Påverkas processorn av skärm upplösning?

Permalänk
Medlem

Påverkas processorn av skärm upplösning?

Snabb fråga; hur mycket påverkas processor/ram av en högre upplösning? Ska nämligen köpa en laptop och det står mellan två stycken (med samma processor) och den ena har 1366x768 och den andra 1920x1080 och jag vill ha maximal kraft ur processorn.

Permalänk

Utan att veta helt säkert tror jag att det inte kommer att göra skillnad alls. Grafikkortet borde hantera själva bildvisningen och även om processorn "ritar" bilden körs de flesta program på samma sätt oavsett skärmstorlek, dvs. ritar samma bild bara att man får scrolla runt mer om man har lägre upplösning.

Det som kan tänkas påverka är att du t.ex. väljer en bakgrundsbild med högre upplösning eller spelar större videofiler etc. för att utnyttja skärmen till max, men det är ju val som ej påverkas direkt av skärmen.

Permalänk
Medlem

vid hög upplösning så krävs det mer av grafikkortet, vid låg upplösning så krävs det mer av processorn. Men utifrån mina kunskaper så kommer inte processorn dras ned eller upp av upplösningen. Dock kan spel gå långsammare pga en högre upplösning körs. Men sattsa på den med hög upplösning, för du kan ju alltid dra ned den om du känner för det (och wallpapers är mer frekventa i 1080p än 786p)

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av excepto:

vid hög upplösning så krävs det mer av grafikkortet, vid låg upplösning så krävs det mer av processorn.

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LAMeduck:

Tack för svaren!

Hur menar du?

Kör den med lägre upplösning, kommer det nya spel kan det vara svårt att spela med höga inställningar och 1080p, dessutom verkar det som om du prioriterar prestanda högt! Men länka båda två

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Skrivet av LAMeduck:

Snabb fråga; hur mycket påverkas processor/ram av en högre upplösning? Ska nämligen köpa en laptop och det står mellan två stycken (med samma processor) och den ena har 1366x768 och den andra 1920x1080 och jag vill ha maximal kraft ur processorn.

Är det samma pris och samma komponenter i övrigt så kör på den högupplösta, den har ju möjlighet till att även visa i 1366x768 om du ställer in det och då blir de identiska. 1920x1080 är ju så att säga bara "maximal".