2600K vattenkyld, normal load temp vid 1,45V ??

Permalänk
Avstängd

2600K vattenkyld, normal load temp vid 1,45V ??

Hejsan! Håller på att föra lite data på olika temp vid olika V-core..

Vad har ni för temp vid 4,9GHz samt 1,45V ?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk

Maxtemp jag kommer upp i med prime95 är 53-61C, skiljer såpass mellan kärnorna. Detta är vad cpuid hwmonitor visar, asus AI suite visar samtidigt 50C... Vilket som ligger närmast sanningen kan man fundera på :p.

1,49V och 4,9GHz kör jag.

Permalänk
Avstängd

Okej.. Då har du bara ökat Multiplier till 49 och satt vcore på 1,49 ?

Vad kör du för kylning ?

i 4,9GHz samt 1,5Vcore så får jag en max temp på +76C :s

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Okej.. Då har du bara ökat Multiplier till 49 och satt vcore på 1,49 ?

Vad kör du för kylning ?

i 4,9GHz samt 1,5Vcore så får jag en max temp på +76C :s

Mjo jag kör 49x multi, vcore är satt på 1,49V också enligt ai suite.
Tempen har gått upp några C på den här stunden. Vattnet har säkert blivit lite varmare och prime95 kör andra tester som utvecklar mer värme.
Ai suite var uppe i 55C som mest när jag kollade. Inte alls omöjligt det finns nått annat program som får ut ännu mer värme heller.

Jag har ett gammalt watercool heatkiller 3-block på cpun, laing d5 pump, två st radiatorer (pa120.3 och en watercool mo-ra3 som står i hörnet här) och lite annat krafs. Vattenkyler ett par grafikkort också. Eftersom en stor radiator står utanför burken blir nog inte mitt vatten så speciellt varmt, har man en snyggare mer portabel dator blir det säkert lite hetare.

76C låter nästan lite väl svettigt även om jag tycker man ska ta siffrorna med en nypa salt. Vilket program använder du för att kolla tempen och vad har du för grejer i burken?

Permalänk
Avstängd

Okej..

Jag kör med 3 x 120mm radd i toppen av mitt corsair 800d, vp655 pump samt laing pump cover på max hastighet, ek supreme hf block, 19mm slang.. 6st delta 3000rpm fläktar..

Mitt största problem är att sensorerna vcore-1 samt vcore-2 blir alldeles för varma, men är ju inte konstigt när jag inte har någon som helst kylning mot moderkortets kylflänsar för dessa!

Funderar på att sätta in en 200mm fläkt eller större i en chassi sida utan fönster för att få in mer luft i chassit.

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

På tok hög spänning får "låga" 4.9..
Prova 4.8 på 1.4v ist

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag kör en 2500k i 4,73 ghz och ligger på 1,36 volt, tycker också att 1,45 låter lite högt...

Permalänk
Skrivet av XrOo:

På tok hög spänning får "låga" 4.9..
Prova 4.8 på 1.4v ist

Inte alla cpuer som klockar bra tyvärr :(.

Sen vad som är farligt/ofarligt när det kommer till vcore är iaf aldrig jag orolig, speciellt inte med vattenkylning då det inte blir så varmt oavsett. Jag brukar kolla vilken vcore som ger absolut högst klockrfrekvens.. sen kör jag det 24/7. I det här fallet har jag backat lite för cpun klarar inte 5GHz helt stabilt oavsett.

Så har jag gjort länge nu och har aldrig haft en cpu som gått sönder eller ens klockat sämre med tiden. Den dagen den sorgen antar jag.

Permalänk
Medlem

Jo tyvärr
Dock är det ju skillnad på temp och spänning
Man bör inte ref skada av spänning med temp.
Isf är 1.72 volts spänning ofarligt sålänge jag håller cpun sval.
Och det går ju inte ihop.
Inte med SB iafm Din CPU har redan socket burn med 99% chans också tyvärr

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Jo tyvärr
Dock är det ju skillnad på temp och spänning
Man bör inte ref skada av spänning med temp.
Isf är 1.72 volts spänning ofarligt sålänge jag håller cpun sval.
Och det går ju inte ihop.
Inte med SB iafm Din CPU har redan socket burn med 99% chans också tyvärr

Det må vara hänt att socketen kan skadas med de här cpuerna. Men va fan går ju inte att klocka ner ju.. det är nästan hädelse :p.

Permalänk
Medlem

Hmm tror jag filmat hur socket burn ser ut.
Http://youtube.com/tommysiphone

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Lekt ett tag nu å ligger på 4,9GHz i 1,37V 12h prime stabilt. Så 1,45 va lite högt ja

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Hmm tror jag filmat hur socket burn ser ut.
Http://youtube.com/tommysiphone

Fint du hade lappat cpun där :). Ska riva isär härket i helgen om jag hinner och göra detsamma.. ser om det bränt i sockeln också :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboBird:

Fint du hade lappat cpun där :). Ska riva isär härket i helgen om jag hinner och göra detsamma.. ser om det bränt i sockeln också :).

Danke tog ju dess kära tid med 4000 papp
Men gick från 5.82 till 5.9ghz iom lappningen.
Samt 5.0@1.304v innan 1.382.

Riktig guld cpu var det utan tvekan

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Danke tog ju dess kära tid med 4000 papp
Men gick från 5.82 till 5.9ghz iom lappningen.
Samt 5.0@1.304v innan 1.382.

