Permalänk
Medlem

LG IPS236V vs IPS235V

Hejsan

Har kollat lite på skärmar eftersom jag behöver en ny. Dessa modellerna från LG har lockat mest. Var ganska säker på att jag skulle beställa IPS236V men fick samma dag reda på att min kompis idag köpt IPS235V som tydligen är nyare och smått dyrare.

Är skillnaderna stora på dessa modeller? Och finns det kanske andra monitorer i samma prisklass (max 2000kr) som faktiskt är bättre?

Skall användas mest åt spel, film och surfning.

Minsta lilla åsikt uppskattas!

MVH
Big

Permalänk
Medlem

Alltså, det kan inte vara såååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå svårt att kolla recensioner på någon av de stora sidorna.

www.digitalversus.com har recenserat 22-tummaren av de där skärmarna, kolla in dom.

Permalänk
Medlem

Tack för din lilla åsikt.

Har redan varit där och läst recensionerna innan du kommenterat, men nu frågade jag inte om recensioner specifikt. Utan jag frågade om era åsikter här på sweclockers och om jag kanske missat någon bättre skärm för det priset.

Permalänk
Avstängd

Kolla in u2312HM. Extremt låg input lag och bättre fot.

Permalänk
Medlem

Tack för inlägget kol.
Haha, det gör saken ännu svårare..

Btw, jag menade inte att ditt inlägg var av litet värde Dreas89, det var bara vad jag skrivit i första posten.

Permalänk
Avstängd

Ska sägas att u2312hm saknar hdmi. Så behöver du det så köp någon annan. Däremot skulle jag inte rekommendera 236v med tanke på alla problem med ljusblödning den haft och dessutom är den medioker i övrigt.

Permalänk
Medlem

Sitter och velar mellan 3 alternativ just nu.
LG IPS235V, DELL U2312HM och den mindre varianten av LG:n som kanske får bäst plats på mitt lilla datorbord.

Du säger att U2312HM saknar hdmi, funkar inte DVI lika bra förutom att det inte sänder ljudsignaler? Men det finns ju inga högtalare på LG:n, är alltså hdmi uttaget på den onödig? Varför har de då gjort så?

Vilken kontakt i respektive modell tar emot bäst kvalitetsbildsignaler?

Permalänk
Avstängd

HDMi är bra att ha om du ska ansluta en spelkonsol. Om du bara ska ha den som datorskärm går det lika bra med DVI.

Permalänk
Medlem

Var på diverse elektronikaffärer idag för att kolla på skärmar IRL innan jag beställer.

Säljaren på MediaMarkt sade att IPS-skärmar var i princip endast för bildredigering för professionella fotografer och att en HD-film ser bättre ut på en 120hz TN-skärm.

Är han ute och cyklar för att han vill sälja? (De hade inga IPS-skärmar, förmodligen därför)
Eller har han rätt i det han säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBomba:

Var på diverse elektronikaffärer idag för att kolla på skärmar IRL innan jag beställer.

Säljaren på MediaMarkt sade att IPS-skärmar var i princip endast för bildredigering för professionella fotografer och att en HD-film ser bättre ut på en 120hz TN-skärm.

Är han ute och cyklar för att han vill sälja? (De hade inga IPS-skärmar, förmodligen därför)
Eller har han rätt i det han säger?

Säljaren kanske tänker på flytet, det är de enda som är bättre med en 120hzare.

IPS endast för professionella fotografer? LOOOOOOOOL!

Han har fel, det är få 120hzare där ute som kan tävla med IPS-skärmar överlag vad gäller färger och liknande. Samsungs nya ihop med Asus gamla 23a kanske har en liten suck.

Permalänk
Medlem

Haha, ok. Då var det förmodligen så att han ville få något sålt

Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BigBomba:

Haha, ok. Då var det förmodligen så att han ville få något sålt

Tack för hjälpen!

Garanterat. De vill få dig att köpa de produkter som de har hög marginal på.

Kan bara hålla med Dreas då försäljaren har fel.

Permalänk
Medlem

Stort tack till er bägge för hjälpen!

Efter lång tänketid så blev det ändå IPS235V. Men priset spelade roll där faktiskt, ca 170 euro inklusive frakt från Tyskland. Hoppas att den är hel och frisk när den kommer fram.

Återigen, tack! Och gott nytt år!

Permalänk
Avstängd

Härligt! Hoppas du blir nöjd med skärmen!

Permalänk

Jag jobbar med att designa webbplatser och ska ha en skärm hemma ifall jag behöver jobba hemifrån. Så jag har samma beslutångest.

Hur har det gått? Är du nöjd?

Permalänk
Medlem

Ärligt? Jag vet inte...

Skärmen är SUPER, mycket nöjd med allt. Men, ett stort MEN.....

Backlightbleedingen är jag mycket missnöjd med.. Jag ser ingen orsak till att köpa en ny fin skärm och att den ska se rent ut sagt, skadad ut. Backlight bleeding på höger sida av min skärm. Jobbar du med svarta/mörka bakgrunde på webbplatserna så ska du inte ha den tycker jag.

Permalänk

Tack för svaret! Nej det brukar inte bli så många mörka bakgrunder på webbplatserna, dom vill oftast ha ljust och fräscht

Så jag beställde en precis. Stör jag mig allt för mycket så får jag kanske reklamera.

Åter tack!

Permalänk
Medlem

Det var så lite så, hoppas du blir nöjd!