Permalänk
Medlem

100Hz CMR vs 100 Hz Motion Plus

Köpte den första jag har länkat (C modellen) för snart en månad sen, det var sista exemplaret. Jag tyckte jag fick ett bra pris för den, så det fick bli den. Men nu har det ju blivit rea på en massa, och har sett den andra (D modellen) för 1,4k mer och då även 46''.
Enda skillnaden jag har hittat är CMD och MP. Har hört att CMD bara är 50Hz, någon som kan klar lägga den hela? Gjorde jag ett bra köp för övrigt?

Samsung UE40C6005 RWXXE
40'' med 100 Hz Motion Plus 4.500:-
Info
http://www.braljudbild.se/produkt-15...005-rwxxe.aspx

eller

SAMSUNG 46" UE-46D5005
46'' med 100Hz Clear Motion Rate för 5.890:-
Info
http://www.expert.se/webapp/wcs/stor...0051_17775_102

Permalänk
Medlem

100hz-funktionen ska vara av!

Så du kan vara nöjd med ditt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

100hz-funktionen ska vara av!

Så du kan vara nöjd med ditt köp.

Vad menar du med ska vara av? : o

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Vad menar du med ska vara av? : o

Avslagen, inaktiverad, ej användas osv.

Det höjer input lag och i de flesta fall ger det en väldigt onaturlig känsla i bilden. Inte för att 50-60hz ger en verklighetstrogen känsla kanske, men 100hz är i 9 fall av 10 en ganska dåligt gjort funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Avslagen, inaktiverad, ej användas osv.

Det höjer input lag och i de flesta fall ger det en väldigt onaturlig känsla i bilden. Inte för att 50-60hz ger en verklighetstrogen känsla kanske, men 100hz är i 9 fall av 10 en ganska dåligt gjort funktion.

Varför är det så viktigt med 100Hz och inte 50hz då, om det ska dvs vara av

Permalänk
Medlem

Har 800hz rate på min 8005 serie samsung. Ser man tecknat så blir det väldigt mjuktvoch fint i rörelser. I filmer känns det som att dom snabbspelar filmen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Varför är det så viktigt med 100Hz och inte 50hz då, om det ska dvs vara av

Vem säger att det är viktigt med 100hz? Mig veterligen finns det inte en enda vettig person som förespråkar 100hzare förutom till mycket specifika tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Har 800hz rate på min 8005 serie samsung. Ser man tecknat så blir det väldigt mjuktvoch fint i rörelser. I filmer känns det som att dom snabbspelar filmen.

Finns inte över 100Hz, din är trimmad tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Har 800hz rate på min 8005 serie samsung. Ser man tecknat så blir det väldigt mjuktvoch fint i rörelser. I filmer känns det som att dom snabbspelar filmen.

Det är ju dock inte "riktiga" 800hz , det enda TV:n gör som har tex 600hz är att rita upp samma bild 10ggr för att få en mjukare bild? att en tv har mer än 50/60hz är väll bara försäljningsknep.

Tror det var så iaf

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

"100hz" inställning på Plasma tar bort flimmer.

men "100hz" på LCD är inte alls samma sak som 100hz på plasma, 100hz low/medium/high på LCD är inge vidare att se film/serier på, känns som att man alltid ser på en dokumentär typ, väldigt obekväm känsla.

Plasma har en liknande funktion men där kallar man det något annat tex Intelligent Frame Creation, där den lägger till bilder som inte finns med i materialet "den gissar" hur nästa bild bör se ut utifrån bilden innan och bilden efter. Får samma effekt som 100hz för ögonen, blir den där konstiga känslan av att du ser inte på film utan på dokumentär.

Jag klarar iallafall inte av att se på film/serier med denna funktion påslagen.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Det är ju dock inte "riktiga" 800hz , det enda TV:n gör som har tex 600hz är att rita upp samma bild 10ggr för att få en mjukare bild? att en tv har mer än 50/60hz är väll bara försäljningsknep.

