Permalänk

IPS/VA utan anti-glare?

Hej, jag är på jakt efter en ny skärm. 23 eller 24 tum ska det vara och jag har kommit fram till att jag helst inte vill ha TN. Jag var i min lokala datorbutik idag och tittade lite, dem hade en LG IPS231P uppe, och visst den hade fina färger men den hade denna matta yta, är det detta som kallas anti-glare? För jag tyckte inte det var så snyggt, blev lite dassig tråkig yta över färgerna. Jag antar att detta är till för att minska reflektioner men detta är inget problem i mitt rum då jag inte har något fönster mot skärmen.

Så jag skulle vilja ha en IPS eller VA som inte har sån här matt yta, den behöver inte vara "glossy" så där jätteblank men inte heller jättematt. Jag har länge tittat på Dell U2312HM men som jag förstått det så har den också anti-glare yta? (stämmer?) I butiken stod också en Benq EW2420 med VA-panel vilken jag tyckte bättre om men foten var ju så plastig och ful så vet inte om jag vill ha den heller.

Så tips och råd uppskattas!

Permalänk
Rekordmedlem

Matt yta är för att få bättre bildkvalitet, de flesta billiga monitorer är blanka idag, men köper du en dyrare skärm så blir de matta eftersom man brukar ha högre krav på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

IPS har nästan allting ganska kraftig antiglare, ofta lite onödigt kraftig. men VA brukar ha betydligt mildare
Du kanske ska kolla på nån Eizo VA skärm.
Denna är svår att hitta tester på m.m, men enligt forum är den väldigt bra och har mild antiglare http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2433WFS-GY Men den är gjord med foto behandling och liknade
Ytan är matt, men antiglare filtret är som sagt mild.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

IPS har nästan allting ganska kraftig antiglare, ofta lite onödigt kraftig. men VA brukar ha betydligt mildare
Du kanske ska kolla på nån Eizo VA skärm.
Denna är svår att hitta tester på m.m, men enligt forum är den väldigt bra och har mild antiglare http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2433WFS-GY Men den är gjord med foto behandling och liknade
Ytan är matt, men antiglare filtret är som sagt mild.

Precis nåt sånt jag tänkt mig, matt men ändå mild anti-glare. Dock var den där lite över min budget, hade tänkt mig runt 2000kr.

Jag hittade denna BENQ EW2430, verkar vara som EW2420 (som jag såg i butiken och tyckte faktiskt hade precis lagom matt/blank yta) fast med annan design? Någon som har koll på denna skärm?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844320

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Precis nåt sånt jag tänkt mig, matt men ändå mild anti-glare. Dock var den där lite över min budget, hade tänkt mig runt 2000kr.

Jag hittade denna BENQ EW2430, verkar vara som EW2420 (som jag såg i butiken och tyckte faktiskt hade precis lagom matt/blank yta) fast med annan design? Någon som har koll på denna skärm?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844320

Kolla på den lite innan jag skaffa ny skärm, men den plastiga kvaliten samt fasta vingliga foten gjorde att jag snabbt slog den ur tankarna
Men denna kanske den ligger rätt bra i pris http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616598
Vad som är synd är att Eizo förut hade nästan samma skärm fast med deras trevliga fot som kunde ställas hur som helst, samma fot som i min förra länk och kosta inte mer, numera har den blivit ersatt med ett TN skrälle ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=503753 )

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kolla på den lite innan jag skaffa ny skärm, men den plastiga kvaliten samt fasta vingliga foten gjorde att jag snabbt slog den ur tankarna
Men denna kanske den ligger rätt bra i pris http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616598
Vad som är synd är att Eizo förut hade nästan samma skärm fast med deras trevliga fot som kunde ställas hur som helst, samma fot som i min förra länk och kosta inte mer, numera har den blivit ersatt med ett TN skrälle ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=503753 )

Har tittat lite på den också faktiskt men tycker den är för himla ful. Men har hört att en del säger att den inte är lika ful irl som på bilderna.

Permalänk

Det fick bli en Eizo Foris. Dels för att anti-glaren ska va mildare men också för vad jag har läst verkar det som att den (och VA-paneler överlag) har bättre svärta och kontrast än andra IPS:er i den prisklassen, vilket jag prioriterar mer över korrekt färgåtergivning då jag inte redigerar bilder nånting, då tycker jag det är bättre att ha mörka scener i spel och filmer att de är ordentligt mörka och ändå detaljrika, och sen att även slippa IPS-glow. Dessutom lämnar Eizo 5 års garanti, vilket är ett stort plus.

