Permalänk

Benq EW2730V, 27" VA-panel

Var iväg på mellandags Rean och kollade efter en ny skärm till min fader då den han har nu helt enkelt är i behov av att bytas ut. Tyvärr var utbudet på 27"s skärmar väldigt begränsat och de som fanns i max 2000kr klassen imponerade inte. Dock lyckades vi komma fram till att han ville ha en skärm som inte var väldigt matt i alla fall då de fick väldigt gråa och tråkiga färger. Sen idag snubblade jag över denna ew2730v här på forumet.
Jag har googlat runt ett tag på detta nu och det verkar som att ew2730v är en uppgradering från ew2730. jag hittar ingen annan info om ew2730v än recensionen jag länkade. Dock verkar föregångaren ew2730 haft väldigt stora problem med ghosting vilket kanske är till fixat i den nyare ew2730v om man nu får tro på recensionen även om en användare här hävdade motsatsen.
Dessutom är skärmen halvblank istället för matt vilket i alla fall jag ser som ett stort bonus då det blir mycket klarare färger! Skärmen ifråga kommer användas till surfande, bokföring samt filmtittande, så är det någon som har erfarenhet av denna skärm och kan prata för eller emot den?

Jag är INTE intresserad av något snack om att 27" skärmar är meningslösa i 1080p mm eftersom min fader sitter med en 22"s skärm i 1280*720 för att få allt "stort nog att se" för tillfället.

Permalänk
Avstängd

Så vitt jag vet är v versionen i princip samma skärm som EW2730.

Av det jag hört är det en väldigt bra skärm. Det mest negativa med den är väl prisnivån som är förhållandevis hög.

Om en skärm har problem med ghosting är så subjektivt. Ärligt talat skulle jag bli mycket förvånad om din far ens märkte denna effekt.

Tipsvideo.
http://www.youtube.com/watch?v=Olze2vpTnmE

Permalänk
Skrivet av kol:

Så vitt jag vet är v versionen i princip samma skärm som EW2730.

Av det jag hört är det en väldigt bra skärm. Det mest negativa med den är väl prisnivån som är förhållandevis hög.

Om en skärm har problem med ghosting är så subjektivt. Ärligt talat skulle jag bli mycket förvånad om din far ens märkte denna effekt.

Tipsvideo.
http://www.youtube.com/watch?v=Olze2vpTnmE

Tror du har rätt med det med att de är 2 väldigt lika skärmar, ända skillnaden enligt Benqs hemsida är:
PIP/PBP
24P Real Cinema
3D Noise Reduction
3D Deinterlace

Sen om den är dyr är väll subjektivt, den ligger mellan en billig TN panel för strax under 2 lax och en ips för 6+ lax med sina 3 490kr

Är förövrigt fortfarande intresserad av åsikter om skärmen, gärna från någon som har den eller har använt den!