Tror det var så iaf

Precis.
Tror det är 60Hz i grunden eller något liknande dock.
Den visar dock 3D så kanske är högre Hz? Inte mitt område alls faktiskt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Precis.
Tror det är 60Hz i grunden eller något liknande dock.
Den visar dock 3D så kanske är högre Hz? Inte mitt område alls faktiskt

De flesta bildkällor har bara 50Hz input (i PAL, 60Hz i NTSC), undantaget 3D-källor. Så alla övriga frames räknar TV:n ut själv, och det ger sen skumma känslan av snabbspolning. Det kan även bli lite knas vid snabba övergångar, kan dock inte verifiera det sistnämda, då jag håller mig borta från apparater med mer än 60Hz (undantaget 3D-skärmar).

Edit: Blandade ihop frameraten på PAL och NTSC

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Finns inte över 100Hz, din är trimmad tror jag

Jo i USA har dom 120hz eftersom att deras tvprogram visas i 60 hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

De flesta bildkällor har bara 60Hz input (i PAL, tror det är 50Hz i NTSC), undantaget 3D-källor. Så alla övriga frames räknar TV:n ut själv, och det ger sen skumma känslan av snabbspolning. Det kan även bli lite knas vid snabba övergångar, kan dock inte verifiera det sistnämda, då jag håller mig borta från apparater med mer än 60Hz (undantaget 3D-skärmar).

Hur fungerar det då med t.ex 120hz 3d skärmar till datorer? Man skulle i princip kunna nyttja exempelvis nvidia 3d på en 60hz 3d skärm?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Hur fungerar det då med t.ex 120hz 3d skärmar till datorer? Man skulle i princip kunna nyttja exempelvis nvidia 3d på en 60hz 3d skärm?

Finns inga 60Hz 3d-skärmar såvitt jag vet?

Det som krävs för 3D anslutningsmässigt är HDMI 1.4 eller Dual-link DVI (Samt enheter som stödjer detta, duh)

Är inte säker på hur det är med DisplayPort, men det känns som det borde gå att få ut 3D där också.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Jag läste på lite om det här när jag köpte ny TV i höstas. Jag tittade mest på just Samsung och Sony apparater, och det blev slutligen den nedre Samsung UE46D5005 du länkade till. Det här är inte riktigt mitt område och jag har inte superkoll men jag ska göra ett försök att förklara.

Jag har för mig att det var så att CMR är ett namn på en bildförbättringsteknik som Samsung använder. 100 hz CMR är inte lika med 100 hz som du nämnde. Snarare likvärdigt med 50-60 hz på en "äldre" TV. Som andra har nämnt så finns det apparater med upp till typ 900 hz CMR.

Motion Plus är en annan teknik som i praktiken gör samma sak som CMR. Har för mig att detta är en teknik som gissar vad som kommer hända nästa bild för att göra rörelsen mjukare, som Quim också pratar om.

Det är väldigt individuellt om man tycker att detta är bra eller inte. Tumregeln brukar ju vara att om man tittar på mycket sport vill man ha en bättre uppdateringsfrekvens för att slippa bollhavet. Jag tycker personligen att Samsungs 8 och 9 serier har en mjuk och behaglig bild att se på, men för mig var det inte värt så mycket mer pengar.

Så länge som du är nöjd med bilden så har du väl gjort ett bra köp? Men det är klart att det alltid finns något bättre runt hörnet. Men orkar man bry sig?

Permalänk
Medlem

"Jo i USA har dom 120hz eftersom att deras tvprogram visas i 60 hz."

Så använder man 120hz tv apparater för att de visar 60 hz i staterna? Hahahahahaha

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_jimmie:

"Jo i USA har dom 120hz eftersom att deras tvprogram visas i 60 hz."

Så använder man 120hz tv apparater för att de visar 60 hz i staterna? Hahahahahaha

Han menar att de kör 2*60hz för att det inte ska hacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Finns inga 60Hz 3d-skärmar såvitt jag vet?

Det som krävs för 3D anslutningsmässigt är HDMI 1.4 eller Dual-link DVI (Samt enheter som stödjer detta, duh)

Är inte säker på hur det är med DisplayPort, men det känns som det borde gå att få ut 3D där också.

