Har jag ingen backplate? Snälla behöver akut hjälp!

Permalänk

Har jag ingen backplate? Snälla behöver akut hjälp!

Hejsan alla. Jag installerar just nu noctua u9b se2 på min asrock n68 s3 ucc. Det står att man måste ha en backplate och jag undrar om jag har det och om man MÅSTE ha det? Jag har ett amd moderkort. Snälla hjälp

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

ja du måste ha en "backplate" för att kunna fästa kylaren vid moderkortet.
backplaten ska du sätta bakom moderkortet (om du inte redan har en backplate)

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk

ja de måste du de är ju där man fäster skruvarna oftast och så håller de upp vikten av kylaren !

Permalänk
Skrivet av HDkenna:

ja du måste ha en "backplate" för att kunna fästa kylaren vid moderkortet.
backplaten ska du sätta bakom moderkortet (om du inte redan har en backplate)

Skrivet av jimjonsson:

ja de måste du de är ju där man fäster skruvarna oftast och så håller de upp vikten av kylaren !

Okej men jag har ingen backplate, vad ska jaag göra? Kan jag använda intels backplate?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snikodell:

Okej men jag har ingen backplate, vad ska jaag göra? Kan jag använda intels backplate?

Du ska ha fått med en med kylaren, fick du inte det så är det bara att slänga iväg ett mail till Noctua så skickar de en till dig.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Du ska ha fått med en med kylaren, fick du inte det så är det bara att slänga iväg ett mail till Noctua så skickar de en till dig.

Okej, jag kan tänka mig att de kommer ta lång tid och få denna backplate ända från österrike

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

Undrar vad du har för kylare idag, då man brukar få med en backplate till amd cpun.

Permalänk
Skrivet av Kamaon:

Undrar vad du har för kylare idag, då man brukar få med en backplate till amd cpun.

Jag har amd phenom 955 be stock kylare...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

Och hur sitter den? Där har du väl backplaten?

Permalänk
Medlem

Man använder inte samma backplate som Noctua och AMD:s standardkylare...

Permalänk
Skrivet av Kamaon:

Och hur sitter den? Där har du väl backplaten?

Nej jag kopplade den genom att säkra den med en liten hjärngrej som gick genom kylaren... Lite svårt att förklara... Jag hoppas jag inte missuppfattat vad en backplate är...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

Ja, och den ska sitta i backplaten på andra sidan av moderkortet med 4 skruvar.
http://www.overclockersonline.net/images/articles/biostar/ta6...
Så ska den se ut på baksidan av moderkortet.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Kamaon:

Ja, och den ska sitta i backplaten på andra sidan av moderkortet med 4 skruvar.
http://www.overclockersonline.net/images/articles/biostar/ta6...
Så ska den se ut på baksidan av moderkortet.

Vad konstigt jag hade bara som en blå ram på ovansidan av moderkortet, och sen säkrade man bara kylaren genom att sätta fast två "krokar" i den blå ramen...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

Menar du så här? Annars får du gärna ta en bild. ^^
http://aphnetworks.com/review/asus_m3n_ht_deluxe/006.JPG
Så där brukar stock kylarens fäste se ut, gjorde det iaf på min.

Permalänk
Skrivet av Kamaon:

Menar du så här? Annars får du gärna ta en bild. ^^
http://aphnetworks.com/review/asus_m3n_ht_deluxe/006.JPG
Så där brukar stock kylarens fäste se ut, gjorde det iaf på min.

Det är precis så den ser ut men istället för skruvar på sidorna är det vita plastpluppar som tryckts in och fastnar automatiskt på baksidan.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk

Jag har en noctua men använder bara intelplåten.
Dock så har jag inga planer på att åka till stockholm, men plåten finns i uppsala om du behöver en

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Då är tyvärr det enda sättet att antagligen hitta någon som har en extra backplate eller skicka efter en från Noctua.

Permalänk
Medlem

Kollade precis på en unboxing på den och han fick med en backplate. titta igenom allt du fick med så att du inte har missat något

Permalänk
Skrivet av Kamaon:

Menar du så här? Annars får du gärna ta en bild. ^^
http://aphnetworks.com/review/asus_m3n_ht_deluxe/006.JPG
Så där brukar stock kylarens fäste se ut, gjorde det iaf på min.

Jag har mejlat noctua, men vad tror du de kan göra, och hur lång leveranstid är det från österrike om de nu får för sig att skicka en backplate?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Skrivet av DenNo:

Kollade precis på en unboxing på den och han fick med en backplate. titta igenom allt du fick med så att du inte har missat något

Nja det är intel som får med backplate, jag har amd

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Entusiast

Noctua är väldigt snabba, dom skickade nya kylarfästen till mig och det tog inte längre tid än va det tar för inet eller komplett, så oroa din inte för lång leveranstid

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Noctua är väldigt snabba, dom skickade nya kylarfästen till mig och det tog inte längre tid än va det tar för inet eller komplett, så oroa din inte för lång leveranstid

Okej tack, dina ord gav mig hopp en annan fråga btw... När jag skulle ta av min gamla kylare så drogs processorn med, och sedan var den fast på själva kylaren med kylpastaz tillslut fick jag av den och jag var tvungenatt pilla bort lite pyyyttelite på själva piggarna på processorn. Nu är min fråga, är det stor chans att processorn har pajjat nu?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk

Du ska skriva loss den "blåa ramen", på andra sidan av ditt moderkort sitter backplaten.

Gör såhär:

Hoppas det hjälper. Ber om ursäkt i förväg om jag missat något i tråden!

EDIT: Din CPU har inte gått sönder Såvida det inte fattas "piggar"

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Du ska skriva loss den "blåa ramen", på andra sidan av ditt moderkort sitter backplaten.

Gör såhär:

Hoppas det hjälper. Ber om ursäkt i förväg om jag missat något i tråden!

EDIT: Din CPU har inte gått sönder Såvida det inte fattas "piggar"

Hehe det verkar som om du missat ganska mycket jag har av någon konstig anledning inga skruvar och ingen backplate, bara plastpiggar som sitter fasst automatiskt... Men tack för hjälpen med att få loss ramen.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Skrivet av snikodell:

Hehe det verkar som om du missat ganska mycket jag har av någon konstig anledning inga skruvar och ingen backplate, bara plastpiggar som sitter fasst automatiskt... Men tack för hjälpen med att få loss ramen.

Haha happ, aja! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har en monterings sats till AMD AM2/AM3 som kommer från en Noctua NH-U12P.

Är de så att den skulle passa så kan jag skicka den om du står för kostnaderna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Jag har en monterings sats till AMD AM2/AM3 som kommer från en Noctua NH-U12P.

Är de så att den skulle passa så kan jag skicka den om du står för kostnaderna.

Jag har mejlat noctua och bett om en ny, men om det blir komplikationer där kan vi diskutera vidare. Tack för erbjudandet!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snikodell:

Okej tack, dina ord gav mig hopp en annan fråga btw... När jag skulle ta av min gamla kylare så drogs processorn med, och sedan var den fast på själva kylaren med kylpastaz tillslut fick jag av den och jag var tvungenatt pilla bort lite pyyyttelite på själva piggarna på processorn. Nu är min fråga, är det stor chans att processorn har pajjat nu?

Väldigt svårt att säga, men som någon nämnde, om piggarna är intakta så borde det vara lugnt, du får helt enkelt testa