Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni. 24" eller 27"

Hej. Har lite planer på att köpa ny datorskärm. Är väldigt sugen på en 27" men tanken har slagit mig att det kanske är för stort. Finns ju inget rätt och fel heller angående storlek, så jag frågar er som har provat båda, vad tycker ni?
Det kommer vara min standard skärm till datorn och kommer därför att göra lite allt möjligt på den. Programmera, surfa etc, spela ibland.

Sitter i dagsläget med en 17" och en 22"

Edit: Glömde nämna en viktig del. Jag kommer oavsett storlek på skärm lägga mig i de billigaste prisklasserna.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem

27" om du har en riktigt bra dator (minst 580/6970) helst 2 st har du sämre än de kommer du bli besviken på lagg (2560x1440 kräver mkt) om du är kräsen dvs.

min dator i sign klarar i princip inget modernt spel i dagsläget förutom dirt 3.

om du ej har en super dator så kommer du bli jättenöjd med en 24" det är fortfarande en stor upgrade helt klart.
mkt har ju att göra med din budget också.
köp hellre en dyrare bra 24" än billigaste 27"arn , det är mitt tips.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Skrivet av undrande:

27" om du har en riktigt bra dator (minst 580/6970) helst 2 st har du sämre än de kommer du bli besviken på lagg (2560x1440 kräver mkt) om du är kräsen dvs.

min dator i sign klarar i princip inget modernt spel i dagsläget förutom dirt 3.

om du ej har en super dator så kommer du bli jättenöjd med en 24" det är fortfarande en stor upgrade helt klart.
mkt har ju att göra med din budget också.
köp hellre en dyrare bra 24" än billigaste 27"arn , det är mitt tips.

Men om man sitter på 2 st 6950 2 GB då?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

27" om du har en riktigt bra dator (minst 580/6970) helst 2 st har du sämre än de kommer du bli besviken på lagg (2560x1440 kräver mkt) om du är kräsen dvs.

min dator i sign klarar i princip inget modernt spel i dagsläget förutom dirt 3.

om du ej har en super dator så kommer du bli jättenöjd med en 24" det är fortfarande en stor upgrade helt klart.
mkt har ju att göra med din budget också.
köp hellre en dyrare bra 24" än billigaste 27"arn , det är mitt tips.

Men om han ska köpa en "billig" 27" så kommer han ju definitivt inte köpa en med 2560x1440, utan 1920x1080, precis som om han köper en 24". Det handlar ju bara om en prioritering mellan bildkvalité och storlek. Ska du spela tycker jag definitivt att en 24" är det bästa valet. Även om jag själv föredrar min 22" och sitta närmare skärmen samt ha en bra bildkvalité.

Mitt tips är alltså valfri 24" i den prisklass som känns bekvämast för dig. Du får vad du betalar för!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av undrande:

27" om du har en riktigt bra dator (minst 580/6970) helst 2 st har du sämre än de kommer du bli besviken på lagg (2560x1440 kräver mkt) om du är kräsen dvs.

min dator i sign klarar i princip inget modernt spel i dagsläget förutom dirt 3.

om du ej har en super dator så kommer du bli jättenöjd med en 24" det är fortfarande en stor upgrade helt klart.
mkt har ju att göra med din budget också.
köp hellre en dyrare bra 24" än billigaste 27"arn , det är mitt tips.

Eftersom vi pratar om de billigaste prisklasserna kommer inte 27:an vara mer krävande än 24:an då de har samma upplösning (1920x1080).

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 24" och jag tycker nästan det är för stort

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Skrivet av Mechanix:

Jag sitter på en 24" och jag tycker nästan det är för stort

För stor kan inte en skärm vara, du sitter nog bara lite för nära