Fläktarna går åt helvete för sakta hjälp!! ( Scythe GT 1850 RPM )

Permalänk
Medlem

Fläktarna går åt helvete för sakta hjälp!! ( Scythe GT 1850 RPM )

Tjena har 7st Gentle typhoon 1850 rpm i mitt antec 1200 som gick i max nyss o lät som fan!

Men nu har jag kopplat in en scythe Kaze master pro 5.25 svart en Y kabel för att göra så 2 fans går till 1 pga den kan bara styra 6 fläktar scythe kaze master pro.

Problemet nu är att fläktarna går åt helvete för sakta dom gå endast runt 1100-1200 max rpm på kontrollern när jag vrider rattarna till max! Hur åtgärdar jag detta har jag kopplat något fel flä
ktarna gick max innan jag koppla in denna fläktkontroller ?

Tacksam för alla svar datorn blir för varm vid spelande !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Tjena har 7st Gentle typhoon 1850 rpm i mitt antec 1200 som gick i max nyss o lät som fan!

Men nu har jag kopplat in en scythe Kaze master pro 5.25 svart en Y kabel för att göra så 2 fans går till 1 pga den kan bara styra 6 fläktar scythe kaze master pro.

Problemet nu är att fläktarna går åt helvete för sakta dom gå endast runt 1100-1200 max rpm på kontrollern när jag vrider rattarna till max! Hur åtgärdar jag detta har jag kopplat något fel flä
ktarna gick max innan jag koppla in denna fläktkontroller ?

Tacksam för alla svar datorn blir för varm vid spelande !

Kan va så att det blir för mycket för fläktkontrollen o inte orkar styra den 7:de så då får alla fläktar lida för det. kolla hur många W den kan driva, o räkna ihop hur många W fläktarna är på

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Kan va så att det blir för mycket för fläktkontrollen o inte orkar styra den 7:de så då får alla fläktar lida för det. kolla hur många W den kan driva, o räkna ihop hur många W fläktarna är på

Nej det hjälpte inte vi testade med endast 6 fläktar och fungerar inte ändå dom snurrar bara på typ 1100-1400 rpm o låter inte et skit och datorn blir 6-8 grader varmare i prime 95 =(

Är det någon annan som vet vad som är fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Nej det hjälpte inte vi testade med endast 6 fläktar och fungerar inte ändå dom snurrar bara på typ 1100-1400 rpm o låter inte et skit och datorn blir 6-8 grader varmare i prime 95 =(

Är det någon annan som vet vad som är fel ?

Läste du vad han skrev alls?

Om du kopplar bort en fläkt och det går från 1200 rpm till 1400 rpm då är det ju helt klart så att din fläkt controller inte klarar driva så pass många av dessa fläktar, bara att koppla bort en och en till du ser hur många som den kan driva med full hastighet ^^ Bara för att den kan driva 6 fläktar så brukar det bara vara upp till en visst W.

Dock när jag kollar på din fläkt controller och dina fläktar.. så borde det funka med 6 st iaf. Lite konstigt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Läste du vad han skrev alls?

Om du kopplar bort en fläkt och det går från 1200 rpm till 1400 rpm då är det ju helt klart så att din fläkt controller inte klarar driva så pass många av dessa fläktar, bara att koppla bort en och en till du ser hur många som den kan driva med full hastighet ^^ Bara för att den kan driva 6 fläktar så brukar det bara vara upp till en visst W.

Dock när jag kollar på din fläkt controller och dina fläktar.. så borde det funka med 6 st iaf. Lite konstigt.

Först av allt så startade jag datorn med alla 6st typhoon utan fan controller scythe kaze master pro och då går det 1850 rpm o hela huset låter som en jävla tornado och min dator kom endast upp i 77 grader efter 2 timmar i prime 95 på 4.4 Ghz ( 1.26vcore).

Nu står det på scythe kaze master pro 5.25 när den är inkopplad 1700 rpm och fläktarna i datorn låter inte ett skit och datorn blir 83- 85 grader på mindre än 1 timme i prime 95, så antingen är det nått fel på kaze master eller så Begränsar scythe kaze master pro fläktarna så dom inet kan snurra på fulla varv och ljuger om varvtal aldrig att dom snurrar över 1400 högst låter inte tet skit och det kan inte skilja typ 10 db i ljud på 100 rpm mellan 1700-1850 rpm.

Kan det vara 12 volt som jag skickar in nu i fan controllern blir så jävla förbannad när jag inte kan köra på max måste kunna göra det på battlefield 3 då datorn blir svinvarm där.

Och om någon vet om scythe kaze master pro begränsar alla fläktar så vore det skitbra o veta så man inte sitter o pular i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Först av allt så startade jag datorn med alla 6st typhoon utan fan controller scythe kaze master pro och då går det 1850 rpm o hela huset låter som en jävla tornado och min dator kom endast upp i 77 grader efter 2 timmar i prime 95 på 4.4 Ghz ( 1.26vcore).

Nu står det på scythe kaze master pro 5.25 när den är inkopplad 1700 rpm och fläktarna i datorn låter inte ett skit och datorn blir 83- 85 grader på mindre än 1 timme i prime 95, så antingen är det nått fel på kaze master eller så Begränsar scythe kaze master pro fläktarna så dom inet kan snurra på fulla varv och ljuger om varvtal aldrig att dom snurrar över 1400 högst låter inte tet skit och det kan inte skilja typ 10 db i ljud på 100 rpm mellan 1700-1850 rpm.