Jag är lite orolig över ghosting och liknande men verkar som att det inte ska vara jättemycket så om man inte är hardcore gamer så klarar man sig och det verkar som att EW2430 ska vara mer drabbad av detta dessutom. Jag har spelat en del på min TV med VA-panel och där har jag inte stört mig nånting på ghosting i alla fall. (fast kanske är annorlunda med en TV?)

Så nu är det bara att vänta på min något försenade julklapp till mig själv! God jul på er och tack till er som har svarat för feedback!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobbe_x90:

Det fick bli en Eizo Foris. Dels för att anti-glaren ska va mildare men också för vad jag har läst verkar det som att den (och VA-paneler överlag) har bättre svärta och kontrast än andra IPS:er i den prisklassen, vilket jag prioriterar mer över korrekt färgåtergivning då jag inte redigerar bilder nånting, då tycker jag det är bättre att ha mörka scener i spel och filmer att de är ordentligt mörka och ändå detaljrika, och sen att även slippa IPS-glow. Dessutom lämnar Eizo 5 års garanti, vilket är ett stort plus.

Jag är lite orolig över ghosting och liknande men verkar som att det inte ska vara jättemycket så om man inte är hardcore gamer så klarar man sig och det verkar som att EW2430 ska vara mer drabbad av detta dessutom. Jag har spelat en del på min TV med VA-panel och där har jag inte stört mig nånting på ghosting i alla fall. (fast kanske är annorlunda med en TV?)

Så nu är det bara att vänta på min något försenade julklapp till mig själv! God jul på er och tack till er som har svarat för feedback!

Jag använder en Eizo 22" med PVA sedan 3 år tillbaka, 10' timmar nu (garanti 5 år eller 30' timmar). Otroligt nöjd. Tror den var specad till 8ms, men sådana siffror säger oftast inte så mycket. Jag har iaf ingen ghosting eller inputlag på något spel eller program. Mjuk antireflexbehandling också som inte stör.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag använder en Eizo 22" med PVA sedan 3 år tillbaka, 10' timmar nu (garanti 5 år eller 30' timmar). Otroligt nöjd. Tror den var specad till 8ms, men sådana siffror säger oftast inte så mycket. Jag har iaf ingen ghosting eller inputlag på något spel eller program. Mjuk antireflexbehandling också som inte stör.

Okej, ja men det låter ju kanon, får hoppas att jag också blir lika nöjd men vad menar du med 10' och 30' timmar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobbe_x90:

Okej, ja men det låter ju kanon, får hoppas att jag också blir lika nöjd men vad menar du med 10' och 30' timmar?

10 000 timmar osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har själv en EW2730V och där är ghostingen ett stort problem, som stör mig dagligen. Får hoppas det är bättre med din skärm!

Permalänk

Har fått hem skärmen nu, tänkte jag kan försöka sammanfatta mina intryck.

Först och främst, väldigt hög kvalitetskänsla, både skärmen och foten känns rejäl och skärmen står stabilt. Precis som många andra även sagt så tycker jag inte alls den är särskilt ful i verkligheten, den ser mycket fulare ut på bilderna.

När det gäller bildkvalitét överlag så är jag mycket nöjd, min tidigare referens är dock en no-name TN-skärm från 2006 så jag kanske inte är rätt person att ge en objektiv bedömning men jag tycker i alla fall att det ser bra ut, har en del kompisar som har lite nyare billiga TN-skärmar och tycker definitivt att jag kan se en skillnad. Kontrast och svärta är också väldigt bra. Precis lagom matt yta också och ingen överdriven Anti-glare.

Sen så var det ju det här med ghostingen i spel, och jag kan inte säga att jag helt helt nöjd men jag var ju medveten om problemet innan jag slog till så är väl inte heller missnöjd. Det här med att man ser som streck efter rörliga objekt tycker jag inte är särskilt farligt alls, det går att se om rör sig på sätt just för att få fram det och letar efter det men inget jag stör mig på alls vid vanligt spelande, dock så blir saker lite suddiga när man rör sig.

