Permalänk
Medlem

24" vs 27" spel, benq eller asus

Hej, ska köpa en ny skärm till min dator och det står mellan en benq xl2420t http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997160 . och en asus vg278h http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1005706
benq:en är 24" och asus:en är 27. båda är 120hz, prisskillnaden är 2000 men då får man ju med 3d glasögon till asusen så egentligen är det bara 1k

först, är 27" för stort för fps spel? har hört att 27 är skönt på strategi spel dock, vilket jag spelar mycket. fast jag spelar även mycket fps tex bf3.

sen är det också modellerna, vilken av dem är bäst om man tittar rent bildmässigt?

Väldigt ivrig på att spela i 3d så hjälp!

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

Hej! Tror inte direkt att det finns något som säger ifall 24 eller 27 är bättre i ditt fall. Beror ju på vad du lirat med innan, hur långt ifrån skärmen du sitter och spelar sen är det givetvis en smaksak. Jag spelar atm på en 24" men skulle inte ha något emot att uppgradera till 27". Spelar påde FPS och MMORPG Spel.

Sen skulle jag vilja tillägga att jag hade föredragit ASUS framför BenQ då BenQ känns lite som ett budgetmärke..

Lycka till!

Visa signatur

ASUS P8Z68-V/GEN3 Z68 S-1155 ATX, INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155, ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB, CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ, CORSAIR AX 750W Gold 80+ Modular, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 WHITE, WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 750GB 7200RPM SATA/600 64MB, SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART, Windows 7 Home Premium 64-bit SWE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eskils:

Hej! Tror inte direkt att det finns något som säger ifall 24 eller 27 är bättre i ditt fall. Beror ju på vad du lirat med innan, hur långt ifrån skärmen du sitter och spelar sen är det givetvis en smaksak. Jag spelar atm på en 24" men skulle inte ha något emot att uppgradera till 27". Spelar påde FPS och MMORPG Spel.

Sen skulle jag vilja tillägga att jag hade föredragit ASUS framför BenQ då BenQ känns lite som ett budgetmärke..

Lycka till!

Benq har väl inte tillverkat någon budget produkt?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Det är samma upplösning på båda skärmarna så du kommer inte att få någon annan bild på 27" skärmen förutom att varje enskild pixel blir större och tydligare

Helt värdelöst enligt min åsikt köp en 27" skärm med 2560x1440 i upplösning istället och se mer av spelplanen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milla_66:

Det är samma upplösning på båda skärmarna så du kommer inte att få någon annan bild på 27" skärmen förutom att varje enskild pixel blir större och tydligare

Helt värdelöst enligt min åsikt köp en 27" skärm med 2560x1440 i upplösning istället och se mer av spelplanen...

Han kommer inte at se mer av spelplanen för det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

2560x1440 är dessutom alldeles för tungt för att driva i spel för gemene man. Bättre flyt i spelen är viktigare än hög upplösning.

De flesta föredrar 27 tum framför 24 tum för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Benq har väl inte tillverkat någon budget produkt?

Dom har tillverkat endel budget grejer genom åren.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V/GEN3 Z68 S-1155 ATX, INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155, ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB, CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ, CORSAIR AX 750W Gold 80+ Modular, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 WHITE, WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 750GB 7200RPM SATA/600 64MB, SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART, Windows 7 Home Premium 64-bit SWE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Benq har väl inte tillverkat någon budget produkt?

BenQ gör väl -enbart- budgetgrejer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

BenQ gör väl -enbart- budgetgrejer ?

Det beror i vilken bemärkelse, om du jämför med Eizos toppmodeller är det mesta budget, men BenQ har några fina produkter med helt OK paneler.

Permalänk
Medlem

Fast BenQ modeller hittar man ju uteslutande i det billigaste skiktet.
Dom har ju inte ens några mellanmodeller.
VIlket såklart inte betyder att dom är dåliga, tvärtom så verkar de flesta vara nöjda med dom.

Permalänk
Medlem

Tycker min benq xl2420t är extremt bra har inget att klaga på kör mest bf3 och sc2, personligen så skulle jag nog tycka att en 27" är för stor.

Visa signatur

Chassi: HAF 912 + | M-kort: ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | CPU: i5 2500K @ 4,3 ghz | CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Minne: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | GPU: Crossfire XFX Radeon HD6950 2GB @ 880/1325 | OS : Intel SSD 320 80GB | Lagring: 500GB WD CB | PSU: Fractal Design Newton R2, 800W | Skärm: BenQ XL2420T 120hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Han kommer inte at se mer av spelplanen för det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

2560x1440 är dessutom alldeles för tungt för att driva i spel för gemene man. Bättre flyt i spelen är viktigare än hög upplösning.

De flesta föredrar 27 tum framför 24 tum för spel.

Hur menar du? Ofta på PC spel brukar det gå att ändra FOV och då har jag sett mer i alla fall.

Visa signatur
Permalänk

om du vill lägga så mycket på en skärm så kör på Asus 27 tums skärm tycker jag i alla fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

BenQ gör väl -enbart- budgetgrejer ?

Så vad är inte budget? 3000 kr och uppåt?

Har hittills inte sett någon klaga på Benq så kan inte säga att de gör någonting dåligt. Och budgetmärke låter ofta som ett nedtryckande ord, dvs "dåliga produkter för billig peng" när de egentligen gör Bra produkter för Attraktiv prislapp.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Har själv en LG 24" och jag kunde inte vara mer nöjd, har provat 27" men det blir alldeles för stort för gaming, 24" är perfekt!