Kan det vara 12 volt som jag skickar in nu i fan controllern blir så jävla förbannad när jag inte kan köra på max måste kunna göra det på battlefield 3 då datorn blir svinvarm där.

Och om någon vet om scythe kaze master pro begränsar alla fläktar så vore det skitbra o veta så man inte sitter o pular i onödan.

kan ju va så att fläktkontrollen e kass på ngn vis, koppla in fläktarna till moderkortet tills du löst problemet med fläktkontrollen då!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Hedersmedlem

Mystiska svar från Jögge75 och från Halmstad får mig osökt att tänka på denna Halmstadsson i skepnad av Fjönte Jönsson, från en klassisk serie:

Och ta det nu på rätt sätt! Humor behöver vi alla.

För att återgå till frågan; alla fläktkontroller som inte kör PWM utan enbart spänningsstyrning har alltid ett spänningsfall, även om man bara har en fläkt inkopplad åt gången. Vissa fläktmodeller reagerar väldigt snabbt på spänningsfall och tappar flera hundra varv på bara 0,5V lägre spänning.

Kombinationen fläktmodell och fläktkontroller är känsligt och man kan få problem att reglera sina fläktar på ett bra sätt om dessa inte passar ihop med varandra. Det är bara att testa med en av fläktarna ensam i kontrollern. Har du samma fenomen då, passar helt enkelt inte fläktstyrningens spänningskurva ihop med fläktarna. Inte mycket att göra åt annat än byta någotdera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

kan ju va så att fläktkontrollen e kass på ngn vis, koppla in fläktarna till moderkortet tills du löst problemet med fläktkontrollen då!

Är du säkert att scythe kaze master pro 5.25 inte begränsar Fläktarna då.

har du testat Gentle typhoon 1850 rpm eller annan version med och utan fläktkontroller ? dom flesta kanske använt fläktkontroller direkt och fattar inte hur stor skillnad det är med och utan fläktkontroller på ljud så dom har aldrig märkt det som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mystiska svar från Jögge75 och från Halmstad får mig osökt att tänka på denna Halmstadsson i skepnad av Fjönte Jönsson, från en klassisk serie:

W8UiLcBVnQA

Och ta det nu på rätt sätt! Humor behöver vi alla.

För att återgå till frågan; alla fläktkontroller som inte kör PWM utan enbart spänningsstyrning har alltid ett spänningsfall, även om man bara har en fläkt inkopplad åt gången. Vissa fläktmodeller reagerar väldigt snabbt på spänningsfall och tappar flera hundra varv på bara 0,5V lägre spänning.

Kombinationen fläktmodell och fläktkontroller är känsligt och man kan få problem att reglera sina fläktar på ett bra sätt om dessa inte passar ihop med varandra. Det är bara att testa med en av fläktarna ensam i kontrollern. Har du samma fenomen då, passar helt enkelt inte fläktstyrningens spänningskurva ihop med fläktarna. Inte mycket att göra åt annat än byta någotdera.

Det borde inte vara några problem med kombinationen scythe kaze master pro 5.25 + gentle typhoon 1850 rpm då flera har givit bra betyg på när dom använt dom under betyg hos dom produkterna på inet.se hemsida iaf och inte sett någon på google som har problem med för låga varvtal. Isåfall måste det vara problem med alla scythe kaze master pro 5.25 som skalar ner i rpm med alla fläktar

Permalänk
Medlem

kan va ett "måndagsexemplar" dom va trötta o bakfulla när dom tillverka den! men som en ovan skrev testa först med andra fläktar o se om det blir samma problem då. blir det de så hade jag skickat in den.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollern levererar enligt spec 12V +/- 10% vilket innebär att du skulle kunna komma ner på 10.8V utan att det är något fel på den. En 1850RPM GT i 10.8V snurrar strax under 1700RPM vilket verkar stämma rätt bra med de siffror du får. Jag hamnar strax över 1700 med mina om jag drar på fullt. Har inte kört dem på ren 12V och jag har inga planer på att göra det så om de låter mycket mer då vet jag inte.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

För det första är 77c på en CPU, inte endast. Du borde skaffa ny kylare eller klocka ner. För det andra, så förlorar man lite varv pga en fläktkontroller, bör inte vara mer än 10%. Med dem problem du har så reklamera eller koppla endast chassifläktar till fläktkontrollen och ha CPU fläkt direkt i mobot's CPU 4-pin.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Helt galet att folk här skulle påstå att GT-fläktar ens kan begränsa någonting. De kräver så pass lite kräm att man i princip kan koppla alla chassifläktarna till en port på fläktkontrollern. Däremot stämmer det att det logiskt sett blir ett spänningsbortfall när man kopplar in fläktar i en fläktkontroller till skillnad från direkt till en molex.

Det som händer när man överbelastar en port på Scythe kontrollern är att potentiometern för porten går upp i rök och fläkten går på 100% vare sig hur man drar i ratten. Det hände mig när jag kopplade en ganska tungdriven vattenpump till en av portarna.

Sedan dess har jag köpt en ny kaze master och har kopplat in totalt 7st fläktar och 2st mindre vattenpumpar. Inga problem alls efter ett halvårs användning!