Fläkt som går på max hela tiden. Vad ändra i Bios?

Permalänk
Medlem

Fläkt som går på max hela tiden. Vad ändra i Bios?

Sitter på ett Asus P67 Sabertooth och har två Noctuafläktar inkopplade med 3-pins splitter, dock så snurrar dom i max varv/m hela tiden.
Vad exakt är det i Bios man ska ändra?
Har testat att ändra till Silet, Turbo och Manual men under det senaste så kan man bara ställa in temps och inte varv.
Hur göra?

Permalänk

Avaktivera Cool-n-quiet om du har en sådan funktion: den kan overrida andra fläktinställningar.
Om du inte kan justera fäktarnas hastighet i BIOS så får du skaffa mjukvara för det (som exempelvis MSI afterburner)
Afterburner används ju främst till överklockning men man kan använda det för fläktkontroll också utan att överklocka.
Vill du ha något mera lightweight i mjukvaruväg så kan jag rekommendera SpeedFan

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Jag använder MSI Afterburner till graffekorten.
Hur gör man så att även CPU fläktarna ställs in?..

Angående Cool & Quiet har jag även det aktiverat. Ändå blåser det fullt här.
Vill egentligen inte ha någon mjukvara, utan helst låta det vara inställt i Bios.

Mitt Bios är även ett så kallat EFI Bios. För de som undrar.

Permalänk

Jag har samma problem med Corsair H60, fläkten är på max hela tiden
Har Asrock x58 extreme3 moderkort

Permalänk
Medlem

Såg precis att jag inte alls hade Cool & Quiet i mitt Bios.

Öppnade manualen och läser under "CPU fan speed Low Limit [600 rpm]"

Står hur man kan ställa in hur fläkten ska jobba om processorn är under 40c t.ex.
Ska läsa vidare.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Jag använder MSI Afterburner till graffekorten.
Hur gör man så att även CPU fläktarna ställs in?..

Angående Cool & Quiet har jag även det aktiverat. Ändå blåser det fullt här.
Vill egentligen inte ha någon mjukvara, utan helst låta det vara inställt i Bios.

Mitt Bios är även ett så kallat EFI Bios. För de som undrar.

Oj förlåt nu tänkte jag fel - blandade ihop två olika program.
Du har ett ASUS-kort så ASUS PC Probe ska ha samma funktionalitet som MSI afterburner (överklockning och fan speed control) fast för CPU.

Hur som helst så vill du ha en funktion som är lik den jag "tänkte" på som finns i MSI afterburner: där kan man nämligen länka ihop en GPU-temperatur med hur snabbt GPU-kylaren ska snurra. Så vid 50C kanske man bara vill ha 20% hastighet, 70C kanske 50% hastighet, osv.
Liknande funktionalitet ska (eller ja - bör) finnas för den mjukvara som följde med ditt moderkort: i ditt fall ASUS PC Probe.
Är inte 100% på detta gällande just PC probe för nu var det ett par år sedan jag hade ett ASUS moderkort.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W