Permalänk
Medlem

Presterar FX-6100 ungefär som i5?

Hur är AMDs nya processor (den 6 kärniga am3+ grejjen ) är den ungefär lika bra som en i5a ?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

ok men vad är bäst att överklocka ??

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3K^:

ok men vad är bäst att överklocka ??

Intels. Kolla på sweclockers test om de nya processorerna, de drar ofantligt mycket ström när man överklockar dem.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Rätt mig om jag har fel, men är det inte för att besvara sådana här frågeställningar det finns några tusental hårdvarusidor som publicerar tester på de flesta av jordens skriftspråk?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Rätt mig om jag har fel, men är det inte för att besvara sådana här frågeställningar det finns några tusental hårdvarusidor som publicerar tester på de flesta av jordens skriftspråk?

Jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Rätt mig om jag har fel, men är det inte för att besvara sådana här frågeställningar det finns några tusental hårdvarusidor som publicerar tester på de flesta av jordens skriftspråk?

Jag vill påstå att dessa sidor gungerar som källor till påståenden om vilka som är bäst. Hursom han hade lätt kunnat googla fram ett konkret svar om han visste vad han letade efter.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Rätt mig om jag har fel, men är det inte för att besvara sådana här frågeställningar det finns några tusental hårdvarusidor som publicerar tester på de flesta av jordens skriftspråk?

Jo för de som inte är lata. En del vill göra det lätt för sig och denna frågan är redan besvarad I kommentarstråden till recensioner och artiklar om FX.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Rätt mig om jag har fel, men är det inte för att besvara sådana här frågeställningar det finns några tusental hårdvarusidor som publicerar tester på de flesta av jordens skriftspråk?

Skrivet av sj6:

Jo för de som inte är lata. En del vill göra det lätt för sig och denna frågan är redan besvarad I kommentarstråden till recensioner och artiklar om FX.

Om alla hela tiden enbart skulle googla upp sina resultat så skulle forum dö ut ganska så fort.

Man frågar i ett forum för att man vill ha en diskussion med folk som har testat och har erfarenhet osv, och inte för att man vill ha spydiga kommentarer av folk som verkar tycka att dom är bäst i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Man frågar i ett forum för att man vill ha en diskussion med folk som har testat och har erfarenhet osv

Vill man föra en vettig diskussion måste en grundförutsättning vara att de involverade parterna faktiskt har ett intresse av att tillägna sig den kunskap som diskussionen kan leda till och ett vettigt sätt att visa detta är att ta sig lite tid och söka upp grundläggande information eller sätta sig in i de mest basala delarna i förväg. En frågeställning som "Jag har kollat lite på X och Y och jag förstår inte Z, kan någon förklara?" är en bra frågeställning då den signalerar intresse och engagemang medan "Hej är X eller Y bäst?" signalerar det motsatta.
De som sitter på kunskap nog att besvara frågeställningarna tröttnar sällan på den första typen då den innebär att de måste tänka till själva och således får ett visst utbyte av den medan den andra sortens frågeställning snabbt tröttar ut även den mest tålmodige.
Detta gäller överallt, både på forum, i arbetslivet, med sin partner, kompisar etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Byss:

Om alla hela tiden enbart skulle googla upp sina resultat så skulle forum dö ut ganska så fort.

Ständiga upprepningar av ointressanta ämnen (inte menat som kritik åt någon särskild, för övrigt) må förvisso leda till nya trådar och inlägg, men bidrar knappast till forumens vitalitet. Risken är snarare att folk som är intresserade av mera givande diskussioner tröttnar och försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Om alla hela tiden enbart skulle googla upp sina resultat så skulle forum dö ut ganska så fort.

Man frågar i ett forum för att man vill ha en diskussion med folk som har testat och har erfarenhet osv, och inte för att man vill ha spydiga kommentarer av folk som verkar tycka att dom är bäst i världen.

precis

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3K^:

Hur är AMDs nya processor (den 6 kärniga am3+ grejjen ) är den ungefär lika bra som en i5a ?

Jag har ingen aning hur FX-6000 är men jag är grymt nöjd med min FX-8120 så här långt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Jag har ingen aning hur FX-6000 är men jag är grymt nöjd med min FX-8120 så här långt.

Dock är inte ens den bättre än 2500K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Om alla hela tiden enbart skulle googla upp sina resultat så skulle forum dö ut ganska så fort.

Man frågar i ett forum för att man vill ha en diskussion med folk som har testat och har erfarenhet osv, och inte för att man vill ha spydiga kommentarer av folk som verkar tycka att dom är bäst i världen.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ständiga upprepningar av ointressanta ämnen (inte menat som kritik åt någon särskild, för övrigt) må förvisso leda till nya trådar och inlägg, men bidrar knappast till forumens vitalitet. Risken är snarare att folk som är intresserade av mera givande diskussioner tröttnar och försvinner.

Väldigt sant detta!

Kan passa på att fråga vad ni moderatorer tycker om klistrade trådar? Ibland tycker jag att samma frågor återkommer om och om igen och svaren blir alltid samma. Exempelvis när det gäller skärmar. Mycket vanlig fråga: LED eller LCD? Där svaret blir att båda är LCD fast med olika bakgrundsbelysning. "Samma" tråd med nån dags mellanrum #11762137 och #11771643 jag lär inte svara en tredje gång på detta... Det här tycker jag är ett väldigt bra exempel på en klistrad tråd som förklarar skillnaden http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=257270

Det finns ju visserligen en "klistrad" tråd men den heter [20100403] Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater och jag gissar att det inte är så många som kollar på den innan de postar nya inlägg (den tråden borde för övrig uppdateras ) Hade den hetat LED och LCD eller nåt kanske fler läst den. Hade också gärna sett en klistrad tråd som heter typ "Paneltyper - TN IPS VA" och ytterligare nån "120Hz eller ej"

(Sen tycker jag inte TS ursprungsfråga var så farlig Sett mycket värre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Dock är inte ens den bättre än 2500K.

Inte helt sant i vissa saker är den bättre, andra mycket sämre. Men överlag är den lite sämre.
Hoppas på Microsofts patch för att fixa saker och ting, eller ja det lär ju inte göra under men lite bättre lär det nog bli.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yrch:

Kan passa på att fråga vad ni moderatorer tycker om klistrade trådar?

Förutsatt att trådarna är tillräckligt bra och relevanta tror jag nog att de flesta av oss inte motsätter sig klister, men samtidigt vill man inte ha för många klistrade trådar. I de flesta (kanske till och med alla) underforum finns samlingstrådar, som den där du länkade till, som kan fylla ungefär samma funktion (i bästa fall på ett mera strukturerat sätt) men att hålla dem uppdaterade är ett ganska stort jobb. Tipsa oss gärna om trådar som bör vara med (eller klistras, för den delen).

Skrivet av Yrch:

Det finns ju visserligen en "klistrad" tråd men den heter [20100403] Samlingstråd för bildskärmar och tv-apparater och jag gissar att det inte är så många som kollar på den innan de postar nya inlägg (den tråden borde för övrig uppdateras ) Hade den hetat LED och LCD eller nåt kanske fler läst den.

Ett namnbyte skulle kanske hjälpa en aning, men tyvärr är det nog många som inte lägger särskilt mycket tid på att se vad som finns innan de skapar en ny tråd (ibland går det ju inte mer än några minuter mellan i stort sett identiska trådar).