Bästa IPS-skärmen för vanliga konsumenter

Permalänk
Avstängd

Bästa IPS-skärmen för vanliga konsumenter

Hej. Jag har inte någon vidare koll på skärmmarknaden.

Jag vet att man får en Dell UltraSharp 24" jättebilligt nuförtiden men den har ju samma antireflexbehandling som förr så vitt jag kan förstå så den går bort.

Jag minns inte om det var en Samsung som skulle ha någon mildare och går på ca 6000 kr men den verkar ju inte toppen heller? Ingen av dem är väl wide-gamut, men det är väl Dells 27".

Men vilka IPS-skärmar finns det som är glossy eller har en mildare antireflexbehandling men inte kostar en förmögenhet?

Annars är det fritt fram att tipsa om PVA/s-PVA-skärmar som har _GRYM_ bildkvalite och av någon anledning anses vara ett bättre val än en IPS-skärm om ni isf kan peka ut en duglig TN-display för spel med. Alla s-PVA har väl hög inputlag? Kanske finns fler glossypvas?

Plus om färgerna är skapliga redan från början och wide-gamut är inget problem.

Tack på förhand. Och ni kan kanske skippa tips om ni inte är särskilt insatta, isf kanske jag själv kan komma på något ungefär lika bra. Jag vill helst ha svar från någon som _vet_.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

Ptja, nu vet jag inte hur pass illa AG-coatingen va på dell-skärmen du såg, men jag tycker inte det är farligt på min u2311h i alla fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av aliquis79:

Hej. Jag har inte någon vidare koll på skärmmarknaden.

Jag vet att man får en Dell UltraSharp 24" jättebilligt nuförtiden men den har ju samma antireflexbehandling som förr så vitt jag kan förstå så den går bort.

Jag minns inte om det var en Samsung som skulle ha någon mildare och går på ca 6000 kr men den verkar ju inte toppen heller? Ingen av dem är väl wide-gamut, men det är väl Dells 27".

Men vilka IPS-skärmar finns det som är glossy eller har en mildare antireflexbehandling men inte kostar en förmögenhet?

Annars är det fritt fram att tipsa om PVA/s-PVA-skärmar som har _GRYM_ bildkvalite och av någon anledning anses vara ett bättre val än en IPS-skärm om ni isf kan peka ut en duglig TN-display för spel med. Alla s-PVA har väl hög inputlag? Kanske finns fler glossypvas?

Plus om färgerna är skapliga redan från början och wide-gamut är inget problem.

Tack på förhand. Och ni kan kanske skippa tips om ni inte är särskilt insatta, isf kanske jag själv kan komma på något ungefär lika bra. Jag vill helst ha svar från någon som _vet_.

Det är väl Hazro skärmarna som måste beställas från UK som folk pratar om när det gäller detta. De har en glasruta utan någon som helst behandling.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Eizo FS2332 (och EV2335) ska ha mindre AG än andra IPS skärmar. Det ryktas till och med att det inte alls är en IPS-panel i FS2332 utan en PLS-panel ifrån Samsung (samma teknik, annat namn) och dessa har definitivt mindre AG än LGs IPS.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1038161097&postcount=32

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Ptja, nu vet jag inte hur pass illa AG-coatingen va på dell-skärmen du såg, men jag tycker inte det är farligt på min u2311h i alla fall.

Den jag hade var WFP2007 eller vad den hette. Verkar som det skall vara motsvarande på de nutida så jag har inte testat någon annan.

Önskar jag tog 20" necen medan den fanns / istället på den tiden.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk

Jag själv köpte skärm nyligen och jag valde bort Dell just pga anti-glaren. Det blev en Eizo Foris FS2331 med PVA-panel, skärmytan är fortfarande matt, men inte överdrivet, precis lagom imo. Uppföjaren FS2332 har IPS-panel och som jag fattat det så är allt yttre detsamma så den kanske kan vara nåt ifall det är IPS du föredrar.

Edit: Kanske ska tillägga att jag faktiskt inte sett Dellen irl men såg en LG IPS i butik och vad jag läst på forum har jag fattat det som att de är ganska lika i sin AG.