Det första spelet jag testade var Skyrim, om jag till exempel står och strafear rakt i sedled så ser man tydligt hur till exempel gräs och sånt (som i Skyrim är väldigt detaljerat) blir lite suddigt och när man stannar blir de genast skarpa igen, går man runt mer "vanligt" så tycker jag inte det är lika tydligt men går att se om man anstränger sig.

Testade även GTA IV, samma sak här, gubben stannar ju aldrig tvärt i det spelet så när man strafear så märker man det inte så mycket, men när man kör bil och kommer upp i lite fart så ser man hur till exempel bilar blir lite suddiga, allra helst om man svänger.

Sist testade jag lite BF3, samma sak här, strafear man och anstränger sig för att upptäcka det så ser man hur gräs och skit blir något suddigare, dock inte lika tydligt som i Skyrim, vid normalt spelande tänkte jag inte så mycket på det.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag ändå är nöjd med skärmen, stör mig lite på hur skärpan blir sämre när man rör sig men hoppas att jag inte kommer störa mig så mycket vid normalt spelande, nu har jag ju verkligen letat efter fenomenet. Men jag skulle inte rekommendera skärmen till dem som kör mycket snabba spel eller är extra kräsna för sådant.

Jag tror inte att jag kommer orka skicka tillbaks den men om man leker med tanken, så vad finns det för alternativ? Det jag tänker på är antingen Dell u23, men där har vi ju där krafiga anti-glaren som jag inte tycker om, och är den nåt särskilt bättre på ghosting och skärpa vid snabba rörelser?

Mitt andra alternativ skulle vara en TN-skärm, hur mycket "sämre" bild skulle det ge för en i samma prisklass? Jag har bara jämfört med billiga mainstream TN-skärmar om man tänker sig en TN för runt 2k är den nåt bättre?

Edit: Lite sökord kanske kan vara bra på detta inlägg, Eizo Foris FS2331, ghosting, gaming, spel, att spela på, VA, PVA.

Permalänk
Skrivet av Tazavoo:

Har själv en EW2730V och där är ghostingen ett stort problem, som stör mig dagligen. Får hoppas det är bättre med din skärm!

När är ghostingen ett stort problem för dig? Vad tycker du om skärmen om man bara ska använda den till att titta på film och surfa, mest troligt aldrig starta ett spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

När är ghostingen ett stort problem för dig? Vad tycker du om skärmen om man bara ska använda den till att titta på film och surfa, mest troligt aldrig starta ett spel..

Varje gång något med ganska stort kontrast mot bakgrunden rör sig så blir det en märkbar skugga efter den, vare sig det rör sig om spel, film eller webbsurfning.

Ghostingen märks bra på detta test. Medan rutan på min TN-skärm inte lämnar något som helst spår, så blir det ett spår på VA-skärmen som blir upp till två gånger så långt som rektangelns bredd.

Jag tror att för enbart webbsurfning och film så kommer den oftast inte att leda till problem, men vissa webbsidor och vissa scener i filmer kommer att uppvisa problemet så att det är lätt märkbart.

Permalänk
Skrivet av Tazavoo:

Varje gång något med ganska stort kontrast mot bakgrunden rör sig så blir det en märkbar skugga efter den, vare sig det rör sig om spel, film eller webbsurfning.

Ghostingen märks bra på detta test. Medan rutan på min TN-skärm inte lämnar något som helst spår, så blir det ett spår på VA-skärmen som blir upp till två gånger så långt som rektangelns bredd.

Jag tror att för enbart webbsurfning och film så kommer den oftast inte att leda till problem, men vissa webbsidor och vissa scener i filmer kommer att uppvisa problemet så att det är lätt märkbart.

Tack för svaret! känns som det är väldigt stor skillnad från skärm till skärm med just ghostingen på vad man läser, är synd man inte kan testa skärmen innan köp bara...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tazavoo:

Varje gång något med ganska stort kontrast mot bakgrunden rör sig så blir det en märkbar skugga efter den, vare sig det rör sig om spel, film eller webbsurfning.

Ghostingen märks bra på detta test. Medan rutan på min TN-skärm inte lämnar något som helst spår, så blir det ett spår på VA-skärmen som blir upp till två gånger så långt som rektangelns bredd.

Jag tror att för enbart webbsurfning och film så kommer den oftast inte att leda till problem, men vissa webbsidor och vissa scener i filmer kommer att uppvisa problemet så att det är lätt märkbart.

