6 gb minne i separata kanaler eller 4 gb i "Dual Channel"

Permalänk
Medlem

6 gb minne i separata kanaler eller 4 gb i "Dual Channel"

Tja, ska sätta ihop en ny dator snart och tänkte använda mina gamla minnen ddr3 1066 mhz i datorn. Minnena är 3 moduler x 2gb, och det nya moderkortet har stöd för dual channel om man använder 2 eller 4 minnen, så kort och gott, som tideln säger ska jag köra 4 gb i dual chanel eller 6 i single.

Datorn ska användas till spel framför allt och 4gb lär la knappast slå i taket på den delen.

Tacksam för svar

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Tja, ska sätta ihop en ny dator snart och tänkte använda mina gamla minnen ddr3 1066 mhz i datorn. Minnena är 3 moduler x 2gb, och det nya moderkortet har stöd för dual channel om man använder 2 eller 4 minnen, så kort och gott, som tideln säger ska jag köra 4 gb i dual chanel eller 6 i single.

Datorn ska användas till spel framför allt och 4gb lär la knappast slå i taket på den delen.

Tacksam för svar

Det är dualchannel även med 3 minnen. Precis som de blir tripple på 1366 med 4,5 minnen... mm. Det är fortfarande dubbla kanaler.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Jag rekommenderar om du ska spela att ha minst 6gb ram men jag kan ej det med singel vs dual Chanel.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Tja, ska sätta ihop en ny dator snart och tänkte använda mina gamla minnen ddr3 1066 mhz i datorn. Minnena är 3 moduler x 2gb, och det nya moderkortet har stöd för dual channel om man använder 2 eller 4 minnen, så kort och gott, som tideln säger ska jag köra 4 gb i dual chanel eller 6 i single.

Datorn ska användas till spel framför allt och 4gb lär la knappast slå i taket på den delen.

Tacksam för svar

Beror på hur du använder datorn. Man kan få 2*4GB för strax över 300:- förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det är dualchannel även med 3 minnen. Precis som de blir tripple på 1366 med 4,5 minnen... mm. Det är fortfarande dubbla kanaler.

Jasså det var så? har genom intesivt sökande och läsande i manualen fått för mig annat, men men, det blir att prova sig fram.

Tack för alla svar förövrigt

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Jasså det var så? har genom intesivt sökande och läsande i manualen fått för mig annat, men men, det blir att prova sig fram.

Tack för alla svar förövrigt

De flesta säger de motsatta men de har aldrig prövat själva.. Jag har testat de flesta platformar och aldrig haft problem med en ojämn config.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

De flesta säger de motsatta men de har aldrig prövat själva.. Jag har testat de flesta platformar och aldrig haft problem med en ojämn config.

Några direkta problem blir det inte. Men det kan väl bli marginellt långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Några direkta problem blir det inte. Men det kan väl bli marginellt långsammare.

Utan problem men jag förståss att prestandan stannar denna samma och som sagt det slutar inte vara två kanaler.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

De flesta säger de motsatta men de har aldrig prövat själva.. Jag har testat de flesta platformar och aldrig haft problem med en ojämn config.

Finns det mer info om detta?

Här är vad jag hittar på Wikipedia:

"Certain Intel chipsets support different capacity chips in what they call Flex Mode: the capacity that can be matched is run in dual-channel, while the remainder runs in single-channel."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Finns det mer info om detta?

Här är vad jag hittar på Wikipedia:

"Certain Intel chipsets support different capacity chips in what they call Flex Mode: the capacity that can be matched is run in dual-channel, while the remainder runs in single-channel."

Fo3

Detta gäller dagens samtliga chipset utifrån min erfarenhet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Finns det mer info om detta?

Här är vad jag hittar på Wikipedia:

"Certain Intel chipsets support different capacity chips in what they call Flex Mode: the capacity that can be matched is run in dual-channel, while the remainder runs in single-channel."

Fo3

Jag tänkte på det, men fixar alla moderkort det? Jag vet inte riktigt hur det ligger till här...

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en till 2GiB pinne och sätter i. Det kan inte kosta mer än ett par hundra väl?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |