Allmäna nybörjarfrågor kring överklockningsbalans.

Permalänk
Medlem

Allmäna nybörjarfrågor kring överklockningsbalans.

Hej igen!

Sitter här och klockar min processor alldeles fanatiskt men jag vill samtidigt hålla temperaturerna i schack, min första tanke när jag såg Core Package springa iväg mot 76+ grader C var att stänga av alla element och öppna fönster fort som fan, vilket nu är gjort då min rumstemp låg uppåt 30grader antagligen.
För tillfället är processorn 65-70 grader varm men jag behöver säkerhetsställa att allt ser okej ut. Har följande mombo: z68 xp ud4 (gigabyte) och har lite funderingar kring vilken verkan Load line Calibration har på tempsen samt stablilitet. Jag har hört att om man stänger av Load line Calibration får man "vdroop(?)" vilket kan orsaka instabilitet, därför behöver jag lite rådgivning kring hur jag skall "tuna" allt för att få så bra prestanda som möjligt och inte skada komponenterna, jag siktar mot 4,5 ghz.
Jag har ställt in att Core Voltage skall ligga på 1,25 volt i bios samt load line calibration på level 6, dock får jag ut 1.296 V enligt CPU-Z, kan någon förklara hur jag eventuellt skall gå till väga för att dra ner på spänningen men få det så stabilt som möjligt?
Tacksam för svar!

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Kan man stänga av load line calibration utan att oroa sig för instabilitet? Vill tillägga att temperaturtesterna har gjorts med prime95

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

LLC ska vara av, då får du stabil volt till processorn.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

LLC ska vara av, då får du stabil volt till processorn.

testa nyss, fick bsod direkt då jag slog på prime 95 med 1,25v utan LLC... :/

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

testa nyss, fick bsod direkt då jag slog på prime 95 med 1,25v utan LLC... :/

Är för att volten är fast och inte stiger.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v