Riktig guld cpu var det utan tvekan

Personligen skulle jag vara mer intresserad av en som går långt på 1,35V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Danke tog ju dess kära tid med 4000 papp
Men gick från 5.82 till 5.9ghz iom lappningen.
Samt 5.0@1.304v innan 1.382.

Riktig guld cpu var det utan tvekan

Å hur länge går den stabilt då ? På dina filmer ser man inte ens att du bootat upp windows.. Är la roligare med en stabil burk i så hög klock som möjligt

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Å hur länge går den stabilt då ? På dina filmer ser man inte ens att du bootat upp windows.. Är la roligare med en stabil burk i så hög klock som möjligt

Ursäkta, men vad menas med att man lappar cpun?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Å hur länge går den stabilt då ? På dina filmer ser man inte ens att du bootat upp windows.. Är la roligare med en stabil burk i så hög klock som möjligt

Hmm tror det finns en boot faktiskt. Sen tog det stopp för H70in. Moddat självfallet
12h prime95 på 5.0@1.302-1.304. Redan vid 5.1 så käkade den betydligt mer spänning.

Edit: http://m.youtube.com/#/profile?user=tommysiphone&v=-tK5iyPYBc...

edit2: cpun är självfallet såld
59x chip finns ju "många" av. Köparen förblir anonym ofc.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Ni måste fått riktigt dåliga chip. Min pallar 5,3ghz vid 1,42 volt.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Ni måste fått riktigt dåliga chip. Min pallar 5,3ghz vid 1,42 volt.

Mmm jo. B-LOT? Cpu-z på det tack

edit: kör du 53x utan pll overvoltage så får du 5000:-:för cpun

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Mmm jo. B-LOT? Cpu-z på det tack

edit: kör du 53x utan pll overvoltage så får du 5000:-:för cpun

Tyvvär körde jag detta med mitt ASUS Sabrethooth p67 MB, kan försöka få upp den dit men tror att mitt nuvarande mobo kommer vdroppa förmkt
Menmen, det borde gå

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Tyvvär körde jag detta med mitt ASUS Sabrethooth p67 MB, kan försöka få upp den dit men tror att mitt nuvarande mobo kommer vdroppa förmkt
Menmen, det borde gå

Har du för mobo nu?
edit: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1789416
Asrock är fina grejer det

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Har du för mobo nu?
edit: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1789416
Asrock är fina grejer det

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Z68M-ITX/HT
Edit: Visst är det fina grejer, men det finns inte mycket strömförsörjning för att driva en 2600k i 5,3ghz (1,42v) på ett mitx kort..

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekbloms:

Tyvvär körde jag detta med mitt ASUS Sabrethooth p67 MB, kan försöka få upp den dit men tror att mitt nuvarande mobo kommer vdroppa förmkt
Menmen, det borde gå

Avslöjad! Du skryter om hur din cpu gör 5.3ghz (även i sign) men det visade sig inte vara sanningen eller hur?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Det hänger lite på antal faser. Finns "monster" moderkort med bara 8 faser. Vilket man kan skratta över. Asrock har 18(!) st på extreme6 brädan

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Avslöjad! Du skryter om hur din cpu gör 5.3ghz (även i sign) men det visade sig inte vara sanningen eller hur?

Nja, inte riktigt, den har gjort 5,3ghz. Dock var det ju med mitt gamla nätagg (kolla i mina annonser, tror den finns kvar där).
Sen minns jag inte exakt om det var 1,42 eller 1,45 volt. Men jag har varit uppe på 5,3 ghz kört prime 95, det fungerade utmärkt på 3 av 4 kärnor då jag har en "halvdefekt" kärna som envisas med att inte gå över 4.8ghz (den "roundar" fel) dock fungerade dom andra felfritt.

/Albin

Edit: Fixade min urgamla sign nu också!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Danke tog ju dess kära tid med 4000 papp
Men gick från 5.82 till 5.9ghz iom lappningen.
Samt 5.0@1.304v innan 1.382.

Riktig guld cpu var det utan tvekan

Hur fungerar det, är inte anledningen till att man lappar processorn att få en bättre kontakt med kylaren, som i så fall leder bort värmen effektivare?
Borde det inte vara så att man kan höja volten mer för att kunna uppnå högre frekvens, men ändå hålla ner temperaturen?

Har jag missat något så förklara gärna

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

min 2600k gör 4.6ghz på 1.265vcore med h80 kylare och då når cpun 67 grader har en asrock p67 extreme6 bräda har dock inte höjt mer vill inte mata på med mer vcore än och körde den stabilt i 2 timmar i intel burnin test. Min andra anledning till att ja inte vill höja den mer är att ja har 6st sata diskar kopplade till den och 6st usb diskar.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Hur fungerar det, är inte anledningen till att man lappar processorn att få en bättre kontakt med kylaren, som i så fall leder bort värmen effektivare?
Borde det inte vara så att man kan höja volten mer för att kunna uppnå högre frekvens, men ändå hålla ner temperaturen?

Har jag missat något så förklara gärna

Precis som du skriver
vi lappade dock först med industrimaskin för att ta bort gods.
Sedan slutligen för hand med 4000 skiva. Det är en rund mjuk kudde i princip.
Så detta gjorde stor skillnad på temps. samt förmågan att överklocka med bara vatten.

Visa signatur

Star Citizen ❤