Att spela på en Plasma-TV HD-ready. Hur ställa upplösning för optimal detaljerad bild

Permalänk

Att spela på en Plasma-TV HD-ready. Hur ställa upplösning för optimal detaljerad bild

Om man kopplar PC:n till TV,n vilket är en Panasonic, tror den heter PX80, det är en så kallad HD-ready, inte full HD.

Hur ska man ställa in upplösningen på PC:n för att det ska bli så bra som möjligt?
Är det 1024x768 som gäller? Det funkar iaf, men det blir ju klart mycket sämre detaljerat och grynigare än om man spelar på PC-monitorn som visar 1680x1050.

Ångrar lite att man inte köpte en full-HD plasma istället.
Men tills man har en ny, hur ska man göra föra det ska bli så bra bild som möjligt?

Kommer det att bli bättre och mer detaljerad bild om man kör spelet i 1920x1080 och matar TV:n med den upplösningen och låter TV:n sköta omvandlingen, än om man matar TV:n med 1024x768?

Permalänk
Medlem

Är det inte enklast att bara testa och se vilken upplösning som ger bäst bild?

Permalänk
Medlem

HD-ready är 1280x720 i upplösning, 1024x768 är fel bildförhållande för din tv efterssom det är 4:3 och din tv är 16:9 (Widescreen).

Så 1280x720 är vad som lämpar sig bäst för dig.

Tänk på att ha skärmsläckare samt att datorn dödar skärmen efter en stunds inaktivitet så du minskar risken för inbränningar
Gott nytt.
Edit: lägre upplösning = mindre antal pixlar som ritas upp = "grynigate" bild som du säger. Så självklart blir det inte snyggt i 1024x768 samt att det sträcks ut för att passa monitorns 16:9 och blir ännu stämmer.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

HD-ready är 1280x720 i upplösning, 1024x768 är fel bildförhållande för din tv efterssom det är 4:3 och din tv är 16:9 (Widescreen).

Så 1280x720 är vad som lämpar sig bäst för dig.

Tänk på att ha skärmsläckare samt att datorn dödar skärmen efter en stunds inaktivitet så du minskar risken för inbränningar
Gott nytt.
Edit: lägre upplösning = mindre antal pixlar som ritas upp = "grynigate" bild som du säger. Så självklart blir det inte snyggt i 1024x768 samt att det sträcks ut för att passa monitorns 16:9 och blir ännu stämmer.

Har provat att mata TV:n med 1280x720 men då får jag ingen bild alls, det är bara svart.
Det verkar ju konstigt om nu TV:n har den upplösningen?

Jag kan mata TV:n med 1280x768, men då klipper den både litegrann i höjdled och i sidled av bilden så att inte allt kommer med.

Permalänk
Medlem

För att ge dig en riktigt bra hjälp så vore det ju bra att veta vad du har för tv, så fullständigt namn och nummer alltså?

Permalänk
Skrivet av milla_66:

För att ge dig en riktigt bra hjälp så vore det ju bra att veta vad du har för tv, så fullständigt namn och nummer alltså?

Ja ursäkta
Den heter Panasonic TH-42PX80EA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApelsinenChoklad:

Har provat att mata TV:n med 1280x720 men då får jag ingen bild alls, det är bara svart.
Det verkar ju konstigt om nu TV:n har den upplösningen?

Jag kan mata TV:n med 1280x768, men då klipper den både litegrann i höjdled och i sidled av bilden så att inte allt kommer med.

Sänk uppdaterings frekvensen (Hz) så skall du se att det går För HD-ready ÄR 1280x720 på din TV.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Sänk uppdaterings frekvensen (Hz) så skall du se att det går För HD-ready ÄR 1280x720 på din TV.

I Catalyst Control Center har jag bara ett alternativ och det är 60Hz, det ger svart bild

Permalänk
Medlem

Äldre plasmapaneler har upplösningen 1024x768. Avlånga pixlar. Är ett helvete att få bra bild från dator. Antingen pixelmappat och utdragen bild, eller grötig.

Av egen erfarenhet tycker jag att minst dålig bild får man med 1024x576, om du kan få till den i grafikkortsinställningarna.
1024x600 ger nästan korrekt bildförhållande och är även den användbar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Äldre plasmapaneler har upplösningen 1024x768. Avlånga pixlar. Är ett helvete att få bra bild från dator. Antingen pixelmappat och utdragen bild, eller grötig.

Av egen erfarenhet tycker jag att minst dålig bild får man med 1024x576, om du kan få till den i grafikkortsinställningarna.
1024x600 ger nästan korrekt bildförhållande och är även den användbar.

De upplösningarna kan jag inte välja i Catalyst.
Men däremot får jag hela bilden synlig utan att nånting är bortklippt när jag kör 1024x768, så brukar köra på den upplösningen när jag tittar på film. Att det skulle bli fel bildförhållande att bilden är utdragen eller hoptryckt, det är ingenting jag reflekterat över att det skulle vara så.

