Permalänk
Medlem

Vattenkylning Lustiga temperaturer

Tjena jag har nu börjat pilla med vattenkyllning och började med att kyla cpu
använder ett ek supreme lt block och en XSPC RX120 samt en ek dc2.2 pump

Med detta kyler jag min I7920@3.2ghz med vcore 1.2 och får då load temps runt 70 grader

Är detta ungefär vad jag kan förvänta mig med den radiatoryta jag har eller har jag monterat något fel?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

möjligtvis felmonterat, om jag vore du så skulle jag slå till på en noctua nh-d14, den har lätt installation

Visa signatur

Raaaaaaajt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skvic:

möjligtvis felmonterat, om jag vore du så skulle jag slå till på en noctua nh-d14, den har lätt installation

Ah gick från nh-dh12 eller vad den kan tänkas heta och tanken är att utöka loopen för att kyla gpu och moderkort med i ett senare skede

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Ähmm... vad har du för fläkt på radiatorn? Varvtal? Vatten temp?
En 120 är säkert för lite om du vill ha en tyst dator men om du sätter på en högvarvig fläkt så borde det gå.

Du kan göra hyffsade beräkningar med det här excel bladet.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?206542-Water-Cooling-Estimator-Spreadsheet

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Ähmm... vad har du för fläkt på radiatorn? Varvtal? Vatten temp?
En 120 är säkert för lite om du vill ha en tyst dator men om du sätter på en högvarvig fläkt så borde det gå.

Du kan göra hyffsade beräkningar med det här excel bladet.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?206542-Water-Cooling-Estimator-Spreadsheet

Vatten tempereaturen vet jag inte har inga mätare i den kör med en nocuta NF-P12 i ca 700 rpm

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Dar har du problemet, du behover mer radyta om du ska fa bra temps med en sa pass langsam flakt, prova en 1200 rpm eller kop en rad till. Om du kanner pa slangarna under drift kommer de kannas ljumma vilket ar fel

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Har du provat tempen med en av fläktarna jag skickade med? Dom är låter såklart mer än noctuan men då kommer du antagligen sänka temperaturen.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Har du provat tempen med en av fläktarna jag skickade med? Dom är låter såklart mer än noctuan men då kommer du antagligen sänka temperaturen.

Blir nog att försöka det efter jul sen skall det till mer radiatoryta allteftersom vill barar vara säker på att jag fått på cpu blocket rätt och så

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Blir nog att försöka det efter jul sen skall det till mer radiatoryta allteftersom vill barar vara säker på att jag fått på cpu blocket rätt och så

Skulle tro att blocket sitter rätt, tänk på mängden kylpasta bara. En okokt riskorn räcker som du säkert vet.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Troligtvis var det en blandning utav fel fläkt och att ha anslutit pumpen på fel sätt då jag nu med en gentle typhoon och pumpen direktansluten till nätaggsströmen så hamnar load temp på runt 60 vilket känns mer rätt

Visa signatur

Återkommer om den saken....