Permalänk

Hur kan jag kontrollera mina fläktar?

Hej!
Jag ska köpa ett en Scynthe Gentle Typhoon till mitt chassi och använder redan en som kom med mitt chassi. Min fråga är, kommer jag kunna kontrollera fläktarnas rpm om jag kopplar de till moderkortet genom en sånhär? (http://www.inet.se/produkt/8903473/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-...)
Jag använder OC Tuner just nu där jag kan se CPU-temp och fläktens rpm, chassifläkten blir inte ens detected. Hur kommer det fungera? Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

Kopplar du in "connect to motherboard" kontakten på din PWM-styrda kontakt på moderkortet ska du kunna PWM-styra 3st fläktar med kabeln du länkar tilll, självklart förutsätter det att det är PWM fläktar (4-pin).
Din Gentle Typhoon kommer gå på maxfart eftersom den inte är PWM (den har bara 3-pin).
Det som styr RPM på fläktarna beror på om du stoppar in kontakten på CPU_FAN eller CHA_FAN.

Kan verkligen rekommendera en controller för att styra chassifläktar http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Har du någonting inkopplat till moderkortets "chassi fan" eller vad kontakten nu heter på dit moderkort? (I vilken kontakt sitter din nuvarande chassifläkt? Kan du upptäcka chassifläkten i BIOS?)

Det kan vara så att Asrock tillåter Voltstyrning av fläktar, då kan det fungera att reglera RPM på din Gentle Typhoon (med vilken kabel som helst). I såfall räcker det med en vanlig Y-split kontakt. Det är en inställning du gör i BIOS i sådana fall (där du väljer mellan "manual", "PWM" eller då voltstyrning).

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Skrivet av Orebro:

Kopplar du in "connect to motherboard" kontakten på din PWM-styrda kontakt på moderkortet ska du kunna PWM-styra 3st fläktar med kabeln du länkar tilll, självklart förutsätter det att det är PWM fläktar (4-pin).
Din Gentle Typhoon kommer gå på maxfart eftersom den inte är PWM (den har bara 3-pin).
Det som styr RPM på fläktarna beror på om du stoppar in kontakten på CPU_FAN eller CHA_FAN.

Kan verkligen rekommendera en controller för att styra chassifläktar http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Har du någonting inkopplat till moderkortets "chassi fan" eller vad kontakten nu heter på dit moderkort? (I vilken kontakt sitter din nuvarande chassifläkt? Kan du upptäcka chassifläkten i BIOS?)

Det kan vara så att Asrock tillåter Voltstyrning av fläktar, då kan det fungera att reglera RPM på din Gentle Typhoon (med vilken kabel som helst). I såfall räcker det med en vanlig Y-split kontakt. Det är en inställning du gör i BIOS i sådana fall (där du väljer mellan "manual", "PWM" eller då voltstyrning).

Mitt moderkort är väldigt begränsat och har bara 1 connector, vilken är CPU_FAN. Och min nuvarande chassifläkt är kopplad via molex... Är du säker att alla moderkort har CHA_FAN? Vad gäller fläktkontroller så kommer jag köpa ned snart, och slutligen, nej jag kan inte se chassifläkten i BIOS. Jag antar att jag är f*cked då elr? :'( Jag vill inte ha en helikopter som kör på max hela tiden...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en 3-pins Chassiconnector!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Skrivet av Humbuk:

Tack! Jag hittade det nu!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

Som sagt, fläktkontroller är en riktigt bra lösning på ditt problem

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |