Permalänk

U2312HM vs U2412M?

Vilken av dessa skärmar borde jag köpa? Jag har kollat på reviews på båda skärmarna men jag är inte riktigt säker på om det är värt den extra kostnaden för 24:an.

Är det stor skillnad på skärmarna förutom storleken och upplösningen?

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/2205978/dell-ultrasharp-23-u2312hm...

http://www.inet.se/produkt/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-...

Har själv den som är 23" och är väldigt nöjd med den har haft den sen fredags, men angående ditt val är det mer en smaksak om man vill ha 16:9 eller 16:10 det är ingen stor skillnad mellan skärmarna förutom priset själv så skulle jag kört på den jag har

Visa signatur

||Fractal Design R3 XL || Intel Core I5 2500k@4.5ghz NH-D14||XFX 6970||Asus p8p67 pro |Windows 7 64bit||Corsair 8GB||XFX Core Edition 850W 80+ Bronze ||Samsung SSD 830-Series 128GB||

Permalänk
Avstängd

U2412M har 10 ms mer input lag än U2312HM.
U2412M ghostar mer än U2312HM.
U2412M har också mycket stora problem med backlight bleed.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kol:

U2412M har 10 ms mer input lag än U2312HM.
U2412M ghostar mer än U2312HM.
U2412M har också mycket stora problem med backlight bleed.

Nu är jag glad att jag har en 2312hm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

U2412M har 10 ms mer input lag än U2312HM.
U2412M ghostar mer än U2312HM.
U2412M har också mycket stora problem med backlight bleed.

Jag har en 2412m och jag ser ingen tecken till det du nämnde.
Har gjort testar som visar input lag och ghosting.
Spelar bf3 och en del andra spel dagligen, tittar på NBA etc, och jag hade märkt problem med skärmen.
Den är grym, bra färger, bra kontrast, och för priset, bästa köpet du kan göra just nu.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Med all respekt men hur du upplever skärmen är inte intressant. Många upplever inte ens någon ghosting på de skärmar som lider av mest ghosting på marknaden.

Det är fakta att U2412M har 10 ms högre input lag än U2312M och dessutom har mer ghosting. Du kan uppenbarligen inte veta hur U2412M står sig mot U2312HM genom att bara testa din skärm.

Vad gäller backlight bleed varierar det från skärmex till skärmex. Du har haft tur med ditt exemplar eller så är du inte särskilt känslig för fenomenet.

Permalänk
Medlem

Alla märker inte av ghosting samt inputlag på samma sätt.
Spelar du mycket köp en U2312HM om inte 16:10 är jätte viktigt för dig.
Själv har jag en Eizo FS2332, bästa IPS-skärmen jag själv provat när det kommer till inputlag.

Finns bra tester på båda skärmarna på FlatpanelsHD:

Dell U2312HM
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Dell U2412M:
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av kol:

Med all respekt men hur du upplever skärmen är inte intressant. Många upplever inte ens någon ghosting på de skärmar som lider av mest ghosting på marknaden.

Det är fakta att U2412M har 10 ms högre input lag än U2312M och dessutom har mer ghosting. Du kan uppenbarligen inte veta hur U2412M står sig mot U2312HM genom att bara testa din skärm.

Vad gäller backlight bleed varierar det från skärmex till skärmex. Du har haft tur med ditt exemplar eller så är du inte särskilt känslig för fenomenet.

Var finns den påstådda faktan? om man kommer med massa påståenden är det ju bra att ha en källa.

Har själv U2412M som jag tycker är underbar men jag är helt klart ingen superspelare och har inte testat 23:an så jag kan inte säga vilken som är bäst men 24:an är helt klart inte dålig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Var finns den påstådda faktan? om man kommer med massa påståenden är det ju bra att ha en källa.

Jag hade gjort det om det vore något kontroversiellt men det räcker att läsa vilka test som helst av de här skärmarna för att få mina påståenden bekräftade. Såg därför ingen anledning att slösa tid på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

U2412M har 10 ms mer input lag än U2312HM.

9,3ms för 2412M minus 0,6ms för 2312HM.. är inte 10.
Helt klart en imponerande låg siffra, men man får nog ha ett par bokstavsdiagnoser för att känna av så små skillnader.

Citat:

U2412M ghostar mer än U2312HM.

Marginellt, men ja.

Citat:

U2412M har också mycket stora problem med backlight bleed.

Varken flatpanelshd eller tftcentral verkar hålla med om det, så där är du ganska kontroversiell.
Sen glömde du även nämna att U2412M har bättre kontrastratio (947:1 vs 710:1) och svärta.

Men som redan sagts, storleken och upplösningen är egentligen de största skillnaderna mellan två i övrigt väldigt lika skärmar, så jag skulle råda TS att låta de bitarna tillsammans med priset få avgöra.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2412m.htm
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

9,3ms för 2412M minus 0,6ms för 2312HM.. är inte 10.

Finns alltid felkällor vid mätning av input lag varför ditt påstående blir märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

U2412M har 10 ms mer input lag än U2312HM.
U2412M ghostar mer än U2312HM.
U2412M har också mycket stora problem med backlight bleed.

Håller bara med om den sista punkten då jag har extremt mycket IPS glow (=backlight bleed?). Tar man en helt svart bakgrund och flyttar huvudet hit och dit så lyser det i bakgrunden (bilden är inte svart). Min gamla Samsung 245B hade istället problemet att det blödde på alla fyra kanterna och att bilden heller där inte var svart utan lite mer åt det gråare hållet.
Som tur var märks det inte så mycket i spel och inte alls i vanligt arbete i Windows.

Sen antar jag att det handlar lite om hur man ställer in gamma/kontrast osv. Jag kanske inte har tweakat rätt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är en enormt stor upplevd skillnad i arbetsyta mellan 16:10 och 16:9 så om du ska göra något annat än att spela och se på film skulle jag rekommendera 24an alla dagar i veckan. Min första 16:9 är min nuvarande laptop och jag upplever den som mycket mindre än den gamla trots att skillnaden i upplösning endast är 32px på höjden (1366x768 vs 1280x800).

De extra pixlarna gör en väldigt stor skillnad när det gäller att t.ex. få plats med två textdokument eller webläsare i bredd. På 16:10 får du precis plats med två helsidor i Word i bredd, 16:9 får det precis inte plats.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Håller bara med om den sista punkten då jag har extremt mycket IPS glow (=backlight bleed?). Tar man en helt svart bakgrund och flyttar huvudet hit och dit så lyser det i bakgrunden (bilden är inte svart). Min gamla Samsung 245B hade istället problemet att det blödde på alla fyra kanterna och att bilden heller där inte var svart utan lite mer åt det gråare hållet.
Som tur var märks det inte så mycket i spel och inte alls i vanligt arbete i Windows.

Det första du beskriver är ips glow, tydligt nära skärmen men försvinner på avstånd och är typiskt för alla IPS-skärmar. Sänk ljusstyrkan så blir det mindre påtagligt. Det senare är backlight bleed, kan förekomma på alla skärmtyper och syns tvärtom bäst på lite håll.

Skrivet av kol:

Finns alltid felkällor vid mätning av input lag varför ditt påstående blir märkligt.

Naturligtvis gör det det, men eftersom det bara verkar finnas en reviewsida som mätt inputlag på båda skärmarna, antog jag att du helt enkelt räknat fel. Annars vore det jättekul att höra vilket test du tagit dina "fakta" ifrån?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det första du beskriver är ips glow, tydligt nära skärmen men försvinner på avstånd och är typiskt för alla IPS-skärmar. Sänk ljusstyrkan så blir det mindre påtagligt. Det senare är backlight bleed, kan förekomma på alla skärmtyper och syns tvärtom bäst på lite håll.Naturligtvis gör det det, men eftersom det bara verkar finnas en reviewsida som mätt inputlag på båda skärmarna, antog jag att du helt enkelt räknat fel. Annars vore det jättekul att höra vilket test du tagit dina "fakta" ifrån?

Ok tack för detta, då vet jag skillnaden. Min skärm har alltså ingen backlight bleed men mycket IPS glow som om jag förstår det rätt inte är något man kommer ifrån och försvinner en smula om man sänker ljusstyrkan (tror jag kör 45 brightness)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

jag har en 2412M och är riktigt nöjd. jag spelar lite bf3 (väldigt casual) och skärmen fungerar bra, som arbetsskärm i windows är den ypperlig.
Visst, lite backlight bleed om man lägger på en svart testbild, men inget man märker i daglig användning.
Som andra redan påpekat är upplösningen största skillnaden. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till en 16:9-skärm. Kolla bara på bilden som Aphex postade en bit upp, där man ser skärmarna bredvid varandra. Jag får rysningar (dåliga) när jag kollar på den högra skärmen.
Jag rekommenderar 2412M!

Permalänk
Avstängd

prod1

Var inte så säker på det.

Värt att notera är nämligen att U2711H också är 16:9 men med upplösningen 2560x1440. Till höger på bilden.
U2410 till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Dagens troll? Du verkar gilla att posta konstiga inlägg. Bilden heter ju dessutom 51876_u2410_u2711_4_1000.jpg vilket tyder på att den andra skärmen inte ens är aktuell i sammanhanget.

Just 27or verkar inte ens finnas som 16:10 men det är snarare ett argument mot att köpa dem över huvud taget än något annat.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Dagens troll? Du verkar gilla att posta konstiga inlägg. Bilden heter ju dessutom 51876_u2410_u2711_4_1000.jpg vilket tyder på att den andra skärmen inte ens är aktuell i sammanhanget.

