Kostnad att lämna in dator för byte av processorkylare?

Permalänk
Medlem

Kostnad att lämna in dator för byte av processorkylare?

Ja, som rubriken lyder, vad tror ni det bör gå på i runda slängar?

Tackar och gott nytt år!

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem

I vilken butik? Inet tar 599:- (en kylare är inte så förskräckligt lättinstallerad alla gånger): http://www.inet.se/artikel/serviceprislista

Permalänk
Sötast

Jag skulle nog vilja påstå att det är en av de lättaste sakerna man kan göra i en dator med minst risk för skada, sparar en hel del kosing

Permalänk
Medlem

tänk på att du kanske måste byta moderkort:(

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Ja, som rubriken lyder, vad tror ni det bör gå på i runda slängar?

Tackar och gott nytt år!

Jag rekommenderar att spara pengar och gör det själv det är så simpelt, det är inte raketforskning vi snackar om

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av upl8447:

tänk på att du kanske måste byta moderkort:(

Knappast byta, men det kan behöva demonteras

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

tänk på att du kanske måste byta moderkort:(

Vad pratar du om?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Knappast byta, men det kan behöva demonteras

Skrivet av tingkan:

Vad pratar du om?

läste fel... trodde han skulle byta prolle... (känner mig ganska dum nu)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

I vilken butik? Inet tar 599:- (en kylare är inte så förskräckligt lättinstallerad alla gånger): http://www.inet.se/artikel/serviceprislista

Helt offtopic, men är det någon som testat "Rengöring av dator - 149:-"?
Med tanke på att en burk med tryckluft kostar en hundring känns det jävligt prisvärt.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Avstängd

Hjälper inte, men Jag hade kunnat göra det gratis till dig

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

I vilken butik? Inet tar 599:- (en kylare är inte så förskräckligt lättinstallerad alla gånger): http://www.inet.se/artikel/serviceprislista

Oh, dra mig ett par braller döh! Tänkte först höra med någon lokal databutik. Bor i Skövde btw ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Jubileumsmästare

Tjae, du har ju Cody Computer i stan. Vet dock inte vad de tar för att byta kylare.
Vad är det för kylare du skall installera?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag skulle nog vilja påstå att det är en av de lättaste sakerna man kan göra i en dator med minst risk för skada, sparar en hel del kosing

Nja, inte om det är kylare som installeras genom baksidan av mkort.

Ett tips, fråga någon här swec. som bor nära dig, en pizza är gott ;-

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigdata:

Nja, inte om det är kylare som installeras genom baksidan av mkort.

Ett tips, fråga någon här swec. som bor nära dig, en pizza är gott ;-

Dock har väldigt många chassin idag hål i moderkortsplåten så han kanske inte behöver montera bort moderkortet.

Till TS: Jag tycker du skall göra det själv, är du väldigt novis så sök lite guider på google/youtube borde finnas men är du för osäker varför inte leta reda på en bekant som kan göra det åt dig? Någon vän till vän borde väll klara av det?

Vad är det för kylare du köpt?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Gör det själv och lär dig något på vägen

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av som99:

Dock har väldigt många chassin idag hål i moderkortsplåten så han kanske inte behöver montera bort moderkortet.

Till TS: Jag tycker du skall göra det själv, är du väldigt novis så sök lite guider på google/youtube borde finnas men är du för osäker varför inte leta reda på en bekant som kan göra det åt dig? Någon vän till vän borde väll klara av det?

Vad är det för kylare du köpt?

Ja där har du rätt

Dock tycker jag att TS dator är lite för dyr att förstöra.
Mitt tips till TS är:

Läs på, läs på, läs på och när du läst............................... läs på lite till.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Tjae, du har ju Cody Computer i stan. Vet dock inte vad de tar för att byta kylare.
Vad är det för kylare du skall installera?

