Radeon HD 7970 överklockas till 1,7 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

vad kommer 4an ifrån?

GDDR5 skickar data 4 ggr per klockcykel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Grymma grejer från AMD.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Skrivet av Rigan:

Vart fick du 6gb ifrån?

Edit: Såg att detta blev alltför drygt.

3GB minne har kortet.
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Ta inte fel på frekvens och antal ettor och nollor är du snäll. Jag blir mörkrädd.

Yes på Swec-artikeln står det 3 gb, tänkte inte på det men i artikeln(länken fanns i posten jag citerade) så snackar Techpowerup om 6 gb. Men de kanske snackar om ett annat kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Yes på Swec-artikeln står det 3 gb, tänkte inte på det men i artikeln(länken fanns i posten jag citerade) så snackar Techpowerup om 6 gb. Men de kanske snackar om ett annat kort?

Ja de pratar om en annan variant av kortet. Sapphire har en specialmodell som de kallar för FLEX, gjord enbart för de som vill koppla ihop max antal skärmar på ett kort (för närvarande 6 skärmar) och då är extremt mycket minne att föredra. Detta FLEX kort ska ha 6gb GDDR5 minne (enligt ryktet) men alla andra vad vi vet hitills kommer att ha 3gb.

Permalänk
Avstängd

Häftigt men de är ju meninglöst egentligen att veta.

Hur mycket kan man egentligen klocka den med standard kylarna? De flesta idag köper ju till en kylare till som processor för 400-600kr för att kunna skruva upp prestandan ca 20-30% men samma marknad finns inte riktigt på GPUer då kylarna som medföljer oftast är de bästa som finns att få tag på och folk vill inte spendera onödigt med cash.

Kan tänka mig med en ordentlig kylpasta för kanske 50-100kr så kan man kanske skruva ner tempen 2-10grader? och kanske klocka kortet 30-40% utan några problem?

Permalänk
Skrivet av beatles-3122:

Vi satt hemma hos dig hela dan och spelade BF3 med våra nya 7970, vattentätt.

Excellent.
Värdetransport: Se upp!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

Ååå nu blev det jobbigt, jag som inte tänkte uppdatera min rigg detta år :/

Årets andra dag och din plan skiter sig.

Permalänk
Medlem

Rätt grov överklockning för ett grafikkkort(!)
Undrar vad man kan skrämma upp dom i med vanliga dödliga produkter, ska bli kul o se sen vid release.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Granter:

Häftigt men de är ju meninglöst egentligen att veta.

Hur mycket kan man egentligen klocka den med standard kylarna? De flesta idag köper ju till en kylare till som processor för 400-600kr för att kunna skruva upp prestandan ca 20-30% men samma marknad finns inte riktigt på GPUer då kylarna som medföljer oftast är de bästa som finns att få tag på och folk vill inte spendera onödigt med cash.

Kan tänka mig med en ordentlig kylpasta för kanske 50-100kr så kan man kanske skruva ner tempen 2-10grader? och kanske klocka kortet 30-40% utan några problem?

Eller så klockar man röven av dyrare komponenter än så? Det går faktiskt att klämma ur riktigt mycket prestanda ur komponenter idag.

Kylpasta gör väldigt lite skillnad dock, och kortet klockar redan 30%, enligt VR-zone, men visst, de kan ju fått ett bra kort som gör 1267MHz och håller 66c på full load. ;D

http://vr-zone.com/articles/amd-radeon-hd-7970-voltage-mod--1...

Det är bra skit.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Eller så klockar man röven av dyrare komponenter än så? Det går faktiskt att klämma ur riktigt mycket prestanda ur komponenter idag.

Kylpasta gör väldigt lite skillnad dock, och kortet klockar redan 30%, enligt VR-zone, men visst, de kan ju fått ett bra kort som gör 1267MHz och håller 66c på full load. ;D

http://vr-zone.com/articles/amd-radeon-hd-7970-voltage-mod--1...

Det är bra skit.

Skrivet av RHWarrior:

Rätt grov överklockning för ett grafikkkort(!)
Undrar vad man kan skrämma upp dom i med vanliga dödliga produkter, ska bli kul o se sen vid release.

dom e ju riktigt grymma,
nissarna som klockade 7970 till 1.7 ghz har testat o köra quad fire

Ser ut som det blev ett rekord!

http://www.guru3d.com/news/amd-hd7970-quadfire-scores-32728-p...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?278155-Qua...