Vcore sänks i load och höjs i idle, Snabbt svar snälla

Permalänk

Vcore sänks i load och höjs i idle, Snabbt svar snälla

Vcoren som jag satt i bios (1.35) får jag bara i idle sedan när jag belastar så sänks vcoren till 1.26 typ enligt cpu-z och guppar där i kring.
Vad är det som orsakar detta? Vågar inte pilla med alla funktioner själv så jag frågar här istället för att förstöra något.
Har en i5-760 med en h60

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk
Medlem

Jag är inget proffs utan "vidarebefordrar" mest info jag läst.
Det du beskriver kallas Vdroop och är vanligt när man kör CPUn i full load, Load Line Calibration heter en inställning (iaf på mitt ASUSmoderkort) som har i uppdrag att hålla koll på Vcoren och dämpa Vdroopen.
min går ner till max 1.34 i full load (1.35 i BIOS) med LLC på Extreme, hoppas det hjälper.
rätta mig gärna om jag har fel någon : )

/Alfred

Permalänk

Tackar så mycket för svaret har suttit och läst i några timma och komme fram till att detta är fallet och ditt svar stödjer endast mina misstankar.
Fortsätter nu kampen för 4.0 Ghz

Visa signatur

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Permalänk

Något som också kan vara värt att notera är att CPU-Z ibland inte vissar den korrekta spänningen, varför det är så vet jag inte.