Permalänk
Medlem

jag halvlånar tråden lite
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=812490 någon som har erfarenhet ler vet något om ur bra denna skärm är... är det någon skillnad mellan mva och va? båda e väll va paneler... Ganska intressant skärm enligt mig vill ha en med bättre bildkvalitet än tn men vill inte få ghosting i spel..

Permalänk
Skrivet av neom96:

jag halvlånar tråden lite
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=812490 någon som har erfarenhet ler vet något om ur bra denna skärm är... är det någon skillnad mellan mva och va? båda e väll va paneler... Ganska intressant skärm enligt mig vill ha en med bättre bildkvalitet än tn men vill inte få ghosting i spel..

från http://www.expertreviews.co.uk/monitors/1287688/benq-ew2730v

Citat:

We're pleased to say that while early VA monitors have suffered from complaints of poor response times, the EW2730V's 8ms seems to be right. Playing games we noticed no signs of ghosting or other glitches.

If you want the best image quality and a wide range of inputs, it's incredibly hard to beat this monitor and the EW2730V wins an Best Buy Award.

Permalänk
Medlem

mhm jag har läst denna också men jag kan inte säga att dessa verkar ha en så fördjupad bild i själva skärmen... de e inte heller så kritiska samtidigt ifall dom inte ser någon ghosting kommer nog inte jag göra det heller kanske :S

Permalänk
Skrivet av neom96:

mhm jag har läst denna också men jag kan inte säga att dessa verkar ha en så fördjupad bild i själva skärmen... de e inte heller så kritiska samtidigt ifall dom inte ser någon ghosting kommer nog inte jag göra det heller kanske :S

Har googlat runt ett tag på detta nu och det verkar som att ew2730v är en uppgradering från ew2730. jag hittar ingen annan info om ew2730v än recensionen jag länkade. Dock verkar föregångaren ew2730 haft väldigt stora problem med ghosting vilket kanske är till fixat i den nyare ew2730v om man nu får tro på recensionen.

Dessutom är skärmen halvblank istället för matt vilket i alla fall jag ser som ett stort bonus! Hoppas någon vet mer om den.

Permalänk
Medlem

min bror har en BenQ 24" jag upplever det som ett budgetmärke pga gul/grå dassig bild, inget väggfäste och en extremt dålig fot sitter inte alls fast och skakar man bordet lite så skulle den lätt kunna gå av eller tippa omkull. kan vara just denna modell det är fel på vad vet jag... min mor har en liknande med samma problem och dessutom med pixel fel.

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har googlat runt ett tag på detta nu och det verkar som att ew2730v är en uppgradering från ew2730. jag hittar ingen annan info om ew2730v än recensionen jag länkade. Dock verkar föregångaren ew2730 haft väldigt stora problem med ghosting vilket kanske är till fixat i den nyare ew2730v om man nu får tro på recensionen.

Dessutom är skärmen halvblank istället för matt vilket i alla fall jag ser som ett stort bonus! Hoppas någon vet mer om den.

jo jag visste faktiskt inte att det var en uppdatering jag trodde bara att den hade lite mera teknologi i sig i form av mjukvaru grejer. Tror kanske det är så men det är ganska ointressant då skärmarna kostar lika mycket i sverige.

Det borde ju vara någon på swec som har skärmen eller?! läste en köpares review på skärmen http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168240142... där han säger att den inte funkar bra för gaming. Det han dock utgår från är att han har testat ms på skärmen själv. och han vet inte att den utskrivna siffran är bara på själva skärmen de sedan är det andra faktorer som snarare sitter i elektroniken som inte framgår. Men kan helt klart säga att det råder delade meningar om den på nätet

Permalänk
Skrivet av neom96:

jo jag visste faktiskt inte att det var en uppdatering jag trodde bara att den hade lite mera teknologi i sig i form av mjukvaru grejer. Tror kanske det är så men det är ganska ointressant då skärmarna kostar lika mycket i sverige.

Det borde ju vara någon på swec som har skärmen eller?! läste en köpares review på skärmen http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168240142... där han säger att den inte funkar bra för gaming. Det han dock utgår från är att han har testat ms på skärmen själv. och han vet inte att den utskrivna siffran är bara på själva skärmen de sedan är det andra faktorer som snarare sitter i elektroniken som inte framgår. Men kan helt klart säga att det råder delade meningar om den på nätet

Sant, den första säger att ghostingen är olidlig, nästa person säger att de inte märker av någon över huvudtaget. Allt är så individuellt när det kommer till det här med skärmar

Kan stämma som du säger att det bara är mjukvara som skiljer, men verkar konstigt att inte ha extra funktionerna från "v" skärmen på båda om det nu inte skiljer nått annat och till och med priset är samma? Sen finns det inga recensioner på "v" skärmen så den är kanske helt ny?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Sant, den första säger att ghostingen är olidlig, nästa person säger att de inte märker av någon över huvudtaget. Allt är så individuellt när det kommer till det här med skärmar

Kan stämma som du säger att det bara är mjukvara som skiljer, men verkar konstigt att inte ha extra funktionerna från "v" skärmen på båda om det nu inte skiljer nått annat och till och med priset är samma? Sen finns det inga recensioner på "v" skärmen så den är kanske helt ny?

EW2730 och EW2730v lanserades samtidigt och skillnaden i mjukvara är inga konstigheter. Det är snarare regel än undantag att skärmar har snarlika skärmmodeller under annat namn.