Koppleriproblem LG47LW550W + NAD T743 + inköp av Blu-Ray spelare

Permalänk
Medlem

Koppleriproblem LG47LW550W + NAD T743 + inköp av Blu-Ray spelare

Hej,

Grabben har lite koppleriproblem och frågade mig men jag är väldigt kass på sånthär så jag lirar med förtroende frågan vidare till er experter

Enheter det gäller är:

TV LG47LW550W: Kontakter 3 eller 4 HDMI + optisk + div andra (TV sändningar via ComHem)
Förstärkare NAD T743 = ca 5 år gammal och saknar HDMI men har optisk in + Component in/ut
Blu-Ray m 3D Ännu inte inköpt men blir troligtvis en PlayStation3 Slim (om inte forumet här kommer med bättre förslag)

Min fråga är nu, kan han köra HDMI från den tänkta PS3:an till TV:n och optisk från TV:n till förstärkaren för ljudet?
Är det en bra lösning eller finns det bättre? Kan det bli någon fördröjning mellan bild och ljud på detta sätt?

Permalänk
Medlem

Det kan bli fördröjningar, och det kan vara svårt att få ut surroundljud den vägen... (beroende på vad TV:n klarar av)

Så länge spelaren stödjer det, så kan det nog vara bättre att skicka ut optisk från spelaren direkt till förstärkaren istället. (och HDMI från spelaren till TV:n förstås)

Du får testa båda lösningarna helt enkelt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

så vitt jag vet, är koppleri en helt annan verksamhet, som jag inte tror att din son håller på med kopplings problem mayby.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Du kan i ps3 ställa in att ljudet kommer ut ur optiska, fast du har hdmi inkopplat. Faktum är att du kan ställa in så den skickar ut ljud genom båda två om ni så vill.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Som svar på din fråga; ja.
Det går utmärkt att ta bilden ur HDMI och ljudet ur optiska, har själv det så.
Risk för fördröjningar är närmast obefintlig och det finns inte heller något annat alternativ som inte kostar mer pengar (Ny reciever/förstärkare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Som svar på din fråga; ja.
Det går utmärkt att ta bilden ur HDMI och ljudet ur optiska, har själv det så.
Risk för fördröjningar är närmast obefintlig och det finns inte heller något annat alternativ som inte kostar mer pengar (Ny reciever/förstärkare).

Hmm, jag tror inte du läste trådskaparens fråga ordentligt: Han frågar om det är bäst att ta ljudet från TV:n till förstärkaren.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det kan bli fördröjningar, och det kan vara svårt att få ut surroundljud den vägen... (beroende på vad TV:n klarar av)

Så länge spelaren stödjer det, så kan det nog vara bättre att skicka ut optisk från spelaren direkt till förstärkaren istället. (och HDMI från spelaren till TV:n förstås)

Du får testa båda lösningarna helt enkelt

Tack för snabbt svar och försla gpå ytterligare lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Du kan i ps3 ställa in att ljudet kommer ut ur optiska, fast du har hdmi inkopplat. Faktum är att du kan ställa in så den skickar ut ljud genom båda två om ni så vill.

Tack för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Som svar på din fråga; ja.
Det går utmärkt att ta bilden ur HDMI och ljudet ur optiska, har själv det så.
Risk för fördröjningar är närmast obefintlig och det finns inte heller något annat alternativ som inte kostar mer pengar (Ny reciever/förstärkare).

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag tror inte du läste trådskaparens fråga ordentligt: Han frågar om det är bäst att ta ljudet från TV:n till förstärkaren.

Nejnej, jag svarade på: Min fråga är nu, kan han köra HDMI från den tänkta PS3:an till TV:n och optisk från TV:n till förstärkaren för ljudet?

Ursäktar för förvirringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Nejnej, jag svarade på: Min fråga är nu, kan han köra HDMI från den tänkta PS3:an till TV:n och optisk från TV:n till förstärkaren för ljudet?

Ursäktar för förvirringen

Men det visar ju att du fortfarande inte läst frågan rätt... Läs texten du precis citerat så ser du att det står optisk från TV:n till förstärkaren!
Visst är vi överens om att det är en omväg, utan man i första hand (så länge enheten stödjer det) bör köra ut optisk direkt från PS3:an till förstärkaren istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men det visar ju att du fortfarande inte läst frågan rätt... Läs texten du precis citerat så ser du att det står optisk från TV:n till förstärkaren!
Visst är vi överens om att det är en omväg, utan man i första hand (så länge enheten stödjer det) bör köra ut optisk direkt från PS3:an till förstärkaren istället?

Åh gud
Lite blind man är, jaja. Det förklarar snacket om fördröjningar..

Permalänk
Medlem

Tack för ert engageman

Ska ut och köpa lite kablar på lunchen och även titta på någon vanlig Bluray spelare med 3D funktion som alternativ till PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiro:

Hej,

Grabben har lite koppleriproblem ...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koppleri

svårt att acceptera att grabben är pimp?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.