En Noctua Nh-B se2 hette den tror jag..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

läste fel... trodde han skulle byta prolle... (känner mig ganska dum nu)

Hehe okej Lätt hänt ;p

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

Denna?
http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2
Den är jätteenkel att montera...jag älskar Noctua...de är så lätta att montera och beskrivningen är underbar!
Scythe där kan vi snacka om jobbiga kylare att montera...huh...har man dessutom några fingrar kvar får man vara glad:)

Edit: Beroende på vilket chassi du har kommer du ev att behöva montera ur moderkortet för att fästa en monteringsplatta på baksidan av moderkortet.
Sedan är det dock enkelt och smidigt att göra resten...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Installerade en igår, trodde att jag tagit mig vatten över huvudet men tittar man noga på beskrivningen och följer den så är det simpelt.... Dock notera att du lär ha lowprofileminnen med denna kylare

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Skrivet av arboC:

Installerade en igår, trodde att jag tagit mig vatten över huvudet men tittar man noga på beskrivningen och följer den så är det simpelt.... Dock notera att du lär ha lowprofileminnen med denna kylare

Bara om du skall använda alla fyra minnesslotarna...med två funkar det ändå med normalhöga vengeance...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Jubileumsmästare

Hmm, om du orkar vänta tills onsdag eller torsdag så skulle jag kanske kunna hjälpa dig montera kylaren. Har precis vaknat efter att ha jobbat nyårsnatt så jag vill ha några dagar ledigt först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Helt offtopic, men är det någon som testat "Rengöring av dator - 149:-"?
Med tanke på att en burk med tryckluft kostar en hundring känns det jävligt prisvärt.

fast med den burken för runt 100kr kan du säkert göra rent datorn själv 4-5 gånger

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Det är smartare att betala nån gamer 200 spänn för att göra det än att låta en butik råna dig på... hur mycket var det? 600!!??

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090t OC @ 3.9GHz - Gigabyte GA-970A-D3 - Noctua NH-U9B SE2 - Corsair XMS3 Vengeance 8GB 1600MHz -
Asus HD6970 2GB DirectCU II OC 940MHz clock/1475MHz mem - OCZ ModXStream 700W

Permalänk
Medlem

Var bara nog och läs instruktionerna för hur du ska fästa den, alternativt kolla på youtube så ska du se att det är ganska simpelt. Glöm bara inte byta kylpastan som sitter på CPU. Brukar sitta kylpasta redan vid köp på kylaren dock

skräpcitat bort
Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Klarar du inte av att byta processorkylare själv, då tycker jag inte man ens ska ha en data.. min åsikt.

Äh...... Det är förvisso en enkel grej att byta, tycker det är smartare att våga be om hjälp än att göra bort sig, nästa gång fixar nog grabben det själv. Åter till topic: 200kr hade iallafall vår butik tagit om någon hade kommit in med en fläkt för att få den bytt.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

fast med den burken för runt 100kr kan du säkert göra rent datorn själv 4-5 gånger

Det kan nog vara sant. Någon som har testat att rengöra datorn med en däckfyllarkompressor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Klarar du inte av att byta processorkylare själv, då tycker jag inte man ens ska ha en data.. min åsikt.

Detta var det dummaste jag hört.
En nära vän till mig fick en hjärnblödning .
Som tur var överlevde han men hans hjärna blev så pass förstörd så han blev som ett litet barn.

För att träna upp hans hjärna så får han nu sitta vid sin dator var dag och titta på bilder och försöka passa i hop dom med olika ljud osv...

Denna träning har hjälpt honom otroligt mycket och han har blivet bättre o bättre och börjat fungera i samhället.

Men en sak är säkert HAN KAN INTE BYTA KYLARE I SIN DATOR (som
har hjälpt honom att komma tillbaka).

Så i dina ögon är han inte värd att ha en dator ?

Tänk om och tänk rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Klarar du inte av att byta processorkylare själv, då tycker jag inte man ens ska ha en data.. min åsikt.

Och du var aldrig nybörjare? Föddes med förmågan att byta kylare?

Man lär så länge man lever.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Klarar du inte av att byta processorkylare själv, då tycker jag inte man ens ska ha en data.. min åsikt.

Dock kanske han köpte en komplett dator och ej byggde, och alla måste ju börja lära sig någon gång (: