Windows Phone "Tango" och "Apollo" lanseras under 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Alla modellerna får uppdateringarna. Det sker ingen uppdelning, ex budgetmobil får android 1.6 dyr får nyaste. Framgentering är av ondo. Men men, är google och microsoft ej intresserade av att ta marknadsandelar så kan jag som konsument barar beklaga.

Fragmentering står det inget om vare sig i orginalartikeln eller i Sweclockers artikel. Det är spekulationer från dig och andra användare i tråden.
Det är väl inget som hindrar dem från att göra optimeringar för billigare hårdvara i det nuvarande OS:et?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nokia största misstag, är inte hoppas på android tåget och valde windows phone istället. För det kommer dom betala för sitt dyra misstag.
Ios och Android har alldeles för stort försprång och windows phone är alldeles för sent ute. Kvittar hur bra telefonerna kommer att bli och det sista är "folket" vill slippa välja mellan olika.

ios = alla har det, så varför inte jag med? Enkelt för alla att använda och en trend sen länge tillbaks, så alla vill äga en.
android = Överlägsen i hårdvarumässigt " telefonsidan" (som datorer, alla vill ha de senaste grymmaste hårdvaran), öppenhet, konfiguera som du vill.
windows phone = ? Ingen aning vad den går för, både i hård/varu mässigt. Då inte orkat bry mig att läsa om det. 2 dominerande är tillräckligt, orkar inte hålla reda på en till.

På företagsidan, kanske windows phone kan ta för sig marknads andelar, då det är Microsoft, men inte på konsument sidan.

Som sagt har jag noll koll på windows phones och kanske jag har fel. Det får framtiden visa.

Bara woow

Symbian hade större försprång när ios och android kom men ganska snabbt så vann ios och android. Lumia 800 ligger 1a i flera länder förre iphone och alla andra android och har gjort det i flera veckor nu. Android behöver 2 kärnor på 1.5 ghz för att den inte ska lagga medans wp7 klarar sig fint med 1kärna 1ghz och varför bryr sig om hårdvara (cpu/gpu) när man sällan använder den helt. Webläsare och hela UI är mycket snabbare än någon android telefon med samma hårdvara.
Det är få få personer som vet vad öppen källkod betyder och vad man kan göra/ändra.
Att wp7 inte har sålt bra än, är det av samma orsak som android hade. Få bra telefoner i början men nu efter några år på marknaden så finns det bara android telefoner.

Nokia är grymma och jag är glad att dom inte gick till android. Lumia 800 är riktigt grym mobil och nu är både nokia och ms tillbaka i spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Bara woow

Symbian hade större försprång när ios och android kom men ganska snabbt så vann ios och android. Lumia 800 ligger 1a i flera länder förre iphone och alla andra android och har gjort det i flera veckor nu. Android behöver 2 kärnor på 1.5 ghz för att den inte ska lagga medans wp7 klarar sig fint med 1kärna 1ghz och varför bryr sig om hårdvara (cpu/gpu) när man sällan använder den helt. Webläsare och hela UI är mycket snabbare än någon android telefon med samma hårdvara.
Det är få få personer som vet vad öppen källkod betyder och vad man kan göra/ändra.
Att wp7 inte har sålt bra än, är det av samma orsak som android hade. Få bra telefoner i början men nu efter några år på marknaden så finns det bara android telefoner.

Nokia är grymma och jag är glad att dom inte gick till android. Lumia 800 är riktigt grym mobil och nu är både nokia och ms tillbaka i spelet

Datorn använder sällan alla 4 kärnor och hur många spel använder alla 4 kärnor egentligen? Varför går folk och köper endast 4 kärniga cpuer och inte 2 kärning cpu istället? Samma med 8GB minne och hur ofta används alla 8GB?
Folk tänker inte på sånt och bryr sig inte heller om sånt. Folk tittar "blint" på hårdvaran specs och köper den som alla köper. Samma sak som iPhone som jag aldrig ser nåt speciellt med den och är helt instängd. Ändå dominerar den bland alla mobiler?

Men vi får se nästa år, om Nokia faller eller kan komma tillbaks med hjälp av windows phone.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av muki91:

Bara woow

Symbian hade större försprång när ios och android kom men ganska snabbt så vann ios och android. Lumia 800 ligger 1a i flera länder förre iphone och alla andra android och har gjort det i flera veckor nu. Android behöver 2 kärnor på 1.5 ghz för att den inte ska lagga medans wp7 klarar sig fint med 1kärna 1ghz och varför bryr sig om hårdvara (cpu/gpu) när man sällan använder den helt. Webläsare och hela UI är mycket snabbare än någon android telefon med samma hårdvara.

Oberoende tester (t.ex. BrowserMark) visar att just webbläsaren i WP7 är MINDRE effektiv än vad den är på både Android och iOS. I.e. givet samma HW så presterar WP7.5 webbläsaren klart sämre i dessa tester än iOS5 och Android 4.

Däremot är de flesta överens om att animationer i det grundläggande GUIt är väldigt mjukt i WP7, klart mjukare än Android (i alla fall innan version 4).

En stor anledning till att Android känns slött på vissa mobiler är allt junk som tillverkarna väljer att installera. När jag bytte ut "stock" ROMet med Android 2.2 + Sense i min HTC Desire till CyanogenMod (stock Android 2.3) så gick prestanda upp nära 40% enligt en rad benchmark jag körde före och efter uppgraderingen. Telefonen känns också klart rappare. Efter ha installerat LauncherPro (som lägger till HW-accelering i launchern) så har jag verifierat med flera iPhone ägare att de inte tycker min Desire är segare på att scrolla än vad deras iPhone4 är.

Så det är fullt möjligt att även få Android att kännas rappt med en single core CPU på 1GHz.

