Arctic Cooling Freezer 7 pro rev.2, Fläkt problem

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer 7 pro rev.2, Fläkt problem

Så... när jag installerade kylaren på processorn, och pluggade in fläkten, startade jag datorn och bemöttes av "CPU-FAN ERROR", så jag tog en titt på fläkten medan jag startade om datorn, fläkten går inte igång, utan ser ut som att den smått livlöst försöker gå igång, efter cirka 10s, går fläkten igång, men ser ut att vara på väldigt låga varv-tal.

Vad skall jag göra?

Jag köpte den för runt 200kr, så jag ser ingen anledning att skicka tillbaks den för 100kr.

Finns det något jag kan göra eller ska jag köpa ny? (Har då tänkt mig något starkare).

//////

Om jag skall köpa ny, blir budgeten på runt 350-400kr, vad kan jag få för det?

Har tänkt mig att överklocka Phenom II X4 960t från 3ghz till runt 3.6+, och möjligtvis låsa upp den till en hexacore om möjligheten finns.

Vill dock att det ska vara en rätt så tyst kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Antar att du kopplat den på samma kontakt som den förra fläkten.
Har du i BIOS ställt in att den förra fläkten skulle gå långsamt/tyst ?

Kan det vara så att om du sätter värdet till Normalt att fläkten får tillräckligt med startspänning för att gå igång ?

Har du mer än en CPU kontakt, kan du prova att sätta den på en annan ?

Finns ju ett fint test av kylare publicerat på sidan, kanske att du tittar på vad som passar i din budget och frågar om en eller två alternativ så är det lättare att få för/emot-kommentarer.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Antar att du kopplat den på samma kontakt som den förra fläkten.
Har du i BIOS ställt in att den förra fläkten skulle gå långsamt/tyst ?

Kan det vara så att om du sätter värdet till Normalt att fläkten får tillräckligt med startspänning för att gå igång ?

Har du mer än en CPU kontakt, kan du prova att sätta den på en annan ?

Finns ju ett fint test av kylare publicerat på sidan, kanske att du tittar på vad som passar i din budget och frågar om en eller två alternativ så är det lättare att få för/emot-kommentarer.

Detta är då mitt första bygge, och jag sket i original kylaren, och installerade Freezer 7:an. Så inget är inställt på low eller liknande. Har endast EN CPU_FAN kontakt.

Edit: Har då nu satt dit original kylare för tillfället.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

nå ._.?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!