Permalänk

Klocka min CPU

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2176181

Fick datorn för 1500 av en polare så tyckte det var värt köpet! ändå ett ati radeon 5670 1 gb ddr5 Hur mycket kan jag klocka upp cpun tro? Vilket program ska jag använda ? Någon max gräns jag borde tänka på Mvh Mick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitevillage:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2176181

Fick datorn för 1500 av en polare så tyckte det var värt köpet! ändå ett ati radeon 5670 1 gb ddr5 Hur mycket kan jag klocka upp cpun tro? Vilket program ska jag använda ? Någon max gräns jag borde tänka på Mvh Mick.

är inte så insatt i gammla CPUer men 2GHz tror jag säkert det går att få upp den i:) förutsatt att du har bra kylningmm BIOS är bäst att klocka i. samt googla på CPUn o ta reda på max core volt mm du ska inte gå över maxvolten om du behöver höja den för att få en stabil klock.

EDIT: Hade nog inte gett 1500kr för den! max 1000kr

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Joo!! Den ligger redan på 2,71 ghz! tänkte att man kanske kunde få upp den i 3,0 ghz det är en Amd athlon(tm) dual core 5200!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den går i 2.7 som std
Men räkna inte med att den klarar mycket mer än 3ghz.

Permalänk
Medlem

Det är en 5200B, alltså 2,7GHz CPU i standardklock, på CPU-Z-bilden är den nog nedklockad av Cool'n'Quiet med tanke på att multipliern bara står på 5 X)

Så 3.0-3.1GHz kanske? Någonstans där är max för de processorerna, min 5600+ (2,9 istället som default) maxar på ca 3,1.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara varit medlem i några månader och gjort några få inlägg men jag kör på och säger välkommen till forumet ändå

När jag klickar på linken så blir jag mycket fundersam.. Varför kör den med multiplier x5? Så var den väl knappast på stock? Vad jag skulle göra om jag vore du skulle vara att ladda ner ett program (eller kolla i BIOS) hur varm din processor är, sedan skulle jag kollat hur den var på stock för det verkar ytterst konstigt att den bara är x5, fråga din kompis om han har klockat ner den och i så fall varför, det kanske är fel på kylaren. Om det inte är fel på den skulle jag återsätta den till original klockningen.

Okej, någon han före mig, om den redan är 2,7 och på original kylningen så kan du alltid pröva dig fram, men gör det försiktigt och stress testa den efter varje gång

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Cool'n'quiet.
D.v.s CPU'n klockas ner när den inte belastas.

Permalänk

http://www.speedyshare.com/file/Arz7w/temprature.bmp

Han sitter bredvid mig just nu och vad han vet har han inte hållt på med att klocka ner den eller nåt liknande!

Tror ni den kommer klara bf3 när allt är klart och ifall allt går bra? Ska sätta in 2 gb ram till nu i veckan!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whitevillage:

http://www.speedyshare.com/file/Arz7w/temprature.bmp

Han sitter bredvid mig just nu och vad han vet har han inte hållt på med att klocka ner den eller nåt liknande!

Tror ni den kommer klara bf3 när allt är klart och ifall allt går bra? Ska sätta in 2 gb ram till nu i veckan!

Ingen har sagt att han klockat ner den, det är Cool'n'Quiet som gör att det står 1 Ghz i första bilden.
Och jag skulle aldrig köra BF3 på den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitevillage:

http://www.speedyshare.com/file/Arz7w/temprature.bmp

Han sitter bredvid mig just nu och vad han vet har han inte hållt på med att klocka ner den eller nåt liknande!

Tror ni den kommer klara bf3 när allt är klart och ifall allt går bra? Ska sätta in 2 gb ram till nu i veckan!

Tror inte den kommer orka med bf3 tyvärr. 2 kärniga processorer har ganska svårt att hänga med i det. Kolla Sweclockers bf3 test.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Den klarar redan av Skyrim! så varför skulle den inte klara av bf3? Hur fixar jag av Cool'n'Quiet?

Permalänk

Àha ok ok!! Ska kolla sweclockers test

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitevillage:

Den klarar redan av Skyrim! så varför skulle den inte klara av bf3? Hur fixar jag av Cool'n'Quiet?

Varför vill du stänga av cnc ?
Det är en BRA funktion.
Så fort du belastar processorn så klockas den upp till max.
Och när du inte belastar den så klockas den ner, och drar mindre ström som i sin tur betyder att rummet blir svalare och elräkningen mindre.

Permalänk

Svensktiger! Så du menar att jag inte behöver klocka den för den går upp till max då? Det är inte så ifall jag klockar den att den går upp ännu mer i varv eller det gör den redan med cnc ?

Permalänk
Entusiast

Har själv kört BF3 på en något sämre dator, och det fungerar bra.
Dem som kommer med "omöjligt att köra BF3 på den..." menar egentligen att man inte kan pressa ut Max/ultimate detaljer i 2560x1536 med ett bra flyt, men medium settings fungerar.
Bara att testa

(Däremot skulle kanske en uppgradering av RAM-minnet sitta riktigt fint. 2 eller 4 gibibyte och du har en riktigt bra maskin som håller för det mesta, utom dem allra senaste spelen i "ultimate detail settings")

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whitevillage:

Svensktiger! Så du menar att jag inte behöver klocka den för den går upp till max då? Det är inte så ifall jag klockar den att den går upp ännu mer i varv eller det gör den redan med cnc ?

ladda ned coretemp och prime95.

efter överklockning så kör igång prime95 samtidigt du har coretemp igång och låt stå på 30-45min och kolla vilka temps du får med coretemp! skriv här i sweclockers

cnc = när du belastar din dator så ökar cnc din cpu clock (till dina clocks settings) sedan när du gör mindre krävande saker så clockas den ner för att exempelvis dra mindre ström samt att du får längre livslängd på cpu...

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Sweet Ska testa klocka den nu om en stund återkommer sen!!

Permalänk

Vilket program är bäst att klocka datorn med då? Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitevillage:

Vilket program är bäst att klocka datorn med då? Mvh.

Om du ska överklocka CPU gör du det enklast via BIOS, om ditt moderkort stödjer det vill säga.
Om du istället ska överklocka GPU kan jag rekommendera MSI Afterburner :), dock så handlade det här om din CPU, men ändå.

Permalänk

Har 2 stycken 1 gb ram i datorn ddr2 har 2 uttag till men det är inte samma färg som på dom 2 ram minnena som sitter i, Och min polare kommer med ett ddr3 2 gb som vi tänkte stoppa in! Kommer den att passa de andra uttagen som sitter precis bredvid? Eller måste jag ta ut det ena? Och kommer det påverka något konstigt på datorn ifall jag stoppar in ddr3 när det redan sitter ddr2 i? Mvh..

Permalänk
Medlem

Minnessocklarna har olika färg för att visa hur du ska montera minnen för att få dual channel.
Och visserligen så finns det moderkort som kan använda både DDR2 och DDR3 minnen, men med största sannorlikhet så har du inte ett sånt.
D.v.s DDR3 kommer troligen inte att fungera, eller ens passa i sockeln för den delen.

Permalänk

Gå in i bios o körpå med typ 3.5 ghz om du har en bra kylare!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk

Fick in ett ddr3 med 2 gb i datorn! Sitter dock på windows xp så kan endast använda 3,5 gb! Men det funkar utmärkt