Just 27or verkar inte ens finnas som 16:10 men det är snarare ett argument mot att köpa dem över huvud taget än något annat.

Jag skulle vilja tillægga att ingen utav skræmarna ær aktuella i diskussionen. U2410 kostar næra 2000 mer æn u2412m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Finns alltid felkällor vid mätning av input lag varför ditt påstående blir märkligt.

Dude, kom med källhänvisningar innan du kläcker ur dig massa blaj på ett forum där folk vill ha konkret information, inte påståenden.

Permalänk
Avstängd

Påståendena är information. Det hade du vetat om du hade varit insatt i hur de här skärmarna fungerar. Finns fleratalet bra källor i tråden förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Påståendena är information. Det hade du vetat om du hade varit insatt i hur den här skärmen fungerar. Finns fleratalet bra källor i tråden förövrigt.

Hör inte till saken om jag vet hur skärmen fungerar eller ej, Du personligen slänger ur dig massa besserwisser-info utan att komma med vettiga källor, din personliga åsikt hör väl inte till saken?

Permalänk
Avstängd

Som sagt. För den som är insatt i de här frågorna är det inget kontroversiellt.

Om någon frågar dig om du får lika bra bild med DVI som HDMi. Tar du med en källa till det svaret i så fall?

Nej, givetvis inte eftersom det är slöseri med tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Som sagt. För den som är insatt i de här frågorna är det inget kontroversiellt.

Om någon frågar dig om du får lika bra bild med DVI som HDMi. Tar du med en källa till det svaret i så fall?

Nej, givetvis inte eftersom det är slöseri med tid.

Fortfarande, detta är internet. Utan en vettig källa och bara ett tomt påstående skall man inte lita på dennes ord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Fortfarande, detta är internet. Utan en vettig källa och bara ett tomt påstående skall man inte lita på dennes ord.

Om alla tänkte som dig skulle samhället inte fungera men om du inte vill lita på någon oavsett vad det gäller så är det upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Som sagt. För den som är insatt i de här frågorna är det inget kontroversiellt.

Om någon frågar dig om du får lika bra bild med DVI som HDMi. Tar du med en källa till det svaret i så fall?

Nej, givetvis inte eftersom det är slöseri med tid.

Dock sitter du och länkar bilder som är på andra skärmar för att ditt påstående ska se bättre ut. Du kommer med påståenden som behöver lite mer fakta än att dvi är lika bra med hdmi. Tycker att du ska komma med lite källor eller ta en paus från forumet ett tag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Det är din tolkning.

Men vad är det du vill ha källa på?

Att U2412M har ca 10 ms högre input lag har redan visats.
Så även ghosting och back light bleed. Det märks av i recensioner och av Sweclockers egna läsare.

U2412M

U2312HM

Bilderna är från FlatpanelHD:s recensioner som postades i sjunde inlägget i den här tråden.
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det är din tolkning.

Men vad är det du vill ha källa på?

Att U2412M har ca 10 ms högre input lag har redan visats.
Så även ghosting och back light bleed. Det märks av i recensioner och av Sweclockers egna läsare.

*bilder*

Oj, det var visst en liten skillnad där ja. Men min skärm har värre IPS-glow än detta

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Bilden på U2412M har exponerats 1/2 s, bilden på U2312HM i 1/4 s.
Det är självklart att bilden som exponerats dubbelt så länge ser mycket ljusare ut.
Du har även uppmätta värden på svärtdjup och kontrast i båda recensionerna samt författarnas slutsatser som motsäger att dessa bilder skulle vara representativa i en jämförelse.

Så, jag skulle vilja ha en källa på "mycket stora problem med backlight bleed". De recensioner som länkats talar istället om "very mild clouding" och "No noticeable backlight leakage" och siffrorna talar sitt tydliga språk. Man måste vara episkt dålig på antingen engelska eller aritmetik, eller vara rent oärlig, för att få till en sådan förvrängning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Syns som sagt på bilden att U2412M blöder mer och det märks även av ordvalet i recensionen.

"Dell U2412M has some very mild clouding in the right side of the panel but nothing too worrying."
Vilket alltså betyder att det är oroande.

Sedan ska man ha klart för sig att tillverkarna väljer ut specifika ex till recensenter varför dessa i regel har mindre back light bleed än vad gemene konsument får på sitt ex från butik. Recensenternas uppgifter om back light bleed ska man därför ta med en nypa salt oavsett skärm. Det förklarar också varför en mängd användare vittnar om allvarlig back light bleed på U2412M men även andra skärmar samtidigt som recencenternas omdömmen är mindre negativa. Följer en mängd forum och så gott som dagligen kommer det in klagomål på U2412M och back light bleed.

Denna film lades t.e.x. upp av en användare igår.