Hur länge tar det att överklocka en i7 2600k?

Permalänk
Medlem

Hur länge tar det att överklocka en i7 2600k?

Hej. som rubriken lyder, Hur länge tar det att överklocka en intel 2600k ? Jag frågar detta eftersom jag redan har överklockat den till 4.5 ghz. har ändrat på många inställingar för att få en stabil överklock. Men när jag sedan startade om datorn så visat skärmen ingen signal och datorn varvar på rätt bra.

Har hört att det kan ta några timmar att göra detta moment, men nu när det har gått ungefär 10 timmar börjar jag undra om något är fel . Detta är en video som jag följde noggrant http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40 . Det är egentligen till en i5 men vad jag har hört så överklockar man dessa processorer på samma sätt. Jag hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig. Tack i förhand

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem

Så du har låtit datorn stå "igång" fast ingen signal etc?
Det hjälper inte för någonting, vart har du hört det?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Om det är tiden det tar för själva uppstarten du menar, så ska det inte ta någon extra tid alls. Har du svart skärm är det något som gått fel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Om skärm inte visar någon bildenså har du mest troligen gett cpun för lite ström eller något detta åtgärdar du genom att clear cmos

som sagt varje cpu är unik och kan klocka olika bra sen spelar det också roll vad man har för cpu kylare

kör på med 1.3-1.32vcore och 4.5ghz se om den bootar om den gör de kör prime95 i en 2h verkade de stabilt
gå ner i bios sänk vcore ytterliggare med 0.05 kör sedan prime 20-30miin när du börjar få blåskärmarar går du in i bios och höjer med 0,05 och kör prime i cirka 4-8h

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Så du har låtit datorn stå "igång" fast ingen signal etc?
Det hjälper inte för någonting, vart har du hört det?

ja precis, Jag läste det på ett forum

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk

Beror lite på hur erfaren du är. Jag fick igång min i 4.5GHz inklusive minnesklock på ca 2h(första gången). Kan dock vara en fördel att man få bild så man tex kan köra bealtningstester i windows.
Får du ingen bild så känns det som att du har tagit dig lite vatten över huvudet och gjort någonting fel.

Vad exakt är det som har tagit 10h?

Visa signatur

Intel i7-2600K @ 4.5GHz| Corsair H100 | ASUS P8Z68-V PRO | Corsair Vengence 8Gb CL9 1866MHz | ASUS Geforce GTX 560 Ti DirectCu II | Corsair AX850 | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

Om bilden inte visar någon skärm så har du mest troligen gett cpun för lite ström eller något detta åtgärdar du genom att clear cmos

som sagt varje cpu är unik och kan klocka olika bra sen spelar det också roll vad man har för cpu kylare

kör på med 1.3-1.32vcore och 4.5ghz se om den bootar om den gör de kör prime95 i en 2h verkade de stabilt
gå ner i bios sänk vcore ytterliggare med 0.05 kör sedan prime 20-30miin när du börjar få blåskärmarar går du in i bios och höjer med 0,05 och kör prime i cirka 4-8h

kolla videon som jag länkade, jag följde dom stegen höjde voltage nivån till 1.35 till cpun

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem

Tar det mer än en minut för det att datorn ska starta är något fel, troligen så har datorn själv upptäckt ett fel och vägrar där med starta för att skydda så att grejerna inte går sönder

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Haha jag hoppas inte din dator har tagit skada av denna lilla miss! Börja altid med att höja bussen _eller_ (åt gången) multiplen, i små inkrement! Fundera inte ens på att röra några andra inställningar förens du hittar nuvarnade maxinställning, sedan kan du gå vidare och höja diverse volt så lite som möjligt (börja med vcore) _små inkrement_ vad gäller volt, see respective tilverkares hemsida för rekomenderade max gränser och håll dig borta från dom men marginal.

Finns oftast en del övriga inställningar du kan ljustera beroende på moderkort det får du helt enkelt googla. Sen ett tips, var inte girig, 200mhz är inte värt att höja någon volt för, kör på det du kan få med så lite volt ökning som möjligt, med det sagt så var inte rädd för att höja vcore för att få en stabil clock

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Haha jag hoppas inte din dator har tagit skada av denna lilla miss! Börja altid med att höja bussen _eller_ (åt gången) multiplen, i små inkrement! Fundera inte ens på att röra några andra inställningar förens du hittar nuvarnade maxinställning, sedan kan du gå vidare och höja diverse volt så lite som möjligt (börja med vcore) _små inkrement_ vad gäller volt, see respective tilverkares hemsida för rekomenderade max gränser och håll dig borta från dom men marginal.

Finns oftast en del övriga inställningar du kan ljustera beroende på moderkort det får du helt enkelt googla. Sen ett tips, var inte girig, 200mhz är inte värt att höja någon volt för, kör på det du kan få med så lite volt ökning som möjligt, med det sagt så var inte rädd för att höja vcore för att få en stabil clock

Nejdå den funkar fint tack så jättemycket för ditt tips så ska jag höja den med 200 mhz och behålla alla andra inställningar som dom var förut ?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem

Nja du kan nog te.x smaska på multiplen till max det första du gör, och kolla om den bootar på det, sen kan du höja bussen i små inkrement tills den inte bootar längre, gå till baka lite på bussen då och höj vcoren något, om den bootar på de så kör intel burn test 10min.. funkar det bra så har du antagligen en snabb stabill oc.

//edit:

för att klargöra, efter att du har pillat i bios (vad den nya typen nu kallas) så om datorn inte bootar so stäng av den med en gång och återställ senast gjorda inställningar. Det som tar tid vid en OC är stabilitets testetet, detta gör med ett stress test inne i OS/windows. Altså får du grafiska defekter eller låsningar, vad som helst som inte är normalt så stäng av datorn med en gång och sänk inställningarna, datorn kan/kommer ta skada av för hög volt.

Permalänk
Medlem

Okej då förstår jag tack för bra svar

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Nja du kan nog te.x smaska på multiplen till max det första du gör, och kolla om den bootar på det, sen kan du höja bussen i små inkrement tills den inte bootar längre, gå till baka lite på bussen då och höj vcoren något, om den bootar på de så kör intel burn test 10min.. funkar det bra så har du antagligen en snabb stabill oc.

//edit:

för att klargöra, efter att du har pillat i bios (vad den nya typen nu kallas) så om datorn inte bootar so stäng av den med en gång och återställ senast gjorda inställningar. Det som tar tid vid en OC är stabilitets testetet, detta gör med ett stress test inne i OS/windows. Altså får du grafiska defekter eller låsningar, vad som helst som inte är normalt så stäng av datorn med en gång och sänk inställningarna, datorn kan/kommer ta skada av för hög volt.

Skrivet av ante543:

Okej då förstår jag tack för bra svar

På Sandy Bridge ska man ge fan i bussen!