Permalänk

Nytt moderkort = Ny processor?

Okej, om man har en CPU och sen så köper man ett nytt moderkort.
Behöver man köpa en ny CPU också då? Eller kommer jag kunna använda samma CPU? (Självklart att det är samma sockel, såklart.)

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Skrivet av hejhej231:

Okej, om man har en CPU och sen så köper man ett nytt moderkort.
Behöver man köpa en ny CPU också då? Eller kommer jag kunna använda samma CPU? (Självklart att det är samma sockel, såklart.)

Ja så länge det är samma sockel så är det inga problem, och att den gamla cpu'n inte är defekt då vill säga.
Om du byter moderkort så måste du också köra en ominstallation av windows så du vet det:D

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk

Sockel beroede på Intel eller AMD kan du se som tex; 1155 / 755 eller i amds fall som AM2 och dylikt.
Lycka till.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av Osterberg1985:

Ja så länge det är samma sockel så är det inga problem, och att den gamla cpu'n inte är defekt då vill säga.
Om du byter moderkort så måste du också köra en ominstallation av windows så du vet det:D

Haha, tack.
Och jo, det vet jag med ny installation med Windows. Men tack ändå!:)

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Skrivet av Osterberg1985:

Ja så länge det är samma sockel så är det inga problem, och att den gamla cpu'n inte är defekt då vill säga.
Om du byter moderkort så måste du också köra en ominstallation av windows så du vet det:D

Föresten, lite mer eller mindre off-topic från tråden.
Men visst behöver jag inte skaffa ett nytt Moderkort om jag skaffar en ny CPU?:P
Bra å vara säker.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk

Om det är AMD du byter mellan så se till så att Moderkortet har stöd för CPUn vet att det ibland kan saknas, men borde inte vara så stor chans

EDIT
Stöder Moderkortet CPUn så ska det inte vara några problem

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.