Permalänk

i5 överklockning för första gången.

Hej, fick hem mitt nya system idag.

i5 2500k
gigabyte z68X-ud3h-b3
och 8gb corsair
H60 corsair vattenkylning till

drog upp det direkt i 5ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2178565
det enda jag gjorde va att höja multiple till 51 och vcore till 1.4v
temps i idle va 33 till 34c gjorde dock inga tester då det är mitt i natten och jag är trött.
ska finslipa lite inställningar osv och se om jag kan nå 5,2ghz iallafall.

körde dock en orthos test i 4,4ghz och den va stabil med temp som 32c idle och runt 54c load.
kollade inte stepping på prollen innan jag satte i den.
men rätt nöjd med natten "test" för och se hur lätt det va.
nu puttrar den i blygsamma 4ghz med temps, 27c idle 40 till 41c full load.

som sagt det är första gången jag testar och jag är glad över att spräcka 5ghz gränsen ^^
räkna ut lite snabbt att det blev en klock på 64,7%

mvh Morgan "Peglegstomp"

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Fint, men har du ingen fråga?

Permalänk
Skrivet av kuban:

Fint, men har du ingen fråga?

inte än det kommer nog ^^ när jag pillar vidare imorgon.
vart bara lite exaltherad här, trodde inte det skulle va så lätt

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Kul att se dina resultat!

Nu kan du börja finslipa, såsom att försöka få en så låg Vcore som möjligt för den klocken du vill ha!

Permalänk
Avstängd

Är det verkligen så lätt att klocka en processor?.. Ändrar man bara något så klockar man?.. Förlåt om jag kladdar här nu men läste aldrig hela "Hur man klockar" posten då det är way to much att läsa..
Har en till fråga.. Funderar på att köpa ett Intel i5 processor men hade inga planer att klocka.. Men då du sa vilket moderkort du har så undrar jag en sak. Skulle det vara lika lätt för mig att klocka som inte vet hur man gör?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

Är det verkligen så lätt att klocka en processor?.. Ändrar man bara något så klockar man?.. Förlåt om jag kladdar här nu men läste aldrig hela "Hur man klockar" posten då det är way to much att läsa..
Har en till fråga.. Funderar på att köpa ett Intel i5 processor men hade inga planer att klocka.. Men då du sa vilket moderkort du har så undrar jag en sak. Skulle det vara lika lätt för mig att klocka som inte vet hur man gör?

nja så lätt är det inte, jag har hållt på ett tag men på s775 prollar och va med i gigabyte oc cup i sthlm 2008.
men jag vart faktiskt förvånad över just detta moderkort då all ström sköts auto för det mesta och tack vare min 2005k så ställde jag bara multiple inget annat.
tyvärr så är det ju inte bara skruva upp prollen och tuta och köra, måsta köra vissa tester typ orthos osv, kolla temps m.m om du vill ha en stabil klock.

för att svara på din fråga så ja om du har samma prolle och moderkort så ska du bara behöva röra multiple till säg x40 för att få den i 4ghz utan att röra strömmen. beroende på vad du klabbar på för kylare så håll koll på temps, har dock inte testat stockkylaren som följer med för sånna slänger jag direkt, köper alltid eget till, tex min H60 kosta 599 på komplett, värt varenda öre, håller i 50.000 timmar med dvs 7,5år

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Vad för chassi och fäktar använder du?

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Skrivet av Dadodil:

Vad för chassi och fäktar använder du?

jag använder mig av detta chassi sen många år tillbaka http://www.aerocool.us/case/Masstige/Masstige-feature.htm fast mitt heter dreambay
och jag använder fläktarna som medföljde än och använder fläkten som medföljde H60, har kylelementet sitter fram i burken så han suger in kall luft och bak har jag en 120 areocool fläkt som medföljde chassit.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Avstängd

för är det så enkelt så tänkte jag isåfall köra med samma moderkort som ditt.. Räcker till 4ghz för min del som en början..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

för är det så enkelt så tänkte jag isåfall köra med samma moderkort som ditt.. Räcker till 4ghz för min del som en början..

jo det gör det. finns en turbo på prollen som kör upp den i 3,7ghz men jag föredrar att greja i bios själv.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|