Cpu kylare som får plats över Vengeance minnen! :)

Permalänk

Cpu kylare som får plats över Vengeance minnen! :)

hejsan! idag sitter jag på 8gb corsair vengenace (dom höga) och jag ska beställa ett par till så jag får 16gb. Sen hade det vart fint med en ny proccesor kylare som får plats över dom, kan ni rekomendera någonting? jag har tänkt att överklocka till kanske 4Ghz och budget för minnen och proccesor kylare är ungefär 750kr! Tack i förväg!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

H80

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Montera av kylflänsarna från minnena, dom har ingen praktisk betydelse utan sitter där endast för utseendets skull

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milla_66:

Montera av kylflänsarna från minnena, dom har ingen praktisk betydelse utan sitter där endast för utseendets skull

Montera? Du menar såga?
Ingen nytta? Du menar förstås förutom som heatsink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Montera? Du menar såga?
Ingen nytta? Du menar förstås förutom som heatsink.

Såg behöver man inte, och minnena blir inte så varma så att dom behöver några kylflänsar alls...

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Såg behöver man inte, och minnena blir inte så varma så att dom behöver några kylflänsar alls...

Hur får man av dom? behöver fortfarande råd av en cpu kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

Heatsinken sitter fast på modulerna med clips i kortändarna och lite klet på minneskretsarna...

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Heatsinken sitter fast på modulerna med clips i kortändarna och lite klet på minneskretsarna...

Okej, så det borde bara vara att bända bort dom? Vet faktiskt inte om jag vill det kan du rekonendera någon kylare som passar bra ändå?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk

Tja,

jag har likadana minnen, och fick precis under de på denna modell http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14
har ett Asus Sabertooth moderkort.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Okej, så det borde bara vara att bända bort dom? Vet faktiskt inte om jag vill det kan du rekonendera någon kylare som passar bra ändå?

Som ejziponken sa, en H80 eller vilken annan sluten vattenkylare som helst fungerar ju bra även om minneskylarna är 10cm höga.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829

Mycket bra kylare för det priset. Sålänge du inte ska monsteröverklocka så funkar denna finfint!

Permalänk
Medlem

Jag har en Archon-kylare och den tar inte i dessa minnen. Däremot så kan det vara lite precisionsjobb vid montering av ena fläkten men kan man bygga en dator så fixar man det också.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

sticker in här med en liten fråga. Går det att kombinera 2st vengeance minnen (2x4gb) med två andra lägre minnen för att få 16gb? I sådana fall funkar ju noctua NH D14 eftersom den endast kommer över första minnet. Om man har de två höga på spot 2 samt 4 ifrån cpun räknat så får man ju plats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Jag köpte precis en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829

Mycket bra kylare för det priset. Sålänge du inte ska monsteröverklocka så funkar denna finfint!

Gränsfall att den täcker första minnesplatsen dock, såvitt jag minns. Kan gå...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

HR-02 Macho är ju stor och fin, men täcker inte över minnesplatserna.

Phanteks borde funka av de stora dubbeltornkylarna, förutsatt att du höjer upp fläkten så den inte sitter i mitten av kylaren, men då krävs det att du har ett tillräckligt brett chassi. Kan vara precis att det går. Se bild på mina Vengeance LP som jämförelse:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Bumpar denna tråd. Jag har samma konfig (Sabretooth Z77+ Noctua c12p + 4x Vengeance minnen) att montera ihop under dagarna. Innan jag returnerar mina minnena så vore det tacksamt om någon kunde bekräfta att ovanstående kombination fungerar ?

I värsta fall så får jag ta bort kylflänsarna från ett par stycken och montera dessa istället
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324042
Vad tror ni om det ?

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vengeance:

Bumpar denna tråd. Jag har samma konfig (Sabretooth Z77+ Noctua c12p + 4x Vengeance minnen) att montera ihop under dagarna. Innan jag returnerar mina minnena så vore det tacksamt om någon kunde bekräfta att ovanstående kombination fungerar ?

Kombinationen de minnena och den kylaren verkade ju funka för DjLasseman ovan, så hopp finns ju.

Enligt Noctua själva, så finns det 44mm glipa under kylaren:
http://www.noctua.at/main.php?show=faqs&step=2&products_id=35...
Så du får väl kolla hur höga Vengeancekylarna är?
(sannolikt kommer ju även CPU-kylaren upp högre, då den monteras på CPU:n som redan sitter en bit upp också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag hade 2st Vengeance-minnen och uppgraderade igår till en Corsair H80 för att få plats med två minnen till (16Gb totalt).
Hade tidigare en CoolerMaster-kylare som tog i så jag bara kunde ha minnena i plats 2 och 4.

Det blev kanon.

Permalänk
Skrivet av theern:

sticker in här med en liten fråga. Går det att kombinera 2st vengeance minnen (2x4gb) med två andra lägre minnen för att få 16gb? I sådana fall funkar ju noctua NH D14 eftersom den endast kommer över första minnet. Om man har de två höga på spot 2 samt 4 ifrån cpun räknat så får man ju plats!

Det går men det är inte att rekomendera då det är olika frekvenser.
Det ska vara lika dana minnen helst från samma företag också.
Och självklart samma utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theern:

sticker in här med en liten fråga. Går det att kombinera 2st vengeance minnen (2x4gb) med två andra lägre minnen för att få 16gb? I sådana fall funkar ju noctua NH D14 eftersom den endast kommer över första minnet. Om man har de två höga på spot 2 samt 4 ifrån cpun räknat så får man ju plats!

Corsair Vengeance finns ju med lågprofilkylare. Förhoppningsvis är minneskretsarna desamma, och då ska det ju funka utan problem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

H80 så slipper du modda minnena. Då behåller du ju även garantin på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Tja,

jag har likadana minnen, och fick precis under de på denna modell http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14
har ett Asus Sabertooth moderkort.

Jag har också en sån och minnena har precis rum under.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321577/scythe-yasya
Denna kan du ha bredvid 2 st minnen. Det blir tight men det går på ett sabertooth p67 iaf annars kan du rikta upp den och då går det utan probs

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning är antagligen det bästa alternativet, men kanske lite dyrare. Satsar du på en antec kuhler 620 så klarar du nästan budget. Du skulle köpt Low Profile minnena

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX