Permalänk
Medlem

Hur vet jag när CPU är flaskhalsen?

Jag spelar en hel del spel och har fina grafikkort men har noll koll på CPU, hur vet jag när min cpu är den som bromsar?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

När den har 100% i processorbelastning vilket du kan kolla i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i MSI Afterburner och Kontrollpanelen när du spelar. Ligger CPU på 100% aktivitet när grafikkorten inte gör det, så är det en flaskhals.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

ahh, så simpelt

Vad blir effekten av för långsam CPU?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Master of Overkill

Kan orsaka lagg

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Generellt sett : Att den inte hinner göra alla beräkningar så fort som man skulle vilja.

I spel : Färre FPS. Kan upplevas lite hackigt. Spel är ju framförallt beroende på grafikkort (hmm) men flaskar processorn så blir det lite av samma fenomen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Bra kan vara att ha två skärmar eller köra i windowed mode så att du kan kolla samtidigt som du spelar då båda aktiviteterna (gpu o cpu) ändras när du tabbar ned.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Går att kolla i Bf3 med
Render.perfoverlayvisible 1

Då ser man rendreringtider för cpu och gpu.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet är att kolla om du tjänar prestanda på att sänka upplösning eller grafikinställningar, då sänker du kraven på grafikkorten och borde därmed tjäna en hel del FPS. Tjänar du inget eller bara lite på att sänka de inställningarna så är det inte grafikkort som begränsar, då är det med största sannolikhet processorn som gör det. Du kan jämföra med en benchmark hur stor skillnaden ska vara mellan olika upplösningar, har du mycket mindre skillnader så är du antagligen processorbegränsad.

Skrivet av Superlight:

När den har 100% i processorbelastning vilket du kan kolla i aktivitetshanteraren.

Stämmer inte alls. Du kan få 100% i processorbelastning ändå beroende på spel. Dessutom kan du ligga på 25% om processorn är flaskhalsen om spelet bara kan utnyttja 25% av trådarna processorn är kapabel till. Alltså kan man luras att tro att processorn inte är flaskhals trots att spelet beöver mer CPU prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Generellt sett : Att den inte hinner göra alla beräkningar så fort som man skulle vilja.

I spel : Färre FPS. Kan upplevas lite hackigt. Spel är ju framförallt beroende på grafikkort (hmm) men flaskar processorn så blir det lite av samma fenomen.

bra sagt där märkte det även innan jag låste upp min processor då hade jag ca 106 fps som average i trackmania och efter jag låste upp fick jag 123 fps (höjde sedan och ändrade lite inställningar så nu går den på 96 fps sist jag kollade ^^)

har ju klockat uppden till 3.4 ghz och det rullar på fint och portal 2 laggar inte när det blir mkt som laddas upp nu heller ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb