Bra svärta på Eizo Foris 2331? (vs. Dell Ultrasharp 2311H)

Permalänk
Medlem

Bra svärta på Eizo Foris 2331? (vs. Dell Ultrasharp 2311H)

Någon som kunnat jämföra Eizo Foris 2331 (PVA) med en Dell Ultrasharp U2311H (IPS) i ett mörkt rum?

Jag har den senare och är helnöjd förutom på en punkt - svärtan som jag är grymt besviken över. Visst, alla gråskalor är med, men de är alldeles för ljusa i ett mörkt rum (även med ljusstyrkan på noll). Mörka partier i spel blir bara grådaskiga.

Enligt länkarna till FlatPanelsHD nedan har Eizon mycket bättre svärta. Någon som har erfarenhet av Eizo-monitorn?

Eizo: http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=12...
Dell: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

http://www.idg.se/2.1085/1.352465/eizo-foris-fs2331---lyxig-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av duke17:

Jag har den senare och är helnöjd förutom på en punkt - svärtan som jag är grymt besviken över. Visst, alla gråskalor är med, men de är alldeles för ljusa i ett mörkt rum (även med ljusstyrkan på noll). Mörka partier i spel blir bara grådaskiga.

Ja precis det där du beskriver är väl just den punkten som Dellen (och andra IPSer) brukar kritiseras på, att svärtan är grådassig

Eizon har ju andra nackdelar, men för din del är den kanske att föredra...
Från det du länkade:

The 1080p input is beautiful and no scaling is active because of the 1920x1080 panel in FS2331. This creates a detailed and rich picture on FS2331.

Response time is fair but not fantastic. IPS and VA panel benefit from the overdrive circuits but the TN panels are still faster when it comes to response time and blurring on fast motion. I tried to examine the different Overdrive presets in the advanced menu on FS2331 but I recommend that you keep it at the default value. The Enhanced mode is too aggressive and the Off mode introduces too much blurring on motion because Overdrive is deactivated.

I did see some blurring on fast motion and FS2331 has some minor Overdrive trailing (halos around moving objects) as well but it’s not critical. It’s no problem if you’re into casual gaming and movie watching but the most demanding gamers should probably look for the 120 Hz enabled TN monitors out there such as the LG W2363D.

Input lag was measured to 10 ms on FS2331.

Compared to Dell’s IPS monitors such as the U2410 and U2311, Eizo FS2331 has slightly more blurring on fast motion. Still, it’s very suited for most gaming and movies, much like the Dell monitors.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bestämt mig för att köpa en. Får se hur den är... annars blir det väl blocket!

Permalänk

Hur gick det? Köpte du forisen?

För mig är det tvärtom, jag har nyligen köpt en Foris FS2331 men stör mig lite på hur saker blir suddiga när man rör sig snabbt i spel, fr.a. i FPS, så funderar på att byta till en IPS, antingen en Dell, eller Foris FS2332, men vet inte om det är värt det för den sämre svärtan.

Hur upplever du svärta vs snabbhet på dessa två skärmar?

Permalänk
Medlem

Är också väldigt intresserad utav Forisen svärta, hade uppskatta om ni kunde lägga upp bilder i mörkt samt ljustrum, gärna jämföra med en annan skärm (om ni nu har två stycken skärmar ofc).

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk

Jag har tyvärr ingen bra kamera till det, testade med min mobilkamera och allt blev bara bäcksvart. Med taklampan tänd blev det heller inge bra, skärmytan så bara helt svart ut. Men om jag ska säga vad jag själv tycker så är jag helnöjd med svärtan, jag har sett kompisars billigare TN-skärmar och jag säga att jag tycker min skärm har då betydligt bättre svärta.

Jag är dock fortfarande nyfiken hur den står sig mot en IPS, så om Duke skulle ha och ork möjlighet att ta bilder med sina skärmar bredvid varann så hade det varit kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Jag har tyvärr ingen bra kamera till det, testade med min mobilkamera och allt blev bara bäcksvart. Med taklampan tänd blev det heller inge bra, skärmytan så bara helt svart ut. Men om jag ska säga vad jag själv tycker så är jag helnöjd med svärtan, jag har sett kompisars billigare TN-skärmar och jag säga att jag tycker min skärm har då betydligt bättre svärta.

Jag är dock fortfarande nyfiken hur den står sig mot en IPS, så om Duke skulle ha och ork möjlighet att ta bilder med sina skärmar bredvid varann så hade det varit kanon.

Från en skala från 1-10, hur pass nära hamnar svärtan i jämförelse med en kvalitets CRT skärm?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Skrivet av Mr Mack:

Från en skala från 1-10, hur pass nära hamnar svärtan i jämförelse med en kvalitets CRT skärm?

Har aldrig ägt en kvalitets CRT så lite svårt för mig att säga tyvärr, har en gammal CRT-TV från 90-talet här hemma och jämfört medden skulle jag väl säga är ganska likvärdigt men svårt att säga något objektivt då jag inte kan koppla datorn till den och jämföra med samma bilder då den bara har SCART.