Det står i manualen att den ska kunna ta emot full HD, vilket väl är 1920x1080, men det genererar endast en svart bild när jag försöker.

Permalänk
Medlem

Förmodligen 1920x1080i30 som den klarar. Interlaced. Vilket inte är så skoj med datorer, och som sagt, när 1920 punkter ska skalas ner till 1024 punkter försvinner alla fina detaljer, kvar blir bara en gröt. Duger för film, men inte datorgrafik.

Om du inte stör dig på utdragen bild kör vidare på 1024x768. Bättre än så blir det inte.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

TVn har upplösningen 1024x768 som Hardware Guy säger...

Bättre än så blir det inte.

Fo3

Edit: För sen...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Hittade i manualen nu att det står att maximal upplösning som kan tas emot från PC är 1024x768
Det verkar tyvärr inte bli bättre än så

Permalänk
Medlem

Hur lång kabel har du? Billiga, långa kablar brukar ha problem med lite högre upplösningar... Om du har möjlighet, testa en annan kabel eller en kortare.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Hur lång kabel har du? Billiga, långa kablar brukar ha problem med lite högre upplösningar... Om du har möjlighet, testa en annan kabel eller en kortare.

3 meters, en dyrare variant från Kjell&Company

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Äldre plasmapaneler har upplösningen 1024x768. Avlånga pixlar. Är ett helvete att få bra bild från dator. Antingen pixelmappat och utdragen bild, eller grötig.

Av egen erfarenhet tycker jag att minst dålig bild får man med 1024x576, om du kan få till den i grafikkortsinställningarna.
1024x600 ger nästan korrekt bildförhållande och är även den användbar.

Du har rätt jag ber om ursäkt, jag tog förgivet att det inte var en så gammal TV men det stämmer.

Skrivet av ApelsinenChoklad:

De upplösningarna kan jag inte välja i Catalyst.
Men däremot får jag hela bilden synlig utan att nånting är bortklippt när jag kör 1024x768, så brukar köra på den upplösningen när jag tittar på film. Att det skulle bli fel bildförhållande att bilden är utdragen eller hoptryckt, det är ingenting jag reflekterat över att det skulle vara så.

Det står i manualen att den ska kunna ta emot full HD, vilket väl är 1920x1080, men det genererar endast en svart bild när jag försöker.

Du kan skapa custom upplösningar i catalyst, sen att ta emot 1080P och skala om är annat än att kunna visa den upplösningen, som föregående talare skrev har du en gammal TV med avlånga pixlar och det är ytterst tråkigt att ha som monitor till annat än film

Sen om du hittar bekvämare upplösningar som ger.dig svarta kanter kan du ändra over/underscan i catalyst för att fylla bildytan

Personligen tycker jag att en dator knappt är användbar i 720p men acceptabelt om man inte har 1080p men din i 1024x768 kommer inte vara roligt att spela på

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Men när man kopplar TV:n till PS3 ser det ju ändå rätt okej ut, tycker jag.
Blir det alltså sämre bild via datorn vid spel än via PS3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApelsinenChoklad:

Ja ursäkta
Den heter Panasonic TH-42PX80EA

Upplösningen på din tv är 1024x768 oavsett vad alla andra säger och uppdatingsfrekvensen är 60Hz

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Upplösningen på din tv är 1024x768 oavsett vad alla andra säger och uppdatingsfrekvensen är 60Hz

Ja, jag har kommit fram till samma slutsats. Tack alla för hjälpen

Men att spela spel på den TV:n med en XBOX360 controller verkar inte vara nån rolig historia.
Ska prova Dead Island sen och se hur det ser ut i 1024x768

Permalänk
Medlem

Flesta plasma som sägs ha HD-Ready är faktiskt 1024x768.. vår egen t.ex... LCD har oftast 1360 x 768 tros att 720 p endast är 1280 x 720

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Skapa en custom upplösning med 1024x768 med pixel ratio (eller vad det heter) 1,333:1 så blir proportionerna rätt och bilden så skarp som möjligt

En 1920x1080 16:9 panel har 1:1 ratio
1366x768 16:9 panel har 0,9995:1 ratio (i praktiken 1:1)
1920x1200 16:10 panel har 1:1 ratio

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Tack alla för de svar ni har lämnat

TV:n är 1024x768, det är nu fastställt

Jag har dock en fundering, just när det gäller att spela och använda den här TV:n som spelmonitor.
Har hitills provat Batman Arkham City och då kört i 1024x768. Det är faktiskt svårt att se ibland vart man ska osv då speciellt detaljer på lite längre avstånd blir dåligt detaljerat. Om man spelar Arkham City på en 360 eller PS3, vad är det i för upplösning då? Har ett PS3 men tyvärr inget Arkham City så jag kan jämföra, men det hade varit intressant att veta, om det hade blivit bättre eller sämre/mer mindre detaljerat än att köra från PC med upplösningen inställd på 1024x768.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApelsinenChoklad:

Tack alla för de svar ni har lämnat

TV:n är 1024x768, det är nu fastställt

Jag har dock en fundering, just när det gäller att spela och använda den här TV:n som spelmonitor.
Har hitills provat Batman Arkham City och då kört i 1024x768. Det är faktiskt svårt att se ibland vart man ska osv då speciellt detaljer på lite längre avstånd blir dåligt detaljerat. Om man spelar Arkham City på en 360 eller PS3, vad är det i för upplösning då? Har ett PS3 men tyvärr inget Arkham City så jag kan jämföra, men det hade varit intressant att veta, om det hade blivit bättre eller sämre/mer mindre detaljerat än att köra från PC med upplösningen inställd på 1024x768.