Och pratar vi rent effektivitet så är WP7 faktiskt sämst i klassen. Visst, de medföljande applikationerna är snabba, men de är alla utvecklade i C++(!) av prestandaskäl. Det är bara Microsoft själva som kan utveckla applikationer i C++ till WP7, alla andra är förvisade till C# körandes på en virtuell maskin (kommer dock med största sannolikhet att ändra med WP8 då Win8/Metro definitivt kommer stödja C++). Så applikationer som är CPU-bundna (och inte bara ska visa lite flashiga animeringar som GPUn tar hand om) kommer köras betydligt mer effektivt på Symbian (valfritt språk, C++ är dock vanligast), iOS (ObjC, C++ och/eller C) eller Android (C eller C++ med NDK).

På Android är det ju lätt att testa genom att skriva ett program som gör samma sak (samma algoritm och samma data) i både Java/Dalvik och sedan jämföra prestanda mot C/C++ under NDK. En person som är duktigt på både Java och C++ kommer inte har några som helst problem att få C++ varianten att gå minst dubbelt så snabbt. Och Dalvik är INTE ineffektiv, i alla fall inte mer ineffektiv än vad CLR (Common Languange Runtime) är på WP7.

Att Microsoft nu åter storsatsar på C++ för Win8 är just att man insett att virtuella maskiner och liknande kan aldrig bli lika effektivt som "native" språk. På en vanlig PC med Sandy Bridge CPU och >=8GB RAM spelar inte det så stor roll. Men på en 1GHz ARM med <=1GB RAM så gör det stor skillnad.

Så rent tekniskt är WP7 en feldesignad plattform, något Microsoft vet om och kommer fixa med Win8/WinRT/Metro. Så frågan är varför utvecklare ska lägga massa resurser på en plattform som är extremt liten och tekniskt sätt är en återvändsgränd...

Hoppas bara Nokia överlever tills dess att Microsoft fått ordningen på WP8, för det ser faktiskt ut att kunna bli en riktigt bra plattform och vi vet redan att Microsoft är riktigt duktiga på att erbjuda en riktigt bra utvecklingsmiljö med Visual Studio!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muki91:

Bara woow
Android behöver 2 kärnor på 1.5 ghz för att den inte ska lagga medans wp7 klarar sig fint med 1kärna 1ghz och varför bryr sig om hårdvara (cpu/gpu) när man sällan använder den helt. Webläsare och hela UI är mycket snabbare än någon android telefon med samma hårdvara.

Det är i alla fall det media flödet bakom Windows Phone vill förmedla. I viss mån ligger det sanning i att mellanprissegmentet kan få bättre flyt i WP7, men inget står still och vad som var sant igår kan förändras med en ny modell imorgon. Sedan kan det finnas en annan orsak till att Microsoft behöver slipa argumenten för just den här saken:
- det tycks som att WP7 i dagsläget bara har stöd för en kärna

Marknadsavdelningen är ju inte dum. Om du har en mjukvara som inte stöder den hårdvara som konkurrenter använder måste du ju ha argument för varför inte, försöka visa att konkurrentens lösning inte är till fördel. Kanske är påståendet om att WP7 bara har stöd för en kärna inte helt sant, vad vet jag, men det kan ju ändå bero på att utvecklarna inte lyckats få till en bra lösning. Nu är det sagt att stöd för två kärnor kommer så då faller ju ändå den skillnadens betydelse.

Sen är det ju faktiskt strunt samma om det du vill få gjort görs med en eller två kärnor. Jag skaffade helt nyligen en Samsung Galaxy Nexus, och visst den har två kärnor i 1,2 GHz, men det är ju ingenting jag går och tänker på. Enligt dig borde den ju lagga, men trots den i sammanhang enorma skärmen har jag efter två veckor inget att anmärka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Fragmentering står det inget om vare sig i orginalartikeln eller i Sweclockers artikel. Det är spekulationer från dig och andra användare i tråden.

"För det sistnämnda planeras enligt webbsidan WMPoweruser inte mindre än två versioner under 2012. Först ut blir "Tango" under andra kvartalet, där fokus ligger på enklare enheter. Målet är att pressa ned prislapparna, och därmed ta upp kampen mot framför allt billigare Android-telefoner.

Under fjärde kvartalet 2012 väntar fullsmetade "Apollo", anpassat för supertelefoner och eventuellt under namnet Windows Phone 8. Exakt vilka nya funktioner som tillkommer är oklart, men rimligen bör det handla om stöd för bland annat flerkärniga processorer, högupplösta skärmar samt höghastighetsdata via LTE."

Så fort man börjar försöka göra en många mobiltelefoner till alla så blir det fragmenterat. Trodde verkligen att microsoft hade något på G förut när de hade förbestämda specifikationer som sedan tillverkare fick bygga mobiler efter. En perfekt blandning mellan apple och andorids koncept, sett ur den prismedvetne konsumentens perspektiv.

Skrivet av Lasse Laserman:

Det är väl inget som hindrar dem från att göra optimeringar för billigare hårdvara i det nuvarande OS:et?

Möjligt. Men genom induktion, nej, det är inte möjligt.

Permalänk
Medlem

Hoppas det snurrar igång rejält för WP7 snart. Har precis köpt en utvecklartelefon och gjort tre appar. Verkligen en fröjd att utveckla appar med MS SDK. Otroligt lätt att få ett riktigt läckert gränssnitt med, går knappt att misslyckas med panorama
Börjar gilla mer och mer, dock slaktar min sgs2 den andra omnia 7 på samtliga punkter(hårdvarumässigt), vore väl konstigt iofs med tanke på över ett års skillnad i teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Apollo = Windows 8

Grattis, det är nog det intelligentaste inlägget du har skrivet på hela forumet!