Permalänk
Medlem

Stor TV - liten text?

Jag har börjat fundera på att köpa en speldator i minilåda (komplett har till exempel en) att koppla in och stuva in bakom min TV, en 50" plasma-TV 2011-års modell (HDMI, 600Hz osv), och har lite funderingar.

Först och främst så har jag googlat en del och det verkar som att det största problemet som kan uppstå är att text blir för liten. Har någon erfarenhet av det? Jag har tänkt spela kanske the Old Republic, Shogun 2, Civilization V och liknande (även FPS och guilty pleasure-spel som Call of Duty och Battlefield 3 när familjen är bortrest) och kan tänka mig att i MMO's och strategispel med mycket och liten text kan det bli ett problem (FPS däremot brukar ju ha rätt så minimalt UI).

Om detta nu stämmer. Jag är ju då inte expert på det här, men när jag kopplar datorn med HDMI-sladd till min TV, blir väl inte upplösningen mer än ~1920x1080, vilket inte är så högt, och då borde jag alltså kunna se tydligt och bra? Är det något jag inte vet om här eller är det google som driver med mig?

Min andra fråga är kort och gott: Kan jag installera Windows 7 och gå igenom hela den grejen med TVn som monitor? Tänker så att jag inte behöver ändra någon inställning någonstans i Windows för att den ska skicka ut rätt signal till teven. Har nämligen ingen monitor till övers (använder iMac som vardagsdator).

Tusen tack!

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phm:

Kan jag installera Windows 7 och gå igenom hela den grejen med TVn som monitor?

Ja. Om man får problem med liten text beror det ofta på att vardagsrumssoffan står för långt från tv:n (eller att den senare är för liten).

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är nog avståndet till skärmen. Vet inte hur det ser ut hos dig, men mellan mig och min datorskärm är det ca en skärmbredd. Skärmen är ca en halvmeter bred, jag sitter ca 60 cm ifrån. För din TV skulle motsvarande avstånd med samma betraktningsvinkel bli ca 130 cm. Om du sitter mer än någon meter ifrån din TV blir det alltså svårare att läsa text än det skulle vara på en datorskärm!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

När jag tänker på det känns det som att jag borde listat ut det för länge sen, men; borde det inte hjälpa om man bara sänker upplösningen i dom spel där behovet finns, så att det kanske motsvarar 720p?

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K