Vad tror ni?

Hur har du kopplat in dig på tv'n och vad har du för grafikkort?
Själv kör jag min speldator på en Panasonic plasma 42pv70, kopplar in mig från dvi på datorns grafikkort (geforce 560Ti) till HDMI på tv'n med en adapter, kör på upplösning 1228X690 och spel ser mycket bra ut, klart jämförbart med min PS3.

Permalänk
Skrivet av Baxer19:

Hur har du kopplat in dig på tv'n och vad har du för grafikkort?
Själv kör jag min speldator på en Panasonic plasma 42pv70, kopplar in mig från dvi på datorns grafikkort (geforce 560Ti) till HDMI på tv'n med en adapter, kör på upplösning 1228X690 och spel ser mycket bra ut, klart jämförbart med min PS3.

Jag har kopplat via VGA-porten på grafikkortet till Panasonics VGA-ingång och kör med upplösningen 1024x768 som är TV:ns Native upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApelsinenChoklad:

Jag har kopplat via VGA-porten på grafikkortet till Panasonics VGA-ingång och kör med upplösningen 1024x768 som är TV:ns Native upplösning.

Såhär är det på vår tv som jag tror är plasma. fö att 720p ska funka kunde man inte klicka på [PC] I menyerna för output, utan då måste man byta till [HD].

EDIT: det var visst ingen plasma...

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApelsinenChoklad:

Jag har kopplat

Skrivet av Ludzee:

Såhär är det pll [HD].
plasma...

Skrivet av Baxer19:

Hur har dart med min PS3.

Skrivet av foppson:

Skapa en c1 ratio

Skrivet av erikom:

Flesta plas80 x 720

Skrivet av som99:

Du har r på

Skrivet av cheddar_bob5:

Hur lången kortare.

Skrivet av Hardware guy:

Förmodliglir det inte.

Skrivet av milla_66:

För att gh nummer alltså?

-------------------

Hoppas det är ok om jag lånar tråden lite eftersom det verkar som diskussionen avtog för en månad sedan, jag har en fråga till er som verkar kunna lite om tv och så, Jag skulle vilja köpa en fet tv att ha som spelskärm/TV allt på samma ställe alltså.

Vad finns det för för/nackdelar, vad skall man köpa för typ av tv och vad skall det vara för upplösning (helst Full HD antar jag), tips om någon bra TV osv

Tack!

// Panda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_panda:

-------------------

Hoppas det är ok om jag lånar tråden lite eftersom det verkar som diskussionen avtog för en månad sedan, jag har en fråga till er som verkar kunna lite om tv och så, Jag skulle vilja köpa en fet tv att ha som spelskärm/TV allt på samma ställe alltså.

Vad finns det för för/nackdelar, vad skall man köpa för typ av tv och vad skall det vara för upplösning (helst Full HD antar jag), tips om någon bra TV osv

Tack!

// Panda

jag har spelat en datorspel på TV, och det största problemet jag upplevt är att pixlarna är så stora .. 720p är på gränsen till inte vara uthärdligt, det behöver vara "FullHD" för att funka (dvs 1080 pixlar på höjden) ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

jag har spelat en datorspel på TV, och det största problemet jag upplevt är att pixlarna är så stora .. 720p är på gränsen till inte vara uthärdligt, det behöver vara "FullHD" för att funka (dvs 1080 pixlar på höjden) ....

Men är det någon som har något tips på en bra tv-skärm då?

EDIT: Är det någon utav er som hjälpt och kommenterat killen som spelar på tv:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApelsinenChoklad:

Jag har kopplat via VGA-porten på grafikkortet till Panasonics VGA-ingång och kör med upplösningen 1024x768 som är TV:ns Native upplösning.

Hade precis en här som sa att det blev väldigt stor skillnad för honom när han körde HDMI jämfört med VGA som han körde med först, visserligen var det en Full HD TV.

Permalänk
Medlem

Har också en PX80 och bytte nyligen från VGA till HDMI, matar 1920x1080 och det är STOR skillnad i bild mot VGA. Passa dig bara för att bränna HDMI ingångarna, tydligen lätt gjort på gamla Pansonic, ha alltid dator o Tv avstängda när du kopplar i och ur HDMI kabeln.