Körde det testet på både en spva och en tn, de såg ungefär likadana ut förutom färgåtergivningen, båda var lika ryckiga, har dock inte sett nått som påminner om det nånsin när jag sett på film oavsett vilken monitor jag kört på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Varje gång något med ganska stort kontrast mot bakgrunden rör sig så blir det en märkbar skugga efter den, vare sig det rör sig om spel, film eller webbsurfning.

Ghostingen märks bra på detta test. Medan rutan på min TN-skärm inte lämnar något som helst spår, så blir det ett spår på VA-skärmen som blir upp till två gånger så långt som rektangelns bredd.

Du kan inte lägga upp nån screenshot på hur det ser ut på VA panelen? (på min gamla CRT är det iaf ingen eftersläpning )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Du kan inte lägga upp nån screenshot på hur det ser ut på VA panelen? (på min gamla CRT är det iaf ingen eftersläpning )

Tyvärr kan man inte ta screenshot på ghosting, där ser man endast hur det skall se ut. Ett foto skulle funka, men det är svårt att få ett bra foto av en datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Tyvärr kan man inte ta screenshot på ghosting, där ser man endast hur det skall se ut. Ett foto skulle funka, men det är svårt att få ett bra foto av en datorskärm.

Jo du har rätt såklart Man skall inte skriva inlägg 02:44 om man vill att de skall vara vettiga

Menar foto, men det är väl som du säger svårt att få till... (men en bra systemkamera borde väl klara det...?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jo du har rätt såklart Man skall inte skriva inlägg 02:44 om man vill att de skall vara vettiga

Menar foto, men det är väl som du säger svårt att få till... (men en bra systemkamera borde väl klara det...?)

Fixade lite bilder, även med systemkamera blir det lätt mönster på skärmen, men man får ändå en bild av hur det ser ut. Tyvärr är det svårt att få en bra uppfattning av hur ghostingen ser ut i verkligheten eftersom man ser det som s.k. motion blur, och inte på stillbilder, men det ger dig säker någon slags uppfattning.

G2420HD har en TN-panel, den är kanske 4 år gammal. EW2730V har en VA-panel och är några månader gammal.

EDIT: Här är en ljusare version av bilden för att man lättare skall urskilja ghostingen. Jag anser själv att bilden i verkligheten är ljusare än första bilden.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade tidigare EW2420 och upplevde också den som lite blurrig i början. Spelade enbart TF2 och QL på den och efter ett tag tänkte jag inte på det alls, stortrivdes med den. Ska snart ner i stationära träsket igen och datorn kommer användas till spel.
Om inget magiskt händer som till exempel en ips ej söndersmetad av antiglare samt bra och framför allt jämn svärta så blir det troligen en ew2420 igen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Fixade lite bilder, även med systemkamera blir det lätt mönster på skärmen, men man får ändå en bild av hur det ser ut. Tyvärr är det svårt att få en bra uppfattning av hur ghostingen ser ut i verkligheten eftersom man ser det som s.k. motion blur, och inte på stillbilder, men det ger dig säker någon slags uppfattning.

G2420HD har en TN-panel, den är kanske 4 år gammal. EW2730V har en VA-panel och är några månader gammal.

http://i23.photobucket.com/albums/b368/PhoDD/GhostingEW2730Vv...

EDIT: Här är en ljusare version av bilden för att man lättare skall urskilja ghostingen. Jag anser själv att bilden i verkligheten är ljusare än första bilden.

http://i23.photobucket.com/albums/b368/PhoDD/GhostingEW2730Vv...

Tack! Ja såg väl sådär ut... känns lite tråkigt att man måste "välja" vilken egenskap man skall prioritera om man köper skärm 10år efter att CRTerna blev "utkonkurrerade". Som jag skrev i en annan tråd: Vill du ha en snabb panel? Köp en TN. Den har dock värdelösa betraktningsvinklar och färgåtergivning. Vill du inte ha det? Köp en IPS. Den har dock sämre respons (ghosting) och grådaskig svärta. Vill du ha svärta? Köp en VA panel. Den har dock ghosting, ännu mer. Vill du ha en snabb panel? Köp en TN ---> Oändlig loop (och ja jag överdriver lite, men ni fattar).