du lyckats fixa ihop en buggfri version är den redan föråldrad. De får jobba med många "mindre" uppdatering mer frekvent istället. Bästa sättet att se på det är att köpa telefonen/surfplattan för vad den är i dagsläget och ta alla uppdateringar som en bonus, med Win 7,5 är man i alla fall garanterad support ett bra tag.

Hur kommer det sig att apple inte gör så men ändå säljer som smör? Eller xbox och playstation för den delen?