Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Tänkte jag skulle passa på att tacka Schrimp för hans guider.
Även om jag nuförtiden avskyr att knappa på tangentbordet för att ställa in saker så hjälpte hans guider mig att få en idle-förbrukning på 35-38W med en styck 160GB disk och fem stycken 2TB-diskar, detta gick inte att uppnå med hjälp av FreeNAS, NexentaStor och diverse liknande mjukvaror.
Dock spottar nmbd (samba 3.5.11)ur sig en massa felmeddelanden men det funkar så jag orkar inte bry mig mer.

Tack Schrimp.

Tack, och varsågod!
Gällande dina meddelanden, pröva att lägga till "wins support = no" i din smb.conf, under global section.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Så diskarna är monterade och kopierar nu över 2st gamla ntfs diskar till min array. Snittar ca 80mb/s vilket jag är riktigt nöjd med....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem

Fick mycket bättre hastighet genom att stänga av polling på interfacen och kommentera bort alla "tweaks" jag klistrat in i sysctl.conf.. 70-100MB/s via samba vs 40-60 som jag hade innan.
moralen blir väl att defaults ibland är default av en anledning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

moralen blir väl att defaults ibland är default av en anledning.

Nja, moralen är väl snarare att tuningen behöver göras om när man ändrar något. Någonting innefattar här både mjuk- och hårdvara. Antagligen har det ändrats någonting i antingen Samba eller FreeBSD sedan du skrev in parametrarna.

Permalänk

Hejsan

Jag har en fråga om dedup. När man ställer in dedup så är det bara ny data som läggs in som dedup:as.
Men hur är det om man byter ut en av hårdiskarna i arrayen. Dedupas datat som syncas till den nya hårdisken så att när alla hårdiskar är utbytta så är all data dedupad?

Eller måste man skapa en helt ny pool för att även den gamla data skall dedupas?

Permalänk
Skrivet av Mysticsam:

Hejsan

Jag har en fråga om dedup. När man ställer in dedup så är det bara ny data som läggs in som dedup:as.
Men hur är det om man byter ut en av hårdiskarna i arrayen. Dedupas datat som syncas till den nya hårdisken så att när alla hårdiskar är utbytta så är all data dedupad?

Eller måste man skapa en helt ny pool för att även den gamla data skall dedupas?

Borde väll räcka med att kopiera från arrayen och tillbaka igen

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk

Alltså från ett filsystem till ett annat ? ,, bara det finns utrymme i poolen

Permalänk
Skrivet av Mysticsam:

Alltså från ett filsystem till ett annat ? ,, bara det finns utrymme i poolen

Vet inte om det räcker att kopiera mellan en dedup del av arrayen till en utan och tillbaka men om du kopierar det till systemdisken och tillbaka som exempel kommer det definitivt att ha dedup aktiverat eftersom det blir som nya filer då.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Avstängd

Man bör undvika Dedup. Det funkar inte alls bra och är närmast i betastadium just nu. Dels behöver du mer än 1GB RAM för varje TB disk, dels behöver du SSD disk som L2ARC cache, etc - annars kommer allt bli långsamt.

Undvik dedup tills alla börjar använda det. Men kompression funkar bra och det kan man använda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tacka Schrimp och alla som har skrivit saker i den här tråden för den informationen som jag har fått. Håller just nu på med att flytta över data från min PC till min nya filserver med ZFS. Skrivhastigheten över nätverket har legat ganska stabilt på ~90MB/s hela tiden.
Kör på en HP Microserver med 8gb ECC ram och 5st diskar i en raidz1.

Visa signatur
Permalänk

Varför jag frågade om dedupe var för att det kommer att bli möljigt med freebsd-9. Det kommer ju att bli en uppgradering om 4-6 månader så det är bra att veta innan det är dags, men jag kommer isåfall vänta med dedupe tillls det anses som stabilt.

Permalänk

Jo jag har en annan fråga ,,
min server har en core 2 duo på 2.33GHz (E6550) och jag har 29GB lagrat och den tar 27 min på sig att göra en scrub är det ett bra resultat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jo jag har en annan fråga ,,
min server har en core 2 duo på 2.33GHz (E6550) och jag har 29GB lagrat och den tar 27 min på sig att göra en scrub är det ett bra resultat ?

Scrub verkar inte vara så CPU-beroende, min 1.5ghz Turion låg på 50% när jag körde. Jag tror även att det inte enbart är mängden data utan även antalet filer som bestämmer tiden, min scrub tog 10h ungefär (kör en resilver så kan inte se status) och det var med 4.5TB data i dryga 5000 filer.

Visa signatur
Permalänk

oki ja iochmed att jag tar en snapshot över ett filsystem som redan har över 1000 filer var 10:e minut och den behålls i 6 månader så blir det väldigt många filer att gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

oki ja iochmed att jag tar en snapshot över ett filsystem som redan har över 1000 filer var 10:e minut och den behålls i 6 månader så blir det väldigt många filer att gå igenom.

Hur gör du? Och även alla andra med scrub?

Startar du/ni det manuellt nån gång nu och sju eller har ni det som ett cronjob? Hur har ni i så fall schemalagt det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jo jag har en annan fråga ,,
min server har en core 2 duo på 2.33GHz (E6550) och jag har 29GB lagrat och den tar 27 min på sig att göra en scrub är det ett bra resultat ?