Ok
Har en samsung ue55 8005 3D tv. Står typ 800Hz motion rate sen något om pixel plus etc.
Fattar noll. Men 3D funkar (1080P bluray) så jag är helnöjd

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Vad väljer man då 100Hz motion plus eller 100Hz Clear motion rate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Vad väljer man då 100Hz motion plus eller 100Hz Clear motion rate?

Har det framgått dåligt i tråden tycker du?

En funktion som bör vara avslagen känns det ganska onödigt att investera i va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har det framgått dåligt i tråden tycker du?

En funktion som bör vara avslagen känns det ganska onödigt att investera i va?

Vilken Hz får TVn när man stänger av det då??

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Vilken Hz får TVn när man stänger av det då??

50 eller 60hz. De flesta har nog 60hz.

Det är då 60 äkta hz. 100 äkta hz får du inte ut av Tv-apparaten, då hade det varit en bra funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Vilken Hz får TVn när man stänger av det då??

Tittar du på en film på TV, så får du 50 Hz. (25 unika bilder, varje bild visas två gånger)
Tittar du på nyheterna, så får du 50 Hz. (50 unika bilder)
Tittar du på en Blueray film får du 24Hz. (24 unika bilder)

Alla Hz över detta är fusk eller helt enkelt visa samma bild fler än en gång.
T.ex. om TV har 800 Hz motion super duper fake mode. Ja då tar den filmens 24 bilder och gissar, hittar på, filtrerar och smetar fram en massa för att det skall upplevas som 800 Hz. Resultatet = förstörd filmupplevelse.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Tittar du på en film på TV, så får du 50 Hz. (25 unika bilder, varje bild visas två gånger)
Tittar du på nyheterna, så får du 50 Hz. (50 unika bilder)
Tittar du på en Blueray film får du 24Hz. (24 unika bilder)

Alla Hz över detta är fusk eller helt enkelt visa samma bild fler än en gång.
T.ex. om TV har 800 Hz motion super duper fake mode. Ja då tar den filmens 24 bilder och gissar, hittar på, filtrerar och smetar fram en massa för att det skall upplevas som 800 Hz. Resultatet = förstörd filmupplevelse.

Det lät bra ;D
Den C modellen jag länkade tar inte 24Hz tror jag, så har jag hört talas om detta Reclock, vet du om det funkar bra? Sen tänkte jag om man för över en blu ray film till ett USB, då kvarstår 24Hz problemet väl? eller det kanske beror på om det är en svensk film eller amerikansk? Känner att jag har massa funderingar över detta^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Det lät bra ;D
Den C modellen jag länkade tar inte 24Hz tror jag, så har jag hört talas om detta Reclock, vet du om det funkar bra? Sen tänkte jag om man för över en blu ray film till ett USB, då kvarstår 24Hz problemet väl? eller det kanske beror på om det är en svensk film eller amerikansk? Känner att jag har massa funderingar över detta^^

I princip alla filmer spelas in i 24 fps (eg. 23.976 fps). Peter Jackson har dock börjat spela in The Hobbit i 48 fps.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

I princip alla filmer spelas in i 24 fps (eg. 23.976 fps). Peter Jackson har dock börjat spela in The Hobbit i 48 fps.

Okey, förtår inte varför alla tv apparater inte stödjer detta... -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Okey, förtår inte varför alla tv apparater inte stödjer detta... -.-

Afaik så stödjer alla TV-apparater frekvensen, det är väl uppspelningsenheten som brukar ha problem med den exakta FPS:en?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Jag får bara huvudvärk av 60Hz+ Teven, bilden snabbspolas, går långsamt, snabbspolas igen, går långsamt upprepande.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Har 800hz rate på min 8005 serie samsung. Ser man tecknat så blir det väldigt mjuktvoch fint i rörelser. I filmer känns det som att dom snabbspelar filmen.

800 Hz sub field drive. Cellerna i en plasma blinkar, och man ökar frekvensen för att flimmer inte ska synas. Nästa år är det förmodligen 1000 Hz tillverkarna är uppe i.
https://panasonic.ca/English/audiovideo/plasma/viera2.asp

Högre frekvens innebär inte automatiskt att det är bildförbättring inkopplat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara