Dell U2412M vs. LG IPS231P! Ska beställa inom 1½ timme. Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Dell U2412M vs. LG IPS231P! Ska beställa inom 1½ timme. Hjälp tack!

Hej! Har nu kommit igång med bygget och det som saknas är en skärm.
Dell U2412M för 2300:- eller
LG IPS231P för 1750:-

Både har fått väldigt fina omdömen, men det verkar som att Dell-skärmen är något bättre.
Därför undrar jag om det är bättre att lägga 550kr extra på det där lilla extra?
Har googlat och sökt här på forumet rätt mycket, men har inte kunnat ta ett beslut.

Spelar inte, så responstiden är inte direkt det viktigaste för mig.
Tänkte även på att skärm är en investering som håller längre än de andra komponenterna, så det kanske är värt att lägga 550kr extra..njaa! Jag vet inte. Hjälp tack:)

Permalänk
Medlem

Den viktigaste skillnaden är att LG-skärmen är 16:9 och Dell 16:10.

Jag anser att 16:10 är bättre i alla lägen, (utom möjligen i spel).

Har Dell U2412M både hemma och på arbetet, är utomordentligt nöjd.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Nej, tycker inte att det är värt det eftersom upplösningen 1920x1200 är i bildformatet 16:10 och därmed avviker från standard (16:9).

Permalänk
Skrivet av kol:

Nej, tycker inte att det är värt eftersom upplösningen 1920x1200 är i bildformatet 16:10 och därmed avviker från standard (16:9).

Däremot skulle jag hellre val U2312HM som är mer lämpad för spel än både LG:n och U2412M.

Skrivet av dvd_www:

Spelar inte, så responstiden är inte direkt det viktigaste för mig.

Själv hade jag lätt lagt 500 extra för 16:10
1080 pixlar på höjden blir alldeles för trångt för att göra nåt vettigt på datorn, sålänge man vill göra annat med den än att spela. Vilket jag antar att trådskaparen har i åtanke, med tanke på det tydliga omnämnandet om att han inte spelar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

1920x1200 alla dagar i veckan, därav Dell.

Permalänk
Medlem

Tack Fo3, men har du sett LG-skärmen också? Tycker du det är värt att lägga 550kr extra?

När man jämför sida vid sida så ser det ut såhär: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2063990&view=c

DisplayPort och USB-hubb är inte det viktigaste för mig. Så där får Dell ingen + av mig.

Dell är 1" större, bättre bildförhållande (bättre för min del), bättre färgåtergivning..

LG har bättre dynamisk kontrast, bättre respons-tid (inte så viktigt för mig) och bättre färgdjup, dessutom drar den mindre ström.

Dock är allt det där siffror, jag har inte sett någon av de i verkligheten så att säga.
Ska jag betala 550kr extra och ta Dell? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit dellen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren:)

Höll på och skrev svaret, därför såg jag inte alla andra svar.
Nu såg jag att Dell hade 3 röster och LG/U2312HM hade 1 röst.

Men som sagt, jag spelar inte särskild ofta. Speciellt nu när jag har väldigt mycket och göra. Det jag kommer att göra är för det mesta vanligt surfande, kolla på film ibland och läsa en hel del.

Det verkar som att det blir Dell, om inte någon kommer med något väldigt negativt som påverkar mina användningsområden.

Permalänk
Medlem

Det finns 2 scenarion när 16:9 är bättre än 16:10 och det är vid spel och film. Används datorn mestadels till annat är 16:10 att föredra. Jag använder min dator till både spel och film men föredrar fortfarande 16:10 på grund av den utökade höjden som är perfekt vid t.e. surfning och liknande.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

kör på dell, har en gammal 2209wa som gör sitt jobb fortfarande så kör på med dell skärmen

Permalänk
Skrivet av Smajlarn:

Det finns 2 scenarion när 16:9 är bättre än 16:10 och det är vid spel och film. Används datorn mestadels till annat är 16:10 att föredra. Jag använder min dator till både spel och film men föredrar fortfarande 16:10 på grund av den utökade höjden som är perfekt vid t.e. surfning och liknande.

Nej, 16/9 är inte ens bättre i dessa scenarion, snarare så att 16/10 tappar sina fördelar där.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Smajlarn:

Det finns 2 scenarion när 16:9 är bättre än 16:10 och det är vid spel och film. Används datorn mestadels till annat är 16:10 att föredra. Jag använder min dator till både spel och film men föredrar fortfarande 16:10 på grund av den utökade höjden som är perfekt vid t.e. surfning och liknande.

Hur kan det vara en fördel vid spel och film att inte ha den extra ytan? Det är ju inte som att man måste använda denna yta vid film och spel om man inte vill.

Permalänk
Medlem

Har Dellen och den är fantastisk i jämförelse mot min gamla Samsung 245B. Färgåtergivningen är gudomlig!
Jag ville specifikt ha en 16:10 skärm eftersom min gamla var det och jag värdesätter den extra ytan man får. Har bara haft problem med 16:10 i ett enda spel och det var Witcher 2 (som bara stödjer 16:9 upplösningar och visade svarta kanter uppe och nere som när man kollar på letterbox filmer). Dock var det inget större problem efter några timmars spelande. Alla andra spel stödjer 16:10 (1920x1200) utan problem.
Det enda negativa är att det är en hel del IPS-glow (eller så har jag ett måndagsex) men som tur var är det sällan ett problem när man spelar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shadewind:

Hur kan det vara en fördel vid spel och film att inte ha den extra ytan? Det är ju inte som att man måste använda denna yta vid film och spel om man inte vill.

En 16:9 utnyttjar ju skärmen bättre vid spel och film (speciellt portade konsolspel). På en 16:10 kommer du få svarta randar upp och nera.
Själv skulle jag aldrig köpa en 16:9 skärm.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

TACK, helt otroligt hur ni alla hjälper till här. 1000 tack ska ni ha:)
Tvivlade på att skapa tråd, eftersom jag inte trodde att jag skulle få tillräckligt övertygande svar. som tur var gav man det ett försök:)

Skrivet av Smajlarn:

Det finns 2 scenarion när 16:9 är bättre än 16:10 och det är vid spel och film. Används datorn mestadels till annat är 16:10 att föredra. Jag använder min dator till både spel och film men föredrar fortfarande 16:10 på grund av den utökade höjden som är perfekt vid t.e. surfning och liknande.

Nu får jag blanda ihop svaren som "screamin-daemon" och "n_sandstrom" skrev. En 16:9 utnyttjar ju skärmen bättre vid spel och film, men 16:9 är inte BÄTTRE i dessa scenarion, snarare så att 16/10 tappar sina fördelar där.".

Men tanke på att de flesta tyckte att jag skulle ta Dell'en och hade bra argument så blev det en Dell U2412M. En annan faktor som också spelade roll var att min förra skärm som jag hade i 2 år var en 16:10 och därför är jag rätt van vid 16:10. Ville inte riktigt gå tillbaka till 16:9 och bli besviken. Vad jag har kommit fram till är Dell'en den bästa i den prisklassen.

Tack återigen för ALLA svar, önskar er en god fortsättning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

En 16:9 utnyttjar ju skärmen bättre vid spel och film (speciellt portade konsolspel). På en 16:10 kommer du få svarta randar upp och nera.
Själv skulle jag aldrig köpa en 16:9 skärm.

Som jag skrev så har jag bara vart med om det en enda gång att ett spel inte stödjer 16:10 och det var Witcher 2. Alla andra spel jag spelat på 16:10 skärmar (minst ett 50 tal olika spel) har alltid haft stöd för 1920x1200 vilket är native resolution för en 24 tums 16:10. Inga svarta kanter så långt ögat når Sen finns det gamla spel som har problem med widescreen i allmänhet men det är inget 16:9 vs 16:10. Ofta kan man fixa sådant med INI.tweaks. Emulatorer kan jag också köra på min 16:10 utan problem bara man sätter rätt inställningar.

Skrivet av dvd_www:

Men tanke på att de flesta tyckte att jag skulle ta Dell'en och hade bra argument så blev det en Dell U2412M. En annan faktor som också spelade roll var att min förra skärm som jag hade i 2 år var en 16:10 och därför är jag rätt van vid 16:10. Ville inte riktigt gå tillbaka till 16:9 och bli besviken. Vad jag har kommit fram till är Dell'en den bästa i den prisklassen.

Exakt så tänkte jag med för jag trodde att "tja, nu när jag måste köpa en ny skärm så kan jag väl lika gärna köra 16:9 för allt stöds ju där plus att man slipper byta upplösning när man kopplat datorn till TVn och vill koppla tillbaks till skärmen". Men sedan vet jag att jag hade saknat det extra displayutrymmet 16:10 ger

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hehe, har du spelat 50 tal olika spel och ett enda har haft problemet så är det nog ingen fara. som sagt, spelar inte så ofta, gör jag det är sannolikheten större att spelet stödjer 16:10, gör det inte det, så dör jag inte av lite svarta kanter. Kör ju inte direkt professionellt.

Precis, nu tänkte jag ungefär som du fast: Jag har det där lilla extra när jag behöver det, och när jag inte behöver det är det ju bara svart, så låt det vara där:P

Täntke bara även kolla hur man kommer fram till bästa inställningar? Vill ha det så naturligt som möjligt, inte för starka färger och ljus. Finns det kalibreringsprogram inbyggt i skärmen eller ska man ladda ner något program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadewind:

Hur kan det vara en fördel vid spel och film att inte ha den extra ytan? Det är ju inte som att man måste använda denna yta vid film och spel om man inte vill.

Skrivet av n_sandstrom:

Nej, 16/9 är inte ens bättre i dessa scenarion, snarare så att 16/10 tappar sina fördelar där.

Skärmen är fortfarande 24", så en 16:10 blir högre men smalare. Detta leder till mindre view angle i spel och mer svarta kanter under film och själva bilden på filmen blir lite mindre. Ett bra youtubeklipp där de jämförs hittar ni här: (bortsett från språket )
http://www.youtube.com/watch?v=YhB-7vS8XN4

Skrivet av dvd_www:

TACK, helt otroligt hur ni alla hjälper till här. 1000 tack ska ni ha:)
Tvivlade på att skapa tråd, eftersom jag inte trodde att jag skulle få tillräckligt övertygande svar. som tur var gav man det ett försök:)

Nu får jag blanda ihop svaren som "screamin-daemon" och "n_sandstrom" skrev. En 16:9 utnyttjar ju skärmen bättre vid spel och film, men 16:9 är inte BÄTTRE i dessa scenarion, snarare så att 16/10 tappar sina fördelar där.".

16:9 är bättre i dom områdena, men det kan diskuteras i oändligheten hur mycket. Enligt det jag skrev ovan. Det är för och nackdelar med bägge.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Smajlarn:

Skärmen är fortfarande 24", så en 16:10 blir högre men smalare. Detta leder till mindre view angle i spel och mer svarta kanter under film och själva bilden på filmen blir lite mindre. Ett bra youtubeklipp där de jämförs hittar du här: (bortsett från språket )
http://www.youtube.com/watch?v=YhB-7vS8XN4

Du missar att tråden handlar om en 23" 16:9 vs en 24" 16:10

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du missar att tråden handlar om en 23" 16:9 vs en 24" 16:10

Åh men doh, ja då blir nog filmerna typ lika stora i yta. Men jag tror att de flesta spelen fortfarande kommer att ge en större field of view på en 16:9 skärm, mätt i pixlar.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av dvd_www:

Täntke bara även kolla hur man kommer fram till bästa inställningar? Vill ha det så naturligt som möjligt, inte för starka färger och ljus. Finns det kalibreringsprogram inbyggt i skärmen eller ska man ladda ner något program?

Tror inte det finns något inbyggt program för det, men jag har iofs knappt vart inne i menyerna på min.

Här finns lite info om inställningar, och även nedladdningsbar färgprofil för skärmen. Den blir nog däremot inte 100% exakt, då alla exemplar har små skillnader i färgåtergivning.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2412m.htm#c...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvd_www:

Hehe, har du spelat 50 tal olika spel och ett enda har haft problemet så är det nog ingen fara. som sagt, spelar inte så ofta, gör jag det är sannolikheten större att spelet stödjer 16:10, gör det inte det, så dör jag inte av lite svarta kanter. Kör ju inte direkt professionellt.

Precis, nu tänkte jag ungefär som du fast: Jag har det där lilla extra när jag behöver det, och när jag inte behöver det är det ju bara svart, så låt det vara där:P

Täntke bara även kolla hur man kommer fram till bästa inställningar? Vill ha det så naturligt som möjligt, inte för starka färger och ljus. Finns det kalibreringsprogram inbyggt i skärmen eller ska man ladda ner något program?

Skrivet av n_sandstrom:

Tror inte det finns något inbyggt program för det, men jag har iofs knappt vart inne i menyerna på min.