Tror det har stor betydelse vad för setup du har, om det är många småfiler eller få stora filer.
Har också betydelse vad datorn utför för arbete samtidigt (scrub kan ju köras i bakgrunden).
Om du samtidigt accessar filer så tar det förstås längre tid.

Är det på någon enstaka mekansik hårddisk så är det nog rimligt.
Men kör du på SSD eller någon snabb raidz-variant så skulle det nog kunna gå fortare.

Permalänk
Skrivet av narlith:

Hur gör du? Och även alla andra med scrub?

Startar du/ni det manuellt nån gång nu och sju eller har ni det som ett cronjob? Hur har ni i så fall schemalagt det?

Jag brukar starta det manuellt när jag kommer ihåg det och när jag inte ska läsa och skriva så mycket, brukar få rätt kass prestanda under scruben så vill inte köra den automatiskt när jag kanske vill kunna använda lagringen.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk

När det gäller snapshots så har jag en script jag har installerat från ports trädet i freebsd kommer inte ihåg vad det hette nu men jag har skrivit om det tidigare i forumet. Jag har ett cronjobb som scrubbar en gång i månaden (tror jag). Sen kör jag uppdatering av systemet och ports trädet en gång om dagen och jag har portaudit som kollar om det har kommit några säkerhetshål i mina installerade program, allt detta loggas och skickas via mail till mig med hjälp av ssmtp.

Jag har 2st hårddiskar som är speglade mot varandra. Dom är av olika storlek.

Just det jag har också satt att 3 kopior av datat skall sparas på hårdiskarna. Det kanske också kan göra att det går mer långsamt?

Angående scrub så är 26-27 min då systemet inte gör något annat än snapshotsen var 10:e minut så om systemet skulle vara under mer belastning så skulle det ta längre tid än vad jag har angivit.

Permalänk
Avstängd

Om diskarna som är speglade, har olika storlek, så räknas den minsta storleken. Det extra utrymmet används inte.

Om du använder 3 kopior - det är bara användbart om du kör ensam disk. För då sparas allting i 3 kopior på disken. Om en kopia förstörs så kan datat ändå korrigeras från de andra kopiorna. Om du kör mirror eller raid, så finns det alltid kopior på andra diskarna, så då behövs inte 3 kopior. Dessutom kan du bara lagra en tredjedel så mycket data, eftersom allting lagras 3 ggr. Så en 300GB disk kan bara lagra 100GB.

Permalänk

Japp precis

Varför jag kör 3 kopior är om båda diskarna skadas men på olika ställen ,, jag känner mig säkrare helt enkelt med 3 st kopior.
Kan detta dra ner prestandan i läs och skriv?

Permalänk
Medlem

Ja 3 kopior kan ju vara användbart för riktigt känsliga data även om man kör mirror. Om det ökar säkerheten på 1 disk så gör det också det på 2 diskar. Fast jag hade nog hellre satt in en tredje hårddisk i spegeln för prestandan och säkerheten (tror 3 hårddiskar i mirror utan extra kopior är säkrare än 2 hårddiskar i mirror med 3 kopior på varje). Eller ännu hellre använda den 3:e disken för backuper som man lagrar någon annanstans.

Helt klart så bör ju åtminstone skrivprestandan påverkas eftersom alla filer sparas 3 gånger. Läsprestandan vet jag inte riktigt, tycker att det borde räcka att läsa in en av kopiorna om checksumman visar att datan är OK. I så fall påverkas inte läsprestandan.

Känns som att tiden för din scrub är OK med tanke på din konfig.

Permalänk

Tyvärr så får det inte plats 3 st hdd i lådan. Filerna i denna låda är kritiska, dom får inte försvinna eller bli korrupta.

Det är bra att veta att prestandan är ok.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk

FreeBSD har ju stöd för att köra Linux binaries, funkar inte det?

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Tyvärr så får det inte plats 3 st hdd i lådan. Filerna i denna låda är kritiska, dom får inte försvinna eller bli korrupta.

Då ska du ha backup. RAID är ingen backup. Om inte annat: skaffa en extern HDD och kopiera de viktiga filerna till den.

Permalänk
Medlem

Kör RAID-z med 4st -> https://www.inet.se/produkt/4303946/2tb-seagate-barracuda-gre...

Är sugen och se hur snabbt dom kan läsa/skriva
maxar gigabitlinan..

Finns det nå bra benchmark command-shiet?
Kör FreeNAS 8.0.2

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Kör RAID-z med 4st -> https://www.inet.se/produkt/4303946/2tb-seagate-barracuda-gre...

Är sugen och se hur snabbt dom kan läsa/skriva
maxar gigabitlinan..

Finns det nå bra benchmark command-shiet?
Kör FreeNAS 8.0.2

bonnie++ är ett utmärkt verktyg för benchmarks, testa det

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

bonnie++ är ett utmärkt verktyg för benchmarks, testa det

Kan tänka mig det inte är inbyggt i FreeNAS? orkar inte hålla på och bygga skiten ^^

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Kan tänka mig det inte är inbyggt i FreeNAS? orkar inte hålla på och bygga skiten ^^

vet ej, va dock installerat som standard i FreeBSD så är väl inte omöjligt.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk

Jag använder ett bash skript för att ladda upp till dropbox

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk