Spela fullscreen spel samtidigt som film via hdmi, lagg på filmen?

Permalänk

Spela fullscreen spel samtidigt som film via hdmi, lagg på filmen?

Hejsan folket, nu är det dags igen efter mycket googlande och även sökande här ger jag upp. Jag spelar samtidigt som min flickvän kollar på film via hdmi uttaget på mitt grafikkort xfx 6870. Men när jag sätter igång ett spel så börjar filmen att "lagga" skulle jag kalla det, ungefär som om man har dålig fps i ett spel, själva bilden hänger inte med riktigt. Ljudet har jag redan löst så ljudet från windows media player kommer ut på tvn men allt annat i mitt headset. Nu återstår bara frågan varför det laggar på filmer när jag startar spel i fullscreen? Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

dator ?

testa att använda mediaplayer classic

Permalänk
Medlem

Grafikkortet måste jobba mer men har inte kraft, antar att det är lite mer krävande saker du kör.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Skrivet av modstar:

dator ?

testa att använda mediaplayer classic

Skrivet av excepto:

Grafikkortet måste jobba mer men har inte kraft, antar att det är lite mer krävande saker du kör.

Moderkort: Foxconn bloodrage
Processor: Intel i7 965 extreme
Processorkylning: Corsair h50 PnP
Ramminnen: 6gb dominator med den tillhörande fläkten
Grafikkort: 2 st xfx 6870
Nätaggregat: xfx 750w
Systemdisk: 60 gb ssd

Försöker bara spela Heroes Of Newerth och jag använder den originalspelaren windows media player.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av modstar:

Ska pröva det senare, tack för tipset!:) Sen ska man bara hitta funktionen att få ut bara ljudet från det programmet till tvn, det finns tex ingen sådan funktion i vlc men i wmp

Permalänk
Sötast

Skulle sätta mina pengar på att det är mediaspelaren som är värdelös.

Ladda ner MPC-HC http://mpc-hc.sourceforge.net/

så är nog dina problem lösta.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Skulle sätta mina pengar på att det är mediaspelaren som är värdelös.

Ladda ner MPC-HC http://mpc-hc.sourceforge.net/

så är nog dina problem lösta.

Jag ska, håller på att pröva den nu. Men då är jag åter tillbaka på problemet att det verkar inte finnas någon funktion i mediaspelaren som gör att endast mediaspelarens ljud spelas upp på tvn som i wmp. Blir galen!

Permalänk
Medlem

i MPC can du välja "renderingsmotor", options->playback->output. Om jag vill minnas rätt så använder vissa val gpu och andra cpu. Testa olika konfigurationer där.
Jag skulle testat att ha MPC konfigurerad till cpu baserad motor och i task manager sätta prioritet till realtime och eventuellt begränsa antalet kärnor som mpc har tillgång till. (set affinity).

Permalänk
Medlem

Testa att ha filmerna på en annan hårddisk (om du nu inte har detta redan) , har du filmerna på samma hårddisk skulle det säkert kunna vara en orsak beroende på vad det är för filmformat , hårddisktyp osv. men annars är det väl som för många andra som tex mig att mediaspelarn kan orsaka detta! ja hade så i vlc vid uppspelning av 1080p

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

jag hade samma fel när jag kollade på film, visade sig vara utorrent som slukade minne när jag hade många anslutna peers.
jag har visseligen inte mer än 4GB minne, men jag upptäckte det med hjälp av resource monitor i win7.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

i MPC can du välja "renderingsmotor", options->playback->output. Om jag vill minnas rätt så använder vissa val gpu och andra cpu. Testa olika konfigurationer där.
Jag skulle testat att ha MPC konfigurerad till cpu baserad motor och i task manager sätta prioritet till realtime och eventuellt begränsa antalet kärnor som mpc har tillgång till. (set affinity).

Detta fungerade faktiskt, tack så jättemycket för hjälpen!
Mvh Pontus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbapontus91:

Detta fungerade faktiskt, tack så jättemycket för hjälpen!
Mvh Pontus

Dela gärna med dig en screenshot av din konfiguration när du har tid, bra avslut/lösning till tråden/problemet.
Till syfte av referens till andra helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbapontus91:

Jag ska, håller på att pröva den nu. Men då är jag åter tillbaka på problemet att det verkar inte finnas någon funktion i mediaspelaren som gör att endast mediaspelarens ljud spelas upp på tvn som i wmp. Blir galen!

Jo de finns i mpc-hc, använder den själv ibland när flickvännen vill kolla på en serie så får hon ljud via högtalarna och jag kan ha hörlurarna inkopplade och sitta och spela, jag har dock 2 stycken ljudkort.

Du har inställningen under Options --> Playback --> Output. där finns "Audio Renderer" längst ner i menyn.

Edit: såg nu att du redan fått dessa instruktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jo de finns i mpc-hc, använder den själv ibland när flickvännen vill kolla på en serie så får hon ljud via högtalarna och jag kan ha hörlurarna inkopplade och sitta och spela, jag har dock 2 stycken ljudkort.

Du har inställningen under Options --> Playback --> Output. där finns "Audio Renderer" längst ner i menyn.

Edit: såg nu att du redan fått dessa instruktioner

Du har ju ljudkort i grafik kortet så då har man ju dubbla med det inbyggda

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Dela gärna med dig en screenshot av din konfiguration när du har tid, bra avslut/lösning till tråden/problemet.
Till syfte av referens till andra helt enkelt

Uploaded with ImageShack.us
Smart!:)

Så ser det ut under mina inställningar, då får jag ljudet från allt utom media player classic i mitt headset och från mediaspelaren genom hdmi till tvn.

Edit: I listan väljer man hdmi output.