Här finns lite info om inställningar, och även nedladdningsbar färgprofil för skärmen. Den blir nog däremot inte 100% exakt, då alla exemplar har små skillnader i färgåtergivning.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2412m.htm#c...

Bra gjort av Sandström där. Tydligen är det så att även om man ställer in såsom i exemplet så garanteras inte exakt samma resultat då varje skärm skiljer sig något åt. Kanske onödig info men nu har jag sagt det iaf

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Åh men doh, ja då blir nog filmerna typ lika stora i yta. Men jag tror att de flesta spelen fortfarande kommer att ge en större field of view på en 16:9 skärm, mätt i pixlar.

Jag tittade på youtube-klippet som du länkade till. Det verkar som att det kan bli fördel 16:10 i vissa spel. Och eftersom jag inte kommer spela särskild mycket, så spelar inte det så stor roll. Dock kan det bli lite taskigt om man kollar på en film som redan har svart under-och överkant. Men då kan jag ju koppla den till TV'n och lösa det problemet;)

Skrivet av n_sandstrom:

Tror inte det finns något inbyggt program för det, men jag har iofs knappt vart inne i menyerna på min.

Här finns lite info om inställningar, och även nedladdningsbar färgprofil för skärmen. Den blir nog däremot inte 100% exakt, då alla exemplar har små skillnader i färgåtergivning.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2412m.htm#c...

Tack ska du ha. Som du säger, det är lite individuellt med skärmar och därför finns risken att det inte stämmer riktigt för min skärm. Men finns det inte enkla kalibreringsbilder, så att man kan höja och sänka kontrast och så vidare, så att det varken blir för vitt eller svart osv?

Permalänk
Skrivet av dvd_www:

Tack ska du ha. Som du säger, det är lite individuellt med skärmar och därför finns risken att det inte stämmer riktigt för min skärm. Men finns det inte enkla kalibreringsbilder, så att man kan höja och sänka kontrast och så vidare, så att det varken blir för vitt eller svart osv?

Här har du ett gäng verifieringstest: http://www.lagom.nl/lcd-test/

Sen när du känner dig nöjd kan du ge dig in i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1065416

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Skulle ha köpt http://www.webhallen.com/hardvara/141150-dell_23_led_u2312hm_... och lagt de extra 500 kronorna på något annat, men om du känner att du verkligen kommer använda de extra pixlarna så kör på det du.

Permalänk
Skrivet av samforshort:

Skulle ha köpt http://www.webhallen.com/hardvara/141150-dell_23_led_u2312hm_... och lagt de extra 500 kronorna på något annat, men om du känner att du verkligen kommer använda de extra pixlarna så kör på det du.

Var inte löjligt, det är 0,2 öre per pixel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvd_www:

Tack Fo3, men har du sett LG-skärmen också? Tycker du det är värt att lägga 550kr extra?

När man jämför sida vid sida så ser det ut såhär: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2063990&view=c

DisplayPort och USB-hubb är inte det viktigaste för mig. Så där får Dell ingen + av mig.

Dell är 1" större, bättre bildförhållande (bättre för min del), bättre färgåtergivning..

LG har bättre dynamisk kontrast, bättre respons-tid (inte så viktigt för mig) och bättre färgdjup, dessutom drar den mindre ström.

Dock är allt det där siffror, jag har inte sett någon av de i verkligheten så att säga.
Ska jag betala 550kr extra och ta Dell? Tack på förhand.

Dynamisk kontrast är marknadsförings-jibberish som ger tillverkarna fina siffror som konsumenterna tror på, utan att det egentligen ens går att märka någon skillnad.

Dellen har också en bättre fot, som går att höja/sänka 10-15cm, samt rotera 90 grader för att köra skärmen horisontellt

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Var inte löjligt, det är 0,2 öre per pixel.

Ja, det låter som ett dunderpris om man har användning för de extra pixlarna. Din poäng?

Permalänk
Skrivet av samforshort:

Ja, det låter som ett dunderpris om man har användning för de extra pixlarna. Din poäng?

Jag kan tänka mig väldigt många bra användningar för 500 kr. Tex att slippa vara begränsad till 1080 pixlar på höjden, vilket man blir, om man tänker använda datorn till något annat än dåligt portade konsolspel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jag kan tänka mig väldigt många bra användningar för 500 kr. Tex att slippa vara begränsad till 1080 pixlar på höjden, vilket man blir, om man tänker använda datorn till något annat än dåligt portade konsolspel.

Trevligt för dig.