Tips på 24 tums IPS i 16:9 (1900x1080) ca 2000kr?

Permalänk

Tips på 24 tums IPS i 16:9 (1900x1080) ca 2000kr?

Jag letat lite efter en 24 tums skärm och tror att IPS skulle passa mig bäst då jag inte spelar några FPS-spel, när jag väl spelar är det MMORPG som Wow och i framtiden SWTOR och Diablo 3. Var även in i en affär och kollade lite på IPS skärmar som jag tyckte hade överlägset bäst bild.

Jag var förut inne på att köpa Dells u2412m, men den är i skalan 16:10 som jag inte föredrar då det ger en mindre bildbredd i spel...

Letar alltså efter en 24 tums IPS med 1900x1080 i upplösning under 2200kr. Skärmen bör även ha ett rent utseende som bland annat Dells skärmar har.

Några förslag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thundershit:

Jag letat lite efter en 24 tums skärm och tror att IPS skulle passa mig bäst då jag inte spelar några FPS-spel, när jag väl spelar är det MMORPG som Wow och i framtiden SWTOR och Diablo 3. Var även in i en affär och kollade lite på IPS skärmar som jag tyckte hade överlägset bäst bild.

Jag var förut inne på att köpa Dells u2412m, men den är i skalan 16:10 som jag inte föredrar då det ger en mindre bildbredd i spel...

Letar alltså efter en 24 tums IPS med 1900x1080 i upplösning under 2200kr. Skärmen bör även ha ett rent utseende som bland annat Dells skärmar har.

Några förslag?

Finns inga 1920x1080 IPS på 24 tum.

U2312HM är en bra 1920x1080 IPS skärm för spel. 23 tum.

Permalänk
Medlem

klart det finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starke:

klart det finns

Var då?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Köp Eizo Foris FS2331, inte FS2332 som är IPS. Den tidigare versionen är VA-panel, grymt bra skärm. Den är som alla säger, ful som fan på bild men inget att skämmas över hemma. Bilden är helt klockren på alla sätt och har troligen bäst svärta bland alla IPS-paneler, eftersom den tekniken ger ingen bra svärta.

Glöm inte installera drivrutinerna.

Det är jämnare kvalité på Eizon med, verkar vara mycket småfel på Dellarna osv.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Skrivet av Starke:

klart det finns

Nope, finns inga 1920x1080 IPS skärmar större än 23" mig veterligen. Länka gärna en om du vet någon!

Permalänk
Medlem

Jag och sambon är nöjda med våra Dell U2311H, de gick på 1995kr/st på Dustin.

Skrivet av lanbonden:

Nope, finns inga 1920x1080 IPS skärmar större än 23" mig veterligen. Länka gärna en om du vet någon!

Drog för skojs skull en snabbkoll på prisjakt, finns en 42" från LG med IPS och 1920x1080, men då snackar vi 6000kr pga storleken Samt en 55" för 25000kr X) Definitivt inga 24" iaf., hehe.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=906652

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Drog för skojs skull en snabbkoll på prisjakt, finns en 42" från LG med IPS och 1920x1080, men då snackar vi 6000kr pga storleken Samt en 55" för 25000kr X) Definitivt inga 24" iaf., hehe.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=906652

Haha, får väll erkänna mitt fel och känna mig till rätta visad då

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundershit:

Jag letat lite efter en 24 tums skärm och tror att IPS skulle passa mig bäst då jag inte spelar några FPS-spel, när jag väl spelar är det MMORPG som Wow och i framtiden SWTOR och Diablo 3. Var även in i en affär och kollade lite på IPS skärmar som jag tyckte hade överlägset bäst bild.

Jag var förut inne på att köpa Dells u2412m, men den är i skalan 16:10 som jag inte föredrar då det ger en mindre bildbredd i spel...

Letar alltså efter en 24 tums IPS med 1900x1080 i upplösning under 2200kr. Skärmen bör även ha ett rent utseende som bland annat Dells skärmar har.

Några förslag?

Du får inte mindre bildbredd på en 16:10... skärmen upplevs något fyrkantigare men du har ju fortfarande 1920 pixlar på bredden med en 24" 1920x1200

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Haha, får väll erkänna mitt fel och känna mig till rätta visad då

Förlåt, blandade ihop dig med starke.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Du får inte mindre bildbredd på en 16:10... skärmen upplevs något fyrkantigare men du har ju fortfarande 1920 pixlar på bredden med en 24" 1920x1200

Han pratar om synfält (Field of view) och du får större synfält med en 16:9 upplösning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Han pratar om synfält (Field of view) och du får större synfält med en 16:9 upplösning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Din egen länk

Citat:

Anamorphic is a scaling method where the FOV is fixed both in height and width. If the monitor aspect ratio is different than the fixed aspect ratio the monitor will show black bars or stretch the image. The field of view will be the same independent of monitor aspect ratio and resolution. The FOV in anamorphic modern console ports is locked to the aspect ratio 16:9. Anamorphic scaling is sometimes used in console ports.

Fungerar utmärkt att köra spel i 1920x1080 på en skärm med 1920x1200.

Då får man bredden i spel och samtidigt den extra höjden i skrivbordsmiljö. Det bästa av två världar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Din egen länk

Fungerar utmärkt att köra spel i 1920x1080 på en skärm med 1920x1200.

Då får man bredden i spel och samtidigt den extra höjden i skrivbordsmiljö. Det bästa av två världar.

Kör du med det själv?
Tycker det låter störande att spela med